Irene is tekstschrijver en blogger. Naast schrijven vindt ze het leuk om hard te lopen en de wereld rond te reizen. Of dat nu korte of lange trips zijn, een verre reis of een bestemming in eigen land. Ze leest dan ook veel reisverhalen om inspiratie op te doen en schrijft graag haar eigen belevenissen op. Omdat ze vindt dat elke plek iets bijzonders heeft, reist ze voor Travelvalley overal naartoe. Ook in haar vrije tijd ontdekt ze graag de wereld en af en toe gaat ze een tijdje weg om als digital nomad vanaf de andere kant van de wereld te werken.
Amazon laat eigen producten en artikelen die het meeste opleveren, bovenaan de zoekresultaten verschijnen. Dat meldt The Wall Street Journal. Het bedrijf paste het algoritme aan en daarbij werd vooral gekeken naar producten met de hoogste winstmarge.
Overigens melden de bronnen binnen Amazon dat er binnen het bedrijf behoorlijk wat tegenstand was. Dat blijkt ook wel uit de kop van het artikel, waarin duidelijk wordt dat zelfs de engineers en advocaten hier vraagtekens bij hadden. De bedenkelijke wijzigingen zijn eind vorig jaar al doorgevoerd.
Onafhankelijke verkopers op Amazon
Op Amazon verkopen ook veel onafhankelijke verkopers hun producten. Zij worden op deze manier misschien wel benadeeld door het platform. De Amerikaanse site meldt dan ook dat veel Amerikanen zich namelijk laten leiden door de zoekresultaten. De kans dat je veel verkoopt neemt toe als je hoger in de ranking verschijnt. Het is logisch dat de verkopers die via Amazon verkopen, hun vraagtekens zetten bij dit nieuwe algoritme.
Amazon onder vuur
De wijzigingen zijn er dus, ondanks alle weerstand, bij Amazon doorheen gedrukt. Volgens insiders bleven leidinggevenden binnen het bedrijf hameren op de voordelen, ondanks de felle interne en externe tegenstand. In Nederland hechten we veel waarde aan bol.com en Coolblue, maar in de Verenigde Staten is Amazon nog altijd onverminderd populair. Als consumenten een product nodig hebben, begint de zoektocht daar dan ook vaak zelfs op de site.
Amazon ligt vaker onder vuur want zowel de Europese Commissie als de Amerikaanse Federal Trade Commission doen onderzoek naar eventueel misbruik van de functie van het bedrijf als marktplaatsexploitant. Er kwamen klachten binnen over het gebruik van gegevens van verkopers op het platform, zodat Amazon daar zelf voordeel uit kon halen. Bovendien worden er producten verkocht die onveilig zijn, verkeerd gelabeld of zelfs verboden.
Ondanks alle ophef kondigde het bedrijf onlangs aan nog meer Amazon Go winkels te gaan openen.
Verder lezen over Amazon
Startups30.09.2024
Waarom het een goed idee is dat Amazon een Shark Tank maakt
Entertainment11.09.2024
Dit is de trailer van de Italiaanse spionageserie Citadel: Diana
vanaf donderdag 10 oktober exclusief op Prime VideoOnline26.08.2024
Amazon Alexa is nu beschikbaar in het Nederlands
Entertainment26.07.2024
Bekijk nu de trailer van The Rings of Power seizoen 2
Entertainment26.07.2024
Amazon Prime Video wil je meer laten kopen op de streamingdienst
Online15.07.2024
Nog een paar uur en Amazon Prime Day begint
Gadgets08.07.2024
5 dingen die Amazons nieuwe speaker Echo Spot interessant maken
Entertainment06.07.2024
5 redenen om F*** You Very Very Much te kijken
Verder lezen over Retail
Online23.09.2024
Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat
Marketing06.05.2024
Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing
maar de website kan vaak beterDC Business22.02.2024
Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar
Lifestyle18.02.2024
Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?
Marketing01.02.2024
Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers
Online19.01.2024
Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers
Marketing14.12.2023
ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam
aan Kalverstraat/RokinDC Business13.12.2023