Nieuws17.02.2016

Alleen CoolBlue en Eataly kunnen V&D nog redden


Zwart Jong & Kuijpers als redders van Vroom & Dreesman

Het is over en uit, V&D is niet meer. Nederland is verbaasd dat het grootwarenhuis de deuren moet sluiten. De formule is uitgewerkt, gestart in 1887, hallelujah bijna 130 jaar geleden. Vroom & Dreesman een begrip en het is bijna niet te geloven, met zelfs in 2015 1,5 miljoen bezoekers per week is was het Nederlands grootste warenhuis.

Het warenhuis met de historische namen is al lang geen familiebedrijf meer en tegenwoordig eigendom van Sun Capital. Wie wil weten wat zij hebben betekend in het faillissement van V&D moet maar kijken naar de indringende reportage van Zwarte Zwanen. Of zij echt de trekker hebben overgehaald is iets voor slimme advocaten en curatoren.. Feit is dat de hele V&D-formule al tientallen jaren vergane glorie was en dat zij niets hebben geleerd van hun eigen La Place formule, het onderdeel van het bedrijf wat wel succesvol was.

Online strategie V&D

En dan is er nog dat andere onderwerp wat nergens wordt benoemd en in om wat voor reden dan ook wordt doodgezwegen – alsof het niet bestaat – het internet! Die slag hebben ze volledig gemist, genegeerd en zich nooit afgevraagd wat dat voor hen had kunnen betekenen. Ze hebben niets geleerd van Wehkamp, Bol.com of Zalando. Bij V&D dachten ze echt dat dat nare internet de winkels zou opvreten. Er was geen online-strategie want straks komt niemand meer naar de winkel, uitkijken, dood zwijgen en vooral negeren. Ooit had V&D het goed voor elkaar, met het juiste
aanbod, winkels op goede locaties en meer. Als V&D echt ballen had gehad waren zij de eerste geweest die online ging. Maar nee, net als in de uitgeefwereld en zo nog een rijtje van bedrijfstakken moeten we het vooral niet over internet hebben, levensgevaarlijk dat online toch.

Wat viel er dan te leren van de La Place formule? Eigenlijk alles, van inrichting naar emotie, van positionering naar toegankelijkheid en aanbod. Modern, anders, klantvriendelijker, niet altijd gezond maar dan wel weer lekker en overal WiFi. De restaurants hadden eigenlijk niets met de saai ingerichte warenhuizen te maken en stralen een open sfeer uit waarbij de klant zich duidelijk prettig voelt. Waar het nog mis zat is dat de bijna trendy restaurants soms nog ver weggestopt zaten op een verdiepingsvloer achter de bh’s of kinderkleding. Dat siert V&D dan wel weer want je moet niet de indruk krijgen dat dit hun core-business is. Maar wat geldt voor V&D begint nu ook te spelen voor La Place. Deze formule werkt, zo dacht de directie, dus laten we het erbij en weer kijkt het management niet verder. Maar… Food is hot, food is trendy en food moet gezond zijn. Waar ze dat begrijpen is in Italië. Daar kwam Oscar Farinetti*, gefascineerd door de opkomende trend van slow food, op het idee om Italy maar eens om te dopen in Eataly. Een warenhuisformule bedacht rond alles wat met Italiaans eten te maken heeft. Bij Eataly kun je niet alleen gezond eten, je kunt er eten kopen, eten beleven, wijn proeven en honderd dingen meer. Het Italiaanse eetparadijs voor foodies is inmiddels wereldberoemd.

Het best lopende onderdeel van V&D had overal beneden moeten zitten, met eten, boeken, wijn, keukenattributen en lifestyle. Het bijzondere is dat veel van deze artikelen wel degelijk te vinden zijn in de filialen, alleen is verspreid over de vele verdiepingen tellende warenhuizen op a-locaties, ook dat nog. De publiekstrekker zou daarmee ook een magneet kunnen zijn voor alles wat er zich nog boven bevindt.

En dan is er CoolBlue, niet te verwarren met CoolCat of Cool Investments van Roland Kahn die blijkbaar zijn uiterste best heeft gedaan V&D te redden van een wisse dood. Wat werd verkocht aan iedereen als ‘we gaan een paar dagen dicht’ werd binnen 24-uur een andere waarheid. Kahn en zijn team zijn er niet in geslaagd, wat zijn plannen waren en in hoeverre Sun Capitol een rol heeft gespeeld doet er weinig meer toe. De 8.000 medewerkers staan op straat.

Maar goed CoolBlue, Nederlands trots, gezonde ondernemersdrift en ongekend succesvol. Hoe goed ze echt zijn blijft verborgen maar CoolBlue is er in korte tijd in geslaagd om marktleider te worden in het giga-segment van consumenten electronica en andere benodigheden in en rond je huis. En of het hierbij blijft is maar de vraag. Zij deden wat V&D had kunnen doen. Voor CoolBlue bestaat er geen MediaMarkt of concurrentie, zij gaan hun eigen weg, nemen dit jaar 1.000 mensen aan omdat ze graag nog wat willen groeien.

Eigenlijk had het bedrijf ‘Zwart Jong & Kuijpers’ moeten heten, net als Vroom & Dreesman. Ze zijn alleen met drieën, dat is beter en is er bij de plannenmakerij atijd een meerderheid als het op stemmen aankomt. Met meer dan 350 online-niche winkels zijn zij Nederlands grootste warenhuis met meer bezoekers dan V&D, Nederlands grootste warenhuis met 1,5 miljoen bezoekers per week, offline! Daarom is dit geen artikel voor de falende directie van V&D. Zij begrijpen ‘Zwart Jong & Kuijpers’ niet. Maar wat als deze drie heren morgen nu eens de eigenaar worden van V&D?

V&D anno 2016: zo moet het zijn

Beneden zit nog steeds de Nederlandse variant van Eataly onder het label van La Place. Een verdieping hoger zit CoolBlue met z’n best lopende online shops, want zo werkt dat. Daar boven zit klantenservice, een hoek voor de kids en een hightech area waar je kunt gamen en een kijkje kunt nemen in de wereld van virtual reality, te koop een verdieping lager. Oh ja en al die kleding, dat wordt niet meer verkocht want dat oersaaie aanbod was toch al voordeliger bij Zalando, toevallig ook online. Hoe cool zou dat zijn?

*Oscar Farinetti is eigenaar van Eataly en een megabedrijf gespecialiseerd in consumenten electronica.

Henkey
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.

...

Verder lezen over E-Commerce

In aanloop naar de feestdagen komt Sendcloud met WhatsApp Tracking

Met de feestdagen in aantocht bereiden veel webshops zich inmiddels voor op de jaarlijkse golf van online bestellingen. De bekende vraag ‘Waar blijft mijn pakketje?’ blijft dan niet uit. Om dergelijke leveringsvragen beter te managen, introduceert Sendcloud nu WhatsApp Tracking. Deze nieuwe feature helpt niet alleen om het aantal klantvragen te verminderen, maar verhoogt ook de klanttevredenheid.

Online14.11.2024

In aanloop naar de feestdagen komt Sendcloud met WhatsApp Tracking

Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!

We gaan in sneltreinvaart richting de feestdagen. Black Friday, Cyber Monday, Sinterklaas en Kerstmis volgen elkaar in rap tempo op. En dus gaan we ook met zijn allen weer op zoek naar de leukste cadeaus en scherpste aanbiedingen. Maar daar spelen ook kwaadwillenden slim op in. En dus komt Autoriteit Consument & Markt nu alvast met een waarschuwing voor onbetrouwbare webshops in aanloop naar de feestdagen.

Online31.10.2024

Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!

Nieuwe campagne tegen onbetrouwbare webshops
Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat

Kruidvat gaat vanaf 23 september een aantal erotische producten verkopen van EasyToys. De speeltjes en aanverwanten komen te liggen in 1.200 winkels in Nederland en België en natuurlijk ook online op Kruidvat.nl. Dankzij deze overeenkomst verdubbelt de erotische webshop in één keer zijn aanwezigheid in het Nederlandse en Belgische winkelbestand.

Online23.09.2024

Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat

Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen

De Nederlandse consument geeft steeds meer geld uit online, maar ook steeds meer waarde aan duurzaamheid. Er is alleen wel werk aan de winkel voor webwinkels. Uit onderzoek van Thuiswinkel.org  blijkt namelijk dat consumenten niet voldoende zijn geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen. Daarnaast wordt de impact van het gedrag van consumenten ook nog vaak onderschat.

Online04.09.2024

Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen

Albert Heijn opent een nieuw gemechaniseerd Home Shop Center

Boodschappen doen, steeds vaker doen we dat vanuit huis op je smartphone of vanachter een laptop. En dat merkt ook Albert Heijn. Daar zien ze de vraag naar online boodschappen dermate sterk toenemen dat ze nu een 2e gemechaniseerd Home Shop Center (HSC) openen, ditmaal in Zwolle.

Online01.07.2024

Albert Heijn opent een nieuw gemechaniseerd Home Shop Center

en zet in op verdere groei e-commerce
Catawiki komt met een ‘nu kopen’ functie

Catawiki introduceerde vandaag een aantal nieuwe functies, waaronder de mogelijkheid voor kopers om de hele veiling over te slaan en het object direct te kopen voor een vaste prijs. In 2023 liepen veel geïnteresseerden het object van hun dromen mis: ze plaatsten een bod maar verloren de veiling. Om dit in de toekomst te vermijden, lanceert Catawiki de optie om iets gelijk te kopen. Dankzij deze functie kunnen kopers ervoor kiezen om een object meteen te kopen in plaats van de duur van de veiling af te wachten.

Online27.06.2024

Catawiki komt met een ‘nu kopen’ functie

Daarmee skip je de veiling
5 x waarom een goede verpakking telt bij webshops

Als je iets bij een kleine webwinkel bestelt, zeker als het een op papierwaren of cadeautjes toegespitste webshop is, dan weet je dat je vaak dat beetje extra kunt verwachten.

Online17.06.2024

5 x waarom een goede verpakking telt bij webshops

Een nieuwe editie van het Sprints & Sneakers Festival

Het Sprints & Sneakers Festival is terug voor zijn derde opeenvolgende jaar van succes, op 30 augustus 2024 in Thuishaven, Amsterdam. Na twee achtereenvolgende edities, breidt het thema van dit jaar ‘A New Definition of Growth' de grenzen van groei en impact verder uit.

Events30.05.2024

Een nieuwe editie van het Sprints & Sneakers Festival

A New Definition of Growth

Verder lezen over Retail

Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat

Kruidvat gaat vanaf 23 september een aantal erotische producten verkopen van EasyToys. De speeltjes en aanverwanten komen te liggen in 1.200 winkels in Nederland en België en natuurlijk ook online op Kruidvat.nl. Dankzij deze overeenkomst verdubbelt de erotische webshop in één keer zijn aanwezigheid in het Nederlandse en Belgische winkelbestand.

Online23.09.2024

Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat

Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing

Nederlandse retailers zijn goed in het binden van klanten aan hun merk en digitale marketing, maar schieten nog regelmatig tekort als het aankomt op SEO-optimalisatie en websiteprestatie.

Marketing06.05.2024

Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing

maar de website kan vaak beter
Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Als winkel eigenaar ben je ongetwijfeld bekend met het belang van een efficiënt kassasysteem. In dit blog gaan we dieper in op waarom een goed kassasysteem essentieel is voor iedere winkel, en we belichten de voordelen...

DC Business22.02.2024

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

We willen er allemaal goed uitzien. Toch is dat niet altijd even gemakkelijk. Er zijn ongelooflijk veel kledingstijlen en velen van ons hebben geen idee wat nou het beste bij ze past. Bovendien is het misschien niet je g...

Lifestyle18.02.2024

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

De detailhandel bevindt zich op een kritiek punt waar consumenten een kloof ervaren tussen hun winkelverwachtingen en de werkelijkheid in winkels. Terwijl de retailsector blijft evolueren, staat de industrie voor uitdagi...

Marketing01.02.2024

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers

Voorafgaand aan NRF 2024, wereldwijd een van de grootste evenementen als het gaat om retail, onthulde Google Cloud alvast een aantal nieuwe AI- en generatieve AI-technologieën. Ontwikkeld om retailers te ondersteunen bi...

Online19.01.2024

Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

Chinese automerken, en dan met name merken die invetten op een volledig elektrische vloot, maken een opmars in Europa. ZEEKR is het volgende merk die de Europese markt gaat betreden. Dit wereldwijde merk voor elektrisch...

Marketing14.12.2023

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

aan Kalverstraat/Rokin
​Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar

Shopware heeft Digital Sales Rooms, dit zijn digitale Sales-kamers die volgens het bedrijf een ideale samensmelting zijn voor e-commerce en sales. Dit is hoe deze digitale kamers in hun werk gaan en wat jij er met jouw b...

DC Business13.12.2023

​Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar