Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
Albert Heijn deed al met een aantal ‘AH To Go’ winkels mee aan Too Good to Go, een app waar je de overgebleven producten, zoals brood, zuivel, groenten en fruit, van winkels in de buurt kon ‘redden’ van de afvalcontainer. Nu is de grootgrutter gestart met een eigen variant op dat concept: AH Overblijvers. Met als belangrijkste doel natuurlijk het verminderen van voedselverspilling.
AH test een eigen Too Good to Go
Op dit moment gaat het nog om een experiment in tien winkels, met name in de Randstad. Via de Overblijvers app (beschikbaar voor Android en iOS) kun je de winkel van jouw voorkeur kiezen om vervolgens te zien welke Overblijvers daar nog beschikbaar zijn en wanneer ze opgehaald kunnen worden. Er zijn vier productcategorieën: Vegetarisch, Brood, Uit het assortiment en de Verrassing. Je moet de AH Overblijver van je keuze wel in de app reserveren. Afrekenen doe je in de winkel, wanneer je hem ophaalt.
Voor wie het concept van Too Good to Go niet kent. In de app kun je op basis van je locatie zien welke winkels in de buurt bepaalde producten over hebben. Die winkels stoppen deze producten in een pakketje bieden die voor een paar – doorgaans drie tot zes – euro aan. Op het moment dat jij een van die Too Good to Go’s wil hebben, dan kun die via de app reserveren én betalen. Je krijgt ook te zien wanneer de producten opgehaald kunnen worden. Aangekomen in de winkel toon je het betaalbewijs en loop je met je ‘Too Good to Go’ naar buiten.
Too Good to Go vs. AH Overblijvers
Het grote verschil tussen AH Overblijvers en Too Good to Go is dat de Albert Heijn app natuurlijk alleen aanbiedingen toont van haar eigen winkels. Bij Too Good to Go zie je aanbiedingen van tientallen winkels in je omgeving. Behalve supermarkten zitten daar ook bakkers, broodjeszaken, lunchrooms, restaurants en groothandels bij. Ook de Makro (Metro) en Sligro doen eraan mee. Dat zijn weliswaar groothandels waar je een pasje voor moet hebben om er te kunnen winkelen, maar de Too Good to Go aanbiedingen liggen bij de infobalie aan de ingang. En omdat je die via de app al betaald hebt, is een pas van de groothandel niet nodig.
Een ander duidelijk verschil tussen AH Overblijvers en Too Good to Go is dat Albert Heijn wil dat je een AH-account gebruikt voor de app. Bij Too Good to Go kun je gewoon met je Google account inloggen. Uiteraard betekent een AH-account ook dat je je bonuskaart kunt koppelen en het is niet gek dat AH klanten (nog) meer aan zich wil binden en dat ze daarvoor ook AH Overblijvers, als het experiment slaagt, voor zal inzetten. Daarnaast is het ‘AH-only’ aanbod natuurlijk wel beperkter dan de tientallen winkels die aan Too Good to Go meedoen
Voedsel redden is leuk
Ik moet eerlijk toegeven dat ik er zelf, tot een jaar geleden, nog nauwelijks mee bezig was, maar het concept van Too Good to Go heeft mij, met dank aan mijn vriendin, ook gegrepen. Het is gewoon leuk om voor een paar euro ergens in een winkel, waar je voor die tijd misschien nooit kwam, ‘overgebleven’ producten op te halen die anders weggegooid zouden worden. Zeker in deze tijden, waarin alles duurzamer wordt, en moet, en verspilling écht verleden tijd is. En zeg nou zelf, het voelt toch goed om iets te redden van een gang naar de afvalberg? We kennen allemaal wel de beelden en verhalen van containers vol met overgebleven, of bijna ‘over de datum’, levensmiddelen die vernietigd worden.
Natuurlijk wordt het concept van Too Good to Go door de deelnemende winkels (soms) ook op een andere manier ingezet. Als marketinginstrument om nieuwe klanten aan te trekken, bijvoorbeeld. Er zullen dan ook zeker ‘Too Good to Go’-aanbiedingen zijn die door de deelnemende winkel ‘bewust’ in het ‘red mij vak’ geplaatst worden. En daar is natuurlijk niks mis mee.
Verder lezen over Consument
Online04.09.2024
Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen
Media06.03.2024
RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv
Cybercrime05.02.2024
Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security
Marketing01.02.2024
Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers
Automotive24.01.2024
Lexus is volgens de consumentenbond het meest betrouwbare merk
scoort gemiddeld een 9,6 in betrouwbaarheidsonderzoekGadgets22.12.2023
Massaclaim: Je krijgt mogelijk geld als je een tv hebt gekocht
Met vriendelijke groet, Samsung?Mobile01.11.2023
ACM en Apple komen er maar niet uit met datingapps
Nieuws19.10.2023