Nieuws08.03.2018

Barbie en Olcay pleiten voor meer vrouwelijke rolmodellen​


In aanloop naar vandaag, Internationale Vrouwendag, is Barbie een wereldwijde campagne gestart over het belang van rolmodellen. Het merk wil een inspiratiebron zijn voor meisjes en laten zien dat je alles kunt worden: van astronaut tot topsporter of chef-kok.

#MoreRoleModels

Als onderdeel van de introductie van een reeks nieuwe sheroes, is er eerder deze week een video online waarin Olcay Gulsen in gesprek gaat met jonge meisjes over hun rolmodel. Met de hashtag #MoreRoleModels wordt gepleit voor meer positieve vrouwelijke rolmodellen, Barbie roept op om met deze # te delen wie jouw rolmodel is. De campagne onderstreept het belang van rolmodellen en vraagt meisjes en vrouwen in Nederland om elkaar te blijven bewonderen.

Olcay Gulsen: “Wij hadden het vroeger thuis niet breed. Het was niet vanzelfsprekend dat ik een carrière zou hebben. Wat hielp, was dat ik het me wel kon vóórstellen. Ik zag bij andere vrouwen dat het kon. Volgens mij is dat wat een rolmodel belangrijk maakt, via hen zien we dat je alles kunt bereiken als je maar je zinnen erop zet.

Janneke Niessen, ondernemer en mede-oprichtster van Inspiring Fifty. Zij zet zich al jaren in om meer meisjes te enthousiasmeren voor een beroep in de technologie: “Als je ziet dat het kan, geloof je dat het kan. Stereotypes worden al gevormd wanneer kinderen tussen de 5 en 7 zijn. Speelgoed speelt dus een belangrijke rol om kinderen te laten zien dat ze alles kunnen worden: van astronaut tot ondernemer tot data scientist tot modeontwerper. Mensen die boven de massa uit durven steken, die niet bang zijn om risico’s te nemen en die hun passie volgen, dát zijn mijn rolmodellen.

Sheroes

In 2015 introduceerde Barbie de eerste “shero”-poppen in het evenbeeld van vrouwelijke inspirators die de weg vrijmaken voor de volgende generatie, zoals Olympisch schermster Ibtihaj Muhammad die als eerste Amerikaanse een Olympische medaille won in Hijab. En plussize model Ashley Graham die symbool staat voor het verleggen van grenzen in de mode industrie met een boodschap van zelfacceptatie en female empowerment.

Nu voegt het merk nog eens 14 inspirerende internationale namen toe aan de reeks. Met de introductie vraagt het merk aandacht voor het belang van positieve vrouwelijke rolmodellen.

...

Verder lezen over Nederland

Je zorgverzekering voor 2025 kiezen: hier moet je op letten

Je wil aan het einde van het jaar bezig zijn met je kerstboom optuigen, maar je zal je toch ook over je zorgverzekering moeten buigen.

Nieuws20.11.2024

Je zorgverzekering voor 2025 kiezen: hier moet je op letten

Onderzoek: Mkb heeft behoefte aan ondersteuning bij digitalisering

Het kabinet heeft voor 2025 plannen voorgesteld om de regeldruk voor mkb-bedrijven te verlagen. Doel is dat ondernemers meer tijd hebben voor het ondernemerschap, innovatie en digitale ontwikkeling. Deze tijd is hard nodig voor de digitale ontwikkeling van ondernemers en hun bedrijven.

Technology18.11.2024

Onderzoek: Mkb heeft behoefte aan ondersteuning bij digitalisering

gebrek aan kennis en expertise
Wolven die niet worden bejaagd, worden steeds brutaler!

Biologen en wolvenexperts hebben het ons jarenlang verzekerd. Wolven zouden mensen mijden en van nature schuw zijn. Het tegendeel lijkt inmiddels echter waar te zijn. Wolven wandelden al meermaals onverschrokken door dorpen of wijken en mijden ook in de vrije natuur mensen bepaald niet. Als gevolg hiervan neemt de lijst van confrontaties met wolven alsmaar in omvang toe.

Nieuws14.11.2024

Wolven die niet worden bejaagd, worden steeds brutaler!

Jaarlijks wolvenafschot dringend noodzakelijk
10e editie WFFR: met een ode aan natuurliefhebbers en vertoningen in de wijk

Deze week is alweer de tiende editie van het Wildlife Film Festival Rotterdam (WFFR) van start gegaan! Deze feestelijke jubileumeditie opende met de wereldpremière van De Verwonderaars van de Rotterdamse filmmaker Rik van der Linden. Ook zijn er veel films van eigen bodem, thema- en shortprogramma’s en een filmtournee door de stad.

Events06.11.2024

10e editie WFFR: met een ode aan natuurliefhebbers en vertoningen in de wijk

5 dingen die we zullen missen van Blokker

Blokker gaat mogelijk failliet. Het is een Nederlands icoon dat verdwijnt. En daarmee ook veel Blokker-nostalgie, want die is er volop.

Nieuws05.11.2024

5 dingen die we zullen missen van Blokker

Den Haag ontvangt EU missie label voor duurzaamheid

Op 8 oktober ontving de gemeente Den Haag als eerste en enige Nederlandse stad het EU missie label ‘100 klimaat neutrale en slimme steden in 2030’. Ze krijgen deze erkenning omdat de gemeente Den Haag in Europa koploper is met haar innovatieve klimaatactiviteiten en -ambities. Deze erkenning is een steun in de rug voor de Haagse inwoners, ondernemers en met name de ondertekenaars van he Haags Klimaatakkoord.

Nieuws08.10.2024

Den Haag ontvangt EU missie label voor duurzaamheid

WeTransfer is geen Nederlands bedrijf meer: wordt overgenomen

De handige app WeTransfer, om bestanden te versturen, is uitgevonden in Nederland en altijd gerund vanuit ons land, maar dat is nu voorbij.

Online02.08.2024

WeTransfer is geen Nederlands bedrijf meer: wordt overgenomen

Ook het EK 2028 zie je bij de NOS

Het EK 2024 is nog in volle gang. Toch maakt de NOS nu al bekend dat het ook de rechten voor UEFA Euro 2028 heeft verworven. Ze hebben hierover een akkoord bereikt met de Europese voetbalbond. Daarnaast gaat de NOS de komende vier jaar ook alle wedstrijden van het Nederlands elftal en de finales van de UEFA Nations League tot medio 2028 uitzenden.

Media02.07.2024

Ook het EK 2028 zie je bij de NOS