Irene is tekstschrijver en blogger. Naast schrijven vindt ze het leuk om hard te lopen en de wereld rond te reizen. Of dat nu korte of lange trips zijn, een verre reis of een bestemming in eigen land. Ze leest dan ook veel reisverhalen om inspiratie op te doen en schrijft graag haar eigen belevenissen op. Omdat ze vindt dat elke plek iets bijzonders heeft, reist ze voor Travelvalley overal naartoe. Ook in haar vrije tijd ontdekt ze graag de wereld en af en toe gaat ze een tijdje weg om als digital nomad vanaf de andere kant van de wereld te werken.
Voor de derde keer op rij werd Albert Heijn door consumenten uitgeroepen tot meest duurzame supermarkt van ons land. Deze bekendmaking vond vorige week plaats tijdens de uitreiking van de Sustainable Brand Awards 2019. Bijna tegelijkertijd publiceerde AH zijn duurzaamheidsverslag, waarin inspanningen en resultaten van het afgelopen jaar zijn opgesomd.
Bewust van rol en invloed in de maatschappij
In het duurzaamheidsverslag van de supermarktketen kunnen we lezen welke stappen Albert Heijn zet op verschillende gebieden. Er wordt onderscheid gemaakt in de thema’s gezonde voeding, ketentransparantie, voedselverspilling, verpakkingen en de maatschappij. De supermarkt zegt zich bewust te zijn van hun rol in de maatschappij. Daarom blijft AH kijken naar slimmere en betere mogelijkheden die minder impact hebben op het milieu en een goede invloed op de maatschappij.
Het blijkt vaak nog een behoorlijke uitdaging te zijn om op alle gebieden snel ‘winst’ te behalen. Marit van Egmond, CEO van AH, licht toe:
Duurzaamheidsvisie en strategie
In het verslag wordt uitgebreid stil gestaan bij de verschillende doelen. “Met onze duurzaamheidsstrategie willen we onze klanten helpen met een gezondere en duurzamere leefstijl. Wij willen als retailer daarmee ook onze verantwoordelijkheid nemen als het gaat om de impact van onze ketens op mens, dier en milieu.”
Bijdragen aan een gezonde levensstijl is een van die doelen, door te helpen klanten gezondere keuzes te laten maken. Op het gebied van voedselverspilling gaat AH onder andere meer focus leggen op het redden en doneren van onverkocht voedsel. De keten is al enige tijd bezig om verpakkingsmaterialen te reduceren en meldt hierover in het verslag dat er wordt gekeken naar het zo duurzaam mogelijk verpakken van eigen merkproducten. In 2025 wil AH het verpakkingsverbruik hiervan met 25% hebben teruggebracht en de verpakkingen zelf gemaakt zijn van 100% recyclebaar materiaal.
Behaalde resultaten
In het duurzaamheidsverslag wordt ook uitgebreid gekeken naar de behaalde resultaten en geleverde inspanningen. Enkele mijlpalen van Albert Heijn:
- Verlaging van het zoutgehalte in de eigen merk producten, goed voor in totaal 300.000 kilo minder zout;
- Al de thee-, koffie- en cacaoproducten van AH zijn 100% UTZ-gecertificeerd;
- Er is 1,8 miljoen kilogram verpakkingen bespaard;
- Alle eieren hebben vanaf dit jaar minimaal het 1 ster Beter Leven Keurmerk, wat betekent dat de kippen vrij kunnen scharrelen, frisse lucht krijgen en met minder hennen bij elkaar zitten.
Albert Heijn blijft zich inzetten voor betere resultaten op het gebied van duurzaamheid: “We hebben aan mooie initiatieven gewerkt en we blijven niet stilzitten. Het is onze ambitie om het volgend jaar nog beter te doen. Voor het milieu, gezondheid, eerlijke producten, het welzijn van dieren en de buurt waar onze winkels gevestigd zijn. Zo maken we met elkaar de wereld een stukje beter”, aldus Marit van Egmond.
Verder lezen over AH
Online01.07.2024
Albert Heijn opent een nieuw gemechaniseerd Home Shop Center
en zet in op verdere groei e-commerceNieuws04.03.2024
Hoe je vele honderden euro’s per jaar kunt besparen op boodschappen
Nieuws20.11.2023
Boodschappen rekenen we al 35 jaar af met de pinpas
in 1988 had Albert Heijn de primeurNieuws27.10.2023
Robots doen de boodschappen in nieuwe Home Shop Center van Albert Heijn
Lifestyle27.11.2020
We koken veel uitgebreider tijdens deze toch bijzondere kerst
Advertising31.01.2020
Ster Gouden Loeki 2019: dit zijn de 10 finalisten
De mooiste en beste commercialsAdvertising27.09.2019
Albert Heijn heeft een nieuwe ‘supermarktmanager’ gevonden
Opvolger Ilse in nieuwe commercials te zienNieuws26.06.2019
Albert Heijn laat bezorgrobot rijden op High Tech Campus in Eindhoven
Verder lezen over Food
Gadgets12.09.2024
5 manieren om voedselverspilling tegen te gaan
Technology11.09.2024
Crikorama verkozen tot winnaar James Dyson Award 2024
zelf krekels kweken!Lifestyle17.06.2024
Zo haal je magnesium uit je voeding
Online14.06.2024
De drie meest bedenkelijke ‘kwaliteiten’ van comfortfood!
Nieuws13.05.2024
Hoe crashdiëten en light-producten averechts lijken te werken
Geen alternatieven voor gezond eten, weinig snoepen en regelmatig bewegenCoffee corner05.03.2024
Douwe Egberts oudste spaarprogramma van Nederland wordt 100 jaar
Nieuws07.02.2024
KLM zet AI in tegen voedselverspilling
Gadgets16.01.2024