Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.
20.000 Mijlen Onder Zee van Jules Verne is een science fiction-roman, maar hij wordt bijna waarheid. Als het aan China ligt, dan bouwt het land 8.000 mijl onder zee (13.000 kilometer) een treinspoor om zo passagiers en goederen van China naar de Verenigde Staten te kunnen vervoeren. Prijskaartje? 163.520.000.000 euro.
Onderwatertrein door China
We kunnen ons voorstellen dat mensen meer dan ooit aarzelen om het vliegtuig te nemen, maar misschien is in een onderwatertrein stappen wel een optie? Dat moet China denken, want het heeft voorgesteld om een zo’n treinlijn te maken van het vasteland van China, via Siberië en dan onder de zee richting Alaska, door de Canada Yukon en dan eindigend in de Verenigde Staten.
Een boemeltreintje zoals de gemiddelde NS-sprinter wordt het niet. In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht is het namelijk niet alleen Japan in Azië dat zeer ver is ontwikkeld in de wereld van treinen. China heeft ook een veelheid aan hogesnelheidslijnen, wat uiteraard mede komt omdat China in zowel oppervlakte als inwonersaantal gigantisch is. Een land dat zo groot is, mag groot dromen, toch?
Van China naar Amerika
Dat doet het in ieder geval volop, want dit plan is er nog niet doorheen of het wil al groter: als dit project af is, zou China graag naar alle uithoeken van de Verenigde Staten onderzeese treinsporen willen aanleggen, schrijft Beijing Times. Er gaat echter veel geld gemoeid met het China-Rusland-Canada-Amerika-plan (zoals het officieel heet). Zelfs zonder die extra stations en rails binnen de VS kijken we naar een prijskaartje dat zelfs de rijksten der aarde niet kunnen ophoesten: 200 miljard dollar (163.520.000.000 euro).
China wil de trein inzetten voor toerisme, handel en om de economie nog verder te stimuleren. Nu lijkt de Verenigde Staten sinds Trump is vertrokken ook iets minder vies van Chinese invloeden (zo werd Xiaomi’s investeringsverbod opgeheven), dus misschien is er onder de vlag van Biden meer mogelijk voor de Aziatische grootmacht. Tegelijkertijd kan het ook zijn dat China helemaal niet wacht op goedkeuring van de VS. Er zou met Rusland al serieus worden gesproken over het plan.
Beeldbron: StockSnap en analogicus
Verder lezen over China
Online08.11.2024
EU-toezichthouders eisen dat Temu zich aan de regels houdt
Automotive12.08.2024
Waarom sommige auto’s in China sinds een paar dagen misvormd lijken
Online30.07.2024
Worden je Temu-bestellingen straks duurder?
Cybercrime25.07.2024
Vigorish Viper: een Chinees cybercrimesyndicaat ontdekt door Infoblox
banden met Europese voetbalsponsors, mensenhandel en illegale gokindustrieCybercrime01.07.2024
Temu wordt nu zelfs bestempeld als gevaarlijke malware
Online01.07.2024
Nederlandse consumenten shoppen online steeds meer in China
Gadgets06.06.2024
Waar je rekening mee moet houden als je op Temu shopt
Tech in Asia22.05.2024