In 2020 wist bol.com een omzet van ruim 4,3 miljard euro te behalen. Vergeleken met het jaar daarvoor was dat een stijging van zo’n 50 procent. Uiteraard was die omzetstijging voor een belangrijk deel te danken aan de coronacrisis waardoor de ‘offline’ winkels maandenlang niet of maar beperkt open waren. Ook voor dit jaar verwacht Ahold Delhaize, het moederbedrijf van bol, dat de webwinkel het goed doet, en dus is de tijd rijp om een deel van bol.com naar de beurs te brengen.
Dat is althans het voornemen van Ahold Delhaize (AD). Vooralsnog staat een mogelijke – want helemaal zeker is het nog niet – beursgang gepland voor na de zomer van 2022. Bol.com krijgt dan een zogenoemde sub-IPO notering met een beperkt belang aan de Euronext in Amsterdam. De slag om de arm die nog aangehouden wordt heeft te maken met zowel interne als externe factoren, zoals marktomstandigheden, aldus AD.
Ook wanneer de beursgang doorgaat, is het niet de bedoeling dat de huidige eigenaar, AD, de controle over bol.com helemaal in handen van aandeelhouders zal leggen. Integendeel, het moederbedrijf meldt expliciet dat het zelf de touwtjes stevig in handen wil houden om de groei en ontwikkeling van bol.com te kunnen garanderen.
“De grondgedachte voor deze beslissing is om de kansen voor bol.com volledig te benutten, zijn enorme groeipotentieel te voeden en Ahold Delhaize verdere financiering te verstrekken om zijn winnende strategie uit te voeren. Bol.com zal een belangrijke rol blijven spelen in de strategische samenwerking met andere merken van Ahold Delhaize in de Benelux”, aldus het persbericht.