Irene is tekstschrijver en blogger. Naast schrijven vindt ze het leuk om hard te lopen en de wereld rond te reizen. Of dat nu korte of lange trips zijn, een verre reis of een bestemming in eigen land. Ze leest dan ook veel reisverhalen om inspiratie op te doen en schrijft graag haar eigen belevenissen op. Omdat ze vindt dat elke plek iets bijzonders heeft, reist ze voor Travelvalley overal naartoe. Ook in haar vrije tijd ontdekt ze graag de wereld en af en toe gaat ze een tijdje weg om als digital nomad vanaf de andere kant van de wereld te werken.
Nog meer bibliotheken in ons land gaan informatiepunten opzetten waar mensen terecht kunnen die over weinig digitale vaardigheden beschikken. Dat is hard nodig, want niet iedere consument kan overweg met digitale producten. En die worden steeds belangrijker, zeker nu iedere consument niet meer zonder DigiD en QR-code kan. Het ministerie van Binnenlandse Zaken trekt daarom extra geld uit voor de ‘Informatiepunten Digitale Overheid‘ in de bibliotheken. Die informatiepunten zijn er al op veel plekken, maar worden nu verder uitgebreid. De hulp hier is en blijft gratis en is ook toegankelijk voor burgers die geen lid zijn van een bibliotheek.
Digitale vaardigheden van Nederlanders over algemeen goed
Met onze digitale vaardigheden zit het overigens bes goed. Het gaat om een specifieke groep mensen die moeite hebben met de basis vaardigheden, vooral 75+’ers kunnen nog hulp gebruiken. Nederland behoort tot de Europese landen met het grootste aandeel inwoners dat vaardig is met het gebruik van internet en software. De helft van de 16- tot 75-jarige Nederlanders had in 2019 meer dan basis digitale vaardigheden (bron: CBS). Het percentage Nederlanders met meer dan basis digitale vaardigheden is onder jongeren ruim vier keer zo groot als bij ouderen. Van de hoogopgeleiden heeft 68 procent digitale vaardigheden boven het basisniveau, dat is ruim twee keer meer dan onder laagopgeleiden.
Informatiepunt Digitale Overheid: wat is dat?
De informatiepunten in de bibliotheken zijn opgezet voor iedereen die hulp nodig heeft bij vragen over zaken die gerelateerd zijn aan de overheid. Denk hierbij onder andere aan:
- DigiD
- QR-code
- Belastingen en toeslagen
- Zorg
- Werk of uitkering
- AOW-aanvragen
- Verkeersboetes
- Inburgering
- Coronacheck en coronabewijs
De bibliotheken organiseren ook cursussen voor mensen zonder digitale vaardigheden en specifieke trainingen in het omgaan met de websites van de overheid (Digisterker).
Meer coronagerelateerde vragen
De bibliotheken krijgen steeds meer aan corona gerelateerde vragen. Voor het aanmaken van een QR-code heb je niet alleen een DigiD nodig, maar ook een smartphone en de CoronaCheck-app. Niet alle consumenten weten hoe dit werkt of lukt het om een code aan te maken. Daarvoor kunnen zij terecht bij zo’n informatiepunt. Er is overigens ook een telefoonnummer beschikbaar voor burgers die hun vraag liever telefonisch stellen: 0800-0234444, het Digitaal Hulpplein.
Verder lezen over Digital
Technology18.11.2024
Onderzoek: Mkb heeft behoefte aan ondersteuning bij digitalisering
gebrek aan kennis en expertiseTech in Asia13.11.2024
Huawei Connect Paris: AI en de digitale, groene transformatie van Europa
Marketing06.05.2024
Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing
maar de website kan vaak beterOnline18.03.2024
Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?
Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijnMarketing06.03.2024
OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie
Marketing28.11.2023
Blijdorp: Van dierentuin naar een icoon voor natuurherstel
Blijdorp wil impact maken!Startups16.11.2023
Deze 12 Nederlandse startups zijn onderscheiden met een CES Innovation Award
Online28.04.2023