30.10.2016
Nieuws

Augmented Reality binnenkort in schoolboeken?

By: Redactie Dutchcowboys

BlogNieuws

Niks moeilijker dan het onderwijs, zeker in een wereld die nog bijna sneller verandert dan dat je kinderen iets kunt leren. Veranderingen in de sector zijn altijd lastig, zeker omdat de effecten pas veel later duidelijk worden, meestal als het al te laat is om de zeilen nog bij te zetten. Ondanks verschillende experimenten is er echter een factor die elke school verbindt: de boeken. Maar zelfs met boeken valt nog veel te doen, zo hopen uitgever ThiemeMeulenhoff en ontwikkelaar AVRGE.

Pilot-programma

Die zijn een pilot gestart om samen met scholen te ontdekken of en hoe leren uit boeken interessanter en leuker kan worden. Daarbij moeten augmented reality en de smartphone gaan helpen. Het voordeel is duidelijk: lastige onderwerpen komen door augmented reality letterlijk uit het lesboek, wat bij vakken met een visuele component enorm kan schelen. Ook de extra mogelijkheden tot interactiviteit zitten mogelijkheden die tot een beter begrip van systemen en concepten zouden moeten leiden.

Jongeren hebben tegenwoordig bijna allemaal een smartphone. Met behulp van deze smartphones kunnen we augmented reality breed inzetten in de klas,” zegt Mitchell de Mol, oprichter van AVRGE. ‘”Zo sluit het onderwijs nog beter aan op de belevingswereld van de leerling.” Het moet allemaal aansluiten bij de mogelijkheden en moet uiteindelijk het onderwijs ook echt effectiever maken, anders is het de zoveelste innovatie die leren alleen maar ingewikkelder maakt.

Demo-mobiel-AV
Demo-mobiel-AV

Conclusies?

De augmented reality applicatie zit momenteel in de bèta-fase en er wordt een pilot gedraaid op verschillende scholen. Uit de recente klassentests op scholen blijkt dat leerlingen het leren met augmented reality leuker en interessanter vinden dan ‘gewoon’ leren uit boeken. Nu is dat geen verrassende conclusie, want elk kind is liever actief bezig dan dat ze simpelweg uit een boek moeten leren.

De grote vraag is natuurlijk: blijft het materiaal beter hangen? Is het praktisch? Moet je dan bezit van een smartphone verplicht gaan stellen voor scholieren? En vooral: wie gaat dat allemaal betalen? Al die vragen moeten nog beantwoord worden voordat we dit soort technieken echt in de schoolklas gaan tegenkomen, maar het begin is er in elk geval.

[Afbeeldingen © AVRGE]

Share this post