Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
Als je door Amsterdam loopt of rijdt dan kun je natuurlijk niet ontkomen aan de duizenden fietsers, scooters en brommers die kriskras door de stad kruisen. En dan zijn er ook nog de e-steps en e-bikes. Die eerste categorie heeft al een technische snelheidslimiet, los van het feit dat de meeste van die stepjes nog niet de openbare weg op mogen. Voor e-bikes bestaat er nog geen snelheidslimiet. Dat gaat, als het aan de gemeente Amsterdam ligt, veranderen en mogen e-bikes straks nog maar maximaal 20 km/h rijden.
Tweewieler chaos in steden
E-bike rijders rijden vaak ‘vol gas’ – of beter gezegd met volle ondersteuning – over wegen en fietspaden. Daarbij kunnen ze, net zoals de speed-pedelecs die een kenteken hebben en tot de categorie ‘bromfietsen’ behoren, snelheden van boven de 40 km/h halen. Rijd je op een brom- of snorfiets, dan moet je een helm op. Op een gewone e-bike is dat niet verplicht (maar wel verstandig). Al die verschillende tweewielers op fiets- en rijbanen zorgen nogal voor wat onveilige verkeerssituaties en de nodige chaos.
De gemeente Amsterdam wil daar wat aan doen. Daarom heeft de verkeerswethouder, Melanie van der Horst, het plan opgevat om een maximumsnelheid voor e-bikes in te stellen: 20 km./h. Nu is de handhaving van een dergelijke regel een uitdaging op zich. Gewone e-bikes hebben immers geen kenteken en er zijn ook e-bikes die nauwelijks nog van een standaard fiets (zonder elektrische ondersteuning) te onderscheiden zijn.
Geofencing
Om ervoor te zorgen dat een e-bike in Amsterdam niet harder kan rijden dan 20 km/h, zullen afspraken gemaakt moeten worden met de fabrikanten van die fietsen. Dat zal geen aanpassing zijn die binnen afzienbare tijd geregeld zal worden.
De wethouder heeft ook nog een andere oplossing bedacht. Het idee is om e-bikes in de hoofdstad door middel van geofencing die maximumsnelheid op te leggen. Op het moment dat een e-bike dan de stadsgrenzen van Amsterdam passeert, wordt met behulp van de GPS-locatie de elektrische ondersteuning beperkt. De vraag is wel hoe dat in de praktijk zal werken. Technisch zal dat zeker mogelijk zijn, maar wat als de fietser zelf lekker doortrapt? Een beetje fietser kan op eigen kracht ook makkelijk 35 tot 40 km/h halen.
Verder lezen over Amsterdam
Online02.12.2024
Dit is het dertiende Amsterdam Light Festival in beeld!
DC Business07.10.2024
Backbase opent wereldwijde hoofdkantoor in Amsterdam
DC Business29.07.2024
Toekomst van kantoorruimte: terug naar kantoor of toch thuis blijven werken?
Gaming15.07.2024
E-bikemerk Cowboy stopt onder druk Amsterdam met zijn racespel voor de fiets
Events30.05.2024
Een nieuwe editie van het Sprints & Sneakers Festival
A New Definition of GrowthNieuws30.12.2023
Het Amsterdamse Winterparadijs biedt toch nog een wintergevoel
Lifestyle13.12.2023
5 leuke dingen om als Nederlander in Amsterdam te doen
Events04.12.2023
De leukste winterse tips om nog dit jaar met vrienden te doen
Verder lezen over e-bike
Gadgets03.12.2024
E-bikemerk Stella mag toch nog fietsen maken: doorstart door Scheybeeck
Gadgets29.11.2024
Zo voorkom je dat je e-bike voor brand zorgt
Gadgets18.11.2024
Stella Fietsen is failliet: wat betekent dat voor jou?
Technology05.11.2024
Man creëert een werkende e-bikebatterij van weggegooide vapes
Gadgets05.11.2024
E-bikefabrikant Stella vraagt uitstel van betaling aan
Nieuws30.10.2024
Fatbikes worden nog een probleem deze winter
Gadgets25.09.2024
Na regelgeving voor fatbikes staat de skinnybike al klaar
Gadgets04.09.2024