Nieuws07.07.2023

Airbus vliegt 22 uur zonder te stoppen


Geen tussenlandingen, wel tanken in de lucht

Airbus heeft met een militair toestel, de Airbus A400M, het record gebroken voor de langste non-stop vlucht. Het toestel vloog, zonder tussentijds ergens te moeten landen, één ruk van de RAF basis Brize Norton in Oxfordshire naar het eiland Guam in de Stille Zuidzee. De vlucht duurde 22 uur en in totaal moest meer dan 7.000 mijl afgelegd worden. Ter vergelijk, als je met een passagiersvliegtuig van Engeland of het Europese vasteland naar Guam wilt vliegen, dan moet je daar – door de benodigde tussenstops en het overstappen – minimaal 28 uur voor uittrekken. Inclusief een fikse jetlag natuurlijk.

Geen tussenlandingen, wel twee keer tanken in de lucht

De afstand en vluchtduur was overigens alleen mogelijk dankzij de begeleiding van twee Airbus A330 tankers. Die zorgden ervoor dat de Airbus onderweg twee keer bijgetankt werd. De Airbus A400M is een viermotorige turboprop voor militaire doeleinden. Met andere woorden, het was geen passagiersvlucht. Met een paar honderd passagiers, en hun bagage, zou het toestel zo’n 20.000 kilo zwaarder geweest zijn. Dan had het mogelijk nog een extra tankbeurt moeten inplannen.

Overigens had de Airbus A400M de non-stop vlucht naar Guam ook met één tankbeurt kunnen halen, want met een minimale cargo (geen vracht of passagiers) heeft dat toestel een bereik van 5.500 mijl. Wellicht had het toestel mogelijk toch (militaire) vracht aan boord. Dat zou ook wel logisch zijn, want anno 2023 met een leeg vliegtuig 22 uur vliegen, alleen maar om een record te breken, is natuurlijk not done.

Non-stop naar Australië vanaf 2025

Ik ben ooit naar Australië gevlogen voor een prachtige vakantie. Dat was aan het begin van de jaren 90. Ik kan me nog goed herinneren dat we in totaal meer dan 22 uur in de lucht ‘hingen’. Dat ging niet zonder stoppen. We vlogen eerst naar Singapore en vervolgens door naar Sydney. Volgens mij kon je in die tijd ook al non-stop vliegen, vanuit Londen, met British Airways, maar helemaal zeker weten doe ik dat niet meer.

Vanaf 2025 kan het waarschijnlijk in ieder geval, want dan wil Qantas daarmee starten. Die vluchten gaan, naar verwachting, zo’n 19 uur duren. Hoe dan ook, een vlucht van 20 uur, of meer, is voor bijna alle huidige vliegtuigen niet te doen. De vraag is ook of je dat moet willen.

Foto’s: Airbus

Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!

...

Verder lezen over Vliegtuig

Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?

Reclame maken voor roken is uit den boze, want iedereen weet toch hoe slecht het is? Gemeente Den Haag wil nu ook reclame voor vliegvakanties weren.

Advertising06.11.2024

Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?

Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden

Wil je echt de ultiem goedkoopste vlucht boeken, waarbij je misschien wel drie keer moet overstappen om in Australië neer te strijken, dan kun je daar nu een nieuwe knop voor aantikken in Google Flights.

Online17.10.2024

Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden

De veiligheidsinstructie in het vliegtuig kan een stuk beter

Als de veiligheidsinstructies in alle vliegtuigen zo waren als die van de Japanse vliegmaatschappij ANA, dan zouden veel meer mensen opletten.

Gaming16.08.2024

De veiligheidsinstructie in het vliegtuig kan een stuk beter

Schiphol test eerste Ground Power Unit op waterstof

Schiphol heeft de primeur om als eerste luchthaven een op waterstof aangedreven Ground Power Unit (GPU) in de operatie te testen. De H2-GPU is ingezet om toestellen van KLM Cityhopper op het platform te voorzien van stroom, bijvoorbeeld voor verlichting en stroom in de cockpit. Deze primeur is onderdeel van het door Schiphol geïnitieerde samenwerkingsverband TULIPS, mede gesubsidieerd door de Europese Commissie.

Technology05.08.2024

Schiphol test eerste Ground Power Unit op waterstof

Bedrijf ontwikkelt Skydeck: een bijzondere nieuwe uitbreiding voor vliegtuigen

Er is een nieuwe vorm van in-flight entertainment. Er wordt een soort koepel op een vliegtuig gezet waarmee je een heel speciaal uitzicht hebt. Je ziet dan de lucht boven je en om je heen. 

Technology06.06.2024

Bedrijf ontwikkelt Skydeck: een bijzondere nieuwe uitbreiding voor vliegtuigen

Waarom ze tien jaar later opnieuw gaan zoeken naar MH370

Een Texaans bedrijf beweert nieuw bewijs te hebben over wat er met MH70 is gebeurd. Een vliegtuig dat 239 mensen aan boord had en in 2014 nooit op zijn bestemming aankwam. Kunnen de Texanen het verschil maken en eindelij...

Technology11.03.2024

Waarom ze tien jaar later opnieuw gaan zoeken naar MH370

Eindhoven Airport heeft in ​Techonomy een nieuwe digitale partner

Eindhoven Airport kiest voor Techonomy als nieuwe partner in digital advertising, data en performance. Na een grondige aanbestedingsprocedure koos Eindhoven Airport onlangs Techonomy als haar digitale partner voor de kom...

DC Business06.03.2024

Eindhoven Airport heeft in ​Techonomy een nieuwe digitale partner

Bedrijven moeten nakomen wat een AI-chatbot belooft

Veel bedrijven experimenteren momenteel met AI-chatbots en dat is zeker op bijvoorbeeld een klantenservice heel erg handig. Je kunt er immers veel klanten mee helpen, omdat veel mensen toch vaak dezelfde vragen stellen....

Online20.02.2024

Bedrijven moeten nakomen wat een AI-chatbot belooft

Oh AIr Canada...