Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
Airbus heeft deze week plannen onthuld voor de ontwikkeling van een waterstof aangedreven straalmotor. De vliegtuigbouwer werkt daarvoor al enige tijd samen met motorfabrikant CFM International. Als alles volgens plan verloopt dan zal Airbus tegen 2026 de eerste testvluchten met de ‘waterstof jetmotor’ gaan uitvoeren. Daarvoor wordt een bestaande A380 omgebouwd.
Verduurzaming vliegverkeer
De roep om verduurzaming en zero emission, zoals we die al een paar jaar zien in de automotive, wordt ook in de luchtvaart steeds luider. Er zijn al kleinere vliegtuigbouwers die testen met elektrisch aangedreven toestellen, maar een Airbus A380 die over enkele jaren dus met een waterstof aangedreven jetmotor het luchtruim gaat kiezen, is vooralsnog uniek. Let wel, het betreffende testtoestel dat gemaakt wordt zal niet volledig door waterstof motoren aangedreven worden. In de testfase wordt de A380 zo aangepast dat aan de romp, bij de staart, een extra motor geplaatst wordt die op waterstof ‘loopt’.
De eerste testvlucht ligt weliswaar nog (minimaal) vier jaar voor ons, dus er kan nog van alles ‘mis gaan’. Dat gezegd hebbende, kijk ik er wel naar uit. Dit zijn toch de ontwikkelingen die het verschil gaan maken, denk ik. Of waterstof uiteindelijk ook dé oplossing is, daarover zijn de meningen nog behoorlijk verdeeld. Sommige experts zeggen dat het een kansloze missie is, anderen geloven er heilig in.
Gewicht is een grote uitdaging
Een van de grotere uitdagingen bij het luchtwaardig maken van een vliegtuig van de afmetingen van een A380, is het extra gewicht dat nodig is voor de waterstof aandrijving. Dat heeft directe gevolgen voor de hoeveelheid passagiers en vracht die een dergelijk toestel zal kunnen meenemen.
Volgens Airbus is de keuze van de A380 bewust gemaakt. Dat toestel heeft volgens de fabrikant juist wel de benodigde ruimte, en laadvermogen, voor de tanks voor vloeibare waterstof en andere apparatuur.
Verder lezen over Duurzaam
Automotive20.11.2024
COMIN: De Franse Ride-Hailing Startup die de markt op wil schudden
Nieuws16.11.2024
Consumentenbond: ‘zonnestroomsubsidie’ als alternatief voor salderingsregeling
DC Business14.11.2024
Ericsson Nederland verplaatst hoofdkantoor naar Breda
voor groei, innovatie en duurzaamheidAdvertising06.11.2024
Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?
Technology04.11.2024
Steeds meer negatieve geluiden over de thuisbatterij
Lifestyle31.10.2024
Refurbished iPhones: slimme keuze voor 2024
Lifestyle23.10.2024
3 manieren om je huiskamer te verlengen naar de tuin
Automotive11.10.2024
Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive
Verder lezen over Vliegtuig
Advertising06.11.2024
Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?
Online17.10.2024
Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden
Gaming16.08.2024
De veiligheidsinstructie in het vliegtuig kan een stuk beter
Technology05.08.2024
Schiphol test eerste Ground Power Unit op waterstof
Technology06.06.2024
Bedrijf ontwikkelt Skydeck: een bijzondere nieuwe uitbreiding voor vliegtuigen
Technology11.03.2024
Waarom ze tien jaar later opnieuw gaan zoeken naar MH370
DC Business06.03.2024
Eindhoven Airport heeft in Techonomy een nieuwe digitale partner
Online20.02.2024