De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Amazon staat opnieuw bovenaan de lijst van meest waardevolle retailmerken van de wereld. Het Amerikaanse bedrijf vertegenwoordigt in 2019 een merkwaarde van 315,5 miljard dollar. Dat is een stijging van 91% ten opzichte van 2018. Dat valt te lezen in een jaarlijks rapport van BrandZ met de top 75 van meest waardevolle retailmerken ter wereld.
De merkwaarde van de meest waardevolle detailhandelsmerken van de wereld nam dit jaar met 33 procent toe. In totaal vertegenwoordigt de de hele lijst 1,4 biljoen dollar. Dat is een stijging van 339 miljard dollar ten opzichten van 2018. Amazon heeft een grotere merkwaarde dan de volgende drie bedrijven op de lijst samen.
Online shoppen
Hoewel de reputatie van het Amerikaanse bedrijf door vragen over de ethiek binnen het bedrijf slechter is geworden, blijven consumenten Amazon vinden. Voor veel van hen die online een aankoop willen doen, is het de eerste pagina die ze bezoeken. Daarmee heeft het e-commercebedrijf zichzelf zo goed als onmisbaar gemaakt.
Het Chinese conglomeraat, Alibaba Group wordt beschouwd als ’s werelds grootste online en mobiele handelsonderneming. De merkwaarde van de Alibaba Group is in 2019 131,2 miljard dollar. Een stijging van 48 procent ten opzichte van vorig jaar. Niet ver achter de Alibaba Group staat McDonalds. De fastfoodketen heeft een merkwaarde van 130,4 miljard dollar en stijgt 18 procent.
De top 5 bestaat verder uit The Home Depot op de vierde plek. Het Amerikaanse bedrijf heeft een merkwaarde 53,5 miljard dollar. Op de vijfde plaatst staat Nike. Daar is de merkwaarde met 38% gestegen naar 47,4 miljard dollar.
Top 10
De andere merken in de top 10:
#6 Louis Vuitton (merkwaarde: 47,2 miljard dollar)
#7 Starbucks (merkwaarde: 45,9 miljard dollar)
#8 CHANEL (merkwaarde: 37 miljard dollar)
#9 Walmart (merkwaarde: 36,8 miljard dollar)
#10 Hermes (merkwaarde: 31 miljard dollar)
BrandZ berekent de merkwaarde door de financiële waarde van het merk (het bedrag aan bedrijfswinsten) te vermenigvuldigen met de merkbijdrage (een percentage van de financiële waarde). Merkwaarde wordt gedefinieerd als het dollarbedrag dat het merk bijdraagt aan de totale waarde van het bedrijf.
De ranglijst combineert geanalyseerde marktgegevens van Bloomberg met uitgebreide consumenteninzichten van 3,7 miljoen consumenten over de hele wereld. Zij bieden inzichten over meer dan 166.000 verschillende merken in meer dan 50 markten. De ranglijst heeft betrekking op merken die detailhandel, fastfood, kleding en luxe zijn.
Verder lezen over Amazon
Startups30.09.2024
Waarom het een goed idee is dat Amazon een Shark Tank maakt
Entertainment11.09.2024
Dit is de trailer van de Italiaanse spionageserie Citadel: Diana
vanaf donderdag 10 oktober exclusief op Prime VideoOnline26.08.2024
Amazon Alexa is nu beschikbaar in het Nederlands
Entertainment26.07.2024
Bekijk nu de trailer van The Rings of Power seizoen 2
Entertainment26.07.2024
Amazon Prime Video wil je meer laten kopen op de streamingdienst
Online15.07.2024
Nog een paar uur en Amazon Prime Day begint
Gadgets08.07.2024
5 dingen die Amazons nieuwe speaker Echo Spot interessant maken
Entertainment06.07.2024
5 redenen om F*** You Very Very Much te kijken
Verder lezen over E-Commerce
Online31.10.2024
Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!
Nieuwe campagne tegen onbetrouwbare webshopsOnline23.09.2024
Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat
Online04.09.2024
Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen
Online01.07.2024
Albert Heijn opent een nieuw gemechaniseerd Home Shop Center
en zet in op verdere groei e-commerceOnline27.06.2024
Catawiki komt met een ‘nu kopen’ functie
Daarmee skip je de veilingOnline17.06.2024
5 x waarom een goede verpakking telt bij webshops
Events30.05.2024
Een nieuwe editie van het Sprints & Sneakers Festival
A New Definition of GrowthOnline11.03.2024
Webshops pas op: de nieuwe cookiewet wordt volop overtreden
Verder lezen over Merken
Events03.10.2024
Decathlon kijkt terug op succesvolle editie Premier Padel Rotterdam
Online22.07.2024
Wie sprint naar de finish? De strijd tussen ‘TOUR DE FRANCE’ en ‘TOUR DE X’
Nieuws01.04.2024
1 april 2024: dit zijn de leukste inhakers en grappen
Marketing14.03.2024
Bij House of Treats staat de samenwerking met de doelgroep centraal
Marketing14.12.2023
ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam
aan Kalverstraat/RokinLifestyle16.10.2023
Je ziet ze vaak boven een broek uit: dit is Muchachomalo
Marketing28.04.2023
Bol blijft sterkste retailmerk, Hema keldert en Jumbo verliest ook
Feestende bouwvakkers in Qatar deden Jumbo geen goedOnline01.04.2023
1 april 2023: een overzicht van de leukste inhakers en grappen
Verder lezen over Retail
Online23.09.2024
Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat
Marketing06.05.2024
Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing
maar de website kan vaak beterDC Business22.02.2024
Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar
Lifestyle18.02.2024
Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?
Marketing01.02.2024
Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers
Online19.01.2024
Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers
Marketing14.12.2023
ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam
aan Kalverstraat/RokinDC Business13.12.2023