Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.
Het is over en uit, V&D is niet meer. Nederland is verbaasd dat het grootwarenhuis de deuren moet sluiten. De formule is uitgewerkt, gestart in 1887, hallelujah bijna 130 jaar geleden. Vroom & Dreesman een begrip en het is bijna niet te geloven, met zelfs in 2015 1,5 miljoen bezoekers per week is was het Nederlands grootste warenhuis.
Het warenhuis met de historische namen is al lang geen familiebedrijf meer en tegenwoordig eigendom van Sun Capital. Wie wil weten wat zij hebben betekend in het faillissement van V&D moet maar kijken naar de indringende reportage van Zwarte Zwanen. Of zij echt de trekker hebben overgehaald is iets voor slimme advocaten en curatoren.. Feit is dat de hele V&D-formule al tientallen jaren vergane glorie was en dat zij niets hebben geleerd van hun eigen La Place formule, het onderdeel van het bedrijf wat wel succesvol was.
Online strategie V&D
En dan is er nog dat andere onderwerp wat nergens wordt benoemd en in om wat voor reden dan ook wordt doodgezwegen – alsof het niet bestaat – het internet! Die slag hebben ze volledig gemist, genegeerd en zich nooit afgevraagd wat dat voor hen had kunnen betekenen. Ze hebben niets geleerd van Wehkamp, Bol.com of Zalando. Bij V&D dachten ze echt dat dat nare internet de winkels zou opvreten. Er was geen online-strategie want straks komt niemand meer naar de winkel, uitkijken, dood zwijgen en vooral negeren. Ooit had V&D het goed voor elkaar, met het juiste
aanbod, winkels op goede locaties en meer. Als V&D echt ballen had gehad waren zij de eerste geweest die online ging. Maar nee, net als in de uitgeefwereld en zo nog een rijtje van bedrijfstakken moeten we het vooral niet over internet hebben, levensgevaarlijk dat online toch.
Wat viel er dan te leren van de La Place formule? Eigenlijk alles, van inrichting naar emotie, van positionering naar toegankelijkheid en aanbod. Modern, anders, klantvriendelijker, niet altijd gezond maar dan wel weer lekker en overal WiFi. De restaurants hadden eigenlijk niets met de saai ingerichte warenhuizen te maken en stralen een open sfeer uit waarbij de klant zich duidelijk prettig voelt. Waar het nog mis zat is dat de bijna trendy restaurants soms nog ver weggestopt zaten op een verdiepingsvloer achter de bh’s of kinderkleding. Dat siert V&D dan wel weer want je moet niet de indruk krijgen dat dit hun core-business is. Maar wat geldt voor V&D begint nu ook te spelen voor La Place. Deze formule werkt, zo dacht de directie, dus laten we het erbij en weer kijkt het management niet verder. Maar… Food is hot, food is trendy en food moet gezond zijn. Waar ze dat begrijpen is in Italië. Daar kwam Oscar Farinetti*, gefascineerd door de opkomende trend van slow food, op het idee om Italy maar eens om te dopen in Eataly. Een warenhuisformule bedacht rond alles wat met Italiaans eten te maken heeft. Bij Eataly kun je niet alleen gezond eten, je kunt er eten kopen, eten beleven, wijn proeven en honderd dingen meer. Het Italiaanse eetparadijs voor foodies is inmiddels wereldberoemd.
Het best lopende onderdeel van V&D had overal beneden moeten zitten, met eten, boeken, wijn, keukenattributen en lifestyle. Het bijzondere is dat veel van deze artikelen wel degelijk te vinden zijn in de filialen, alleen is verspreid over de vele verdiepingen tellende warenhuizen op a-locaties, ook dat nog. De publiekstrekker zou daarmee ook een magneet kunnen zijn voor alles wat er zich nog boven bevindt.
En dan is er CoolBlue, niet te verwarren met CoolCat of Cool Investments van Roland Kahn die blijkbaar zijn uiterste best heeft gedaan V&D te redden van een wisse dood. Wat werd verkocht aan iedereen als ‘we gaan een paar dagen dicht’ werd binnen 24-uur een andere waarheid. Kahn en zijn team zijn er niet in geslaagd, wat zijn plannen waren en in hoeverre Sun Capitol een rol heeft gespeeld doet er weinig meer toe. De 8.000 medewerkers staan op straat.
Maar goed CoolBlue, Nederlands trots, gezonde ondernemersdrift en ongekend succesvol. Hoe goed ze echt zijn blijft verborgen maar CoolBlue is er in korte tijd in geslaagd om marktleider te worden in het giga-segment van consumenten electronica en andere benodigheden in en rond je huis. En of het hierbij blijft is maar de vraag. Zij deden wat V&D had kunnen doen. Voor CoolBlue bestaat er geen MediaMarkt of concurrentie, zij gaan hun eigen weg, nemen dit jaar 1.000 mensen aan omdat ze graag nog wat willen groeien.
Eigenlijk had het bedrijf ‘Zwart Jong & Kuijpers’ moeten heten, net als Vroom & Dreesman. Ze zijn alleen met drieën, dat is beter en is er bij de plannenmakerij atijd een meerderheid als het op stemmen aankomt. Met meer dan 350 online-niche winkels zijn zij Nederlands grootste warenhuis met meer bezoekers dan V&D, Nederlands grootste warenhuis met 1,5 miljoen bezoekers per week, offline! Daarom is dit geen artikel voor de falende directie van V&D. Zij begrijpen ‘Zwart Jong & Kuijpers’ niet. Maar wat als deze drie heren morgen nu eens de eigenaar worden van V&D?
V&D anno 2016: zo moet het zijn
Beneden zit nog steeds de Nederlandse variant van Eataly onder het label van La Place. Een verdieping hoger zit CoolBlue met z’n best lopende online shops, want zo werkt dat. Daar boven zit klantenservice, een hoek voor de kids en een hightech area waar je kunt gamen en een kijkje kunt nemen in de wereld van virtual reality, te koop een verdieping lager. Oh ja en al die kleding, dat wordt niet meer verkocht want dat oersaaie aanbod was toch al voordeliger bij Zalando, toevallig ook online. Hoe cool zou dat zijn?
*Oscar Farinetti is eigenaar van Eataly en een megabedrijf gespecialiseerd in consumenten electronica.
Verder lezen over E-Commerce
Online14.11.2024
In aanloop naar de feestdagen komt Sendcloud met WhatsApp Tracking
Online31.10.2024
Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!
Nieuwe campagne tegen onbetrouwbare webshopsOnline23.09.2024
Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat
Online04.09.2024
Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen
Online01.07.2024
Albert Heijn opent een nieuw gemechaniseerd Home Shop Center
en zet in op verdere groei e-commerceOnline27.06.2024
Catawiki komt met een ‘nu kopen’ functie
Daarmee skip je de veilingOnline17.06.2024
5 x waarom een goede verpakking telt bij webshops
Events30.05.2024
Een nieuwe editie van het Sprints & Sneakers Festival
A New Definition of GrowthVerder lezen over Retail
Online23.09.2024
Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat
Marketing06.05.2024
Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing
maar de website kan vaak beterDC Business22.02.2024
Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar
Lifestyle18.02.2024
Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?
Marketing01.02.2024
Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers
Online19.01.2024
Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers
Marketing14.12.2023
ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam
aan Kalverstraat/RokinDC Business13.12.2023