Nieuws07.06.2019

AFM meldt misleidende bitcoinreclames aan Facebook


Ondanks dat Facebook met eigen cryptovaluta komt, zijn er nog veel malafide advertenties voor bitcoins te zien op het platform. De AFM (Autoriteit Financiële Markten) gaat nu ook zelf speuren naar de misleidende advertenties, nadat het klachten regende bij de toezichthouder. Het is nodig om het heft in eigen handen te nemen, zo vertelde AFM-woordvoerder Nicole Reijnen eerder vandaag tegen BNR.

Facebook moet verantwoordelijkheid nemen

De woordvoerder stelt dat Facebook geen financiële instelling is en niet onder toezicht staat. De AFM vindt dat de consument wel recht heeft op bescherming en stuurt daarom waarschuwingen uit. De politiek lijkt het daar niet helemaal mee eens te zijn, omdat censuur op de loer ligt. Kees Verhoeven van D66 vindt dat Facebook zijn verantwoordelijkheid moet nemen en daar een nieuwsredactie voor moet opzetten. De AFM wacht niet af en spreekt Facebook aan op de neppe en misleidende reclames.

Nepadvertenties met namen en foto’s van BN’ers

Op Facebook zijn al maanden advertenties te zien waarin de namen en foto’s van bekende Nederlanders misbruikt worden om mensen te overtuigen in bitcoins te investeren. John de Mol liet eerder deze week weten dat hij om deze reden een rechtszaak tegen Facebook aanspant.

In de advertentievoorwaarden van Facebook staat dat het zelf advertenties scant en misleidende reclame niet plaatst. Ook mag het geen inbreuk maken op de rechten van derden. Precies wat bij de Talpa-directeur wel is gebeurd. John de Mol eist dan ook dat Facebook de eigen regels handhaaft. In de nepadvertenties, die iedere Facebook-gebruiker ongetwijfeld eens voorbij heeft zien komen, zie je een foto van een BN’er met een verzonnen quote. Bedoeld om geld over te maken naar een oplichter. Niet alleen John de Mol is hier trouwens de dupe van. In de advertenties zijn onder andere ook Waylon, Humberto Tan en Alexander Klöpping te zien.

De toezichthouder vraagt Facebook om te achterhalen wie de aanbieders van deze misleidende advertenties zijn en daarop actie te ondernemen.

Wordt ongetwijfeld vervolgd!

...

Verder lezen over Bitcoin

Jongeren en hun spaargeld in crypto’s 

De interesse in cryptocurrencies groeit de laatste jaren gestaag, vooral onder jongeren. Een recent onderzoek van DirectResearch, uitgevoerd in opdracht van de Belastingdienst en gebaseerd op bevindingen onder 822 jongeren tussen de 15 en 25 jaar, onthult dat bijna één op de vijf jongeren actief investeert in crypto.

Online26.09.2024

Jongeren en hun spaargeld in crypto’s 

Het kruispunt van crypto en AI: de toekomst van digitale innovatie vormgeven

In het huidige snel evoluerende technologische landschap maken twee grote krachten grote golven: cryptocurrency (crypto) en kunstmatige intelligentie (AI). Beide zijn ontwrichtende technologieën die, hoewel ze afzonderlijk krachtig zijn, het potentieel hebben om in combinatie nog grotere innovatie te stimuleren.

Online17.09.2024

Het kruispunt van crypto en AI: de toekomst van digitale innovatie vormgeven

Een Ferrari kopen kan nu ook met crypto

Ferrari heeft aangekondigd het betalingssysteem voor cryptovaluta vanaf eind juli 2024 ook uit te rollen naar het Europese dealernetwerk. Je volgende Ferrari kopen kan nu dus ook met crypto. Het debuut hiervan voor de Europese markt volgt op de succesvolle lancering (in oktober 2023) van dit alternatieve betalingssysteem in de Verenigde Staten, minder dan een jaar geleden, om dealers te helpen beter in te kunnen spelen op de veranderende behoeften van klanten.

Automotive24.07.2024

Een Ferrari kopen kan nu ook met crypto

Bitcoin maakt een flinke sprong omhoog

Bitcoin doet het goed: de crypto gaat de laatste paar dagen als een speer, deels gedreven door de verhoogde kans op een verkiezingsoverwinning van Donald Trump

Online16.07.2024

Bitcoin maakt een flinke sprong omhoog

Deze Week Viral: bitcoin omhoog door Trump, spaghetti-mation en Messi

Gelukkig zijn er ook positievere zaken die deze week volledig viral gingen.

Social Media14.07.2024

Deze Week Viral: bitcoin omhoog door Trump, spaghetti-mation en Messi

Bitcoin heeft slechtste week sinds jaar tijd

Bitcoin heeft niet zijn beste week. De reden is Mt. Gox. Dit is wat Mt. Gox is en waarom het zo’n invloed heeft.

Online06.07.2024

Bitcoin heeft slechtste week sinds jaar tijd

De populariteit van crypto blijft verder toenemen

In de afgelopen jaren hebben cryptocurrencies, en dan vooral bitcoin, een ongekende populariteit verworven. Wat begon als een niche-experiment heeft zich ontwikkeld tot een wereldwijde financiële revolutie die de manier waarop we denken over geld, investeringen en economische systemen fundamenteel heeft veranderd.

Online24.06.2024

De populariteit van crypto blijft verder toenemen

Nieuwe bitcoin-halving: dit is wat dat betekent

Bitcoin heeft een historisch momentje meegemaakt vorige nacht: de coin heeft een halving meegemaakt. Dit heeft alles te maken met het mijnen.

Online20.04.2024

Nieuwe bitcoin-halving: dit is wat dat betekent

Verder lezen over Facebook

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Eerst bood hij zijn excuses aan, maar nu zegt Zuckerberg: sociale media hebben geen causaal verband met geestelijke problemen van tieners.

Social Media26.09.2024

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Geen zin om met al je fans te praten? Laat je AI-avatar het voor je doen. Meta introduceert het nu voor iedereen. Of althans, ook voor niet-influencers in de VS.

Social Media30.07.2024

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Meta treedt harder op tegen Yahoo Boys en andere kwaadwillenden op Facebook en Instagram om meer slachtoffers te voorkomen.

Online25.07.2024

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Het internet lijkt wel gratis, maar dat is het eigenlijk nooit. Vaak moet je naar advertenties kijken, gegevens invoeren, klikken, liken, enzovoorts.

Social Media22.07.2024

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

De EU en de Digital Markets Act slaan weer toe: niet alleen Apple hangt een miljardenboete boven het hoofd: ook Meta.

Social Media01.07.2024

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

Krijgt Meta een miljardenboete?
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Instagram en Facebook gaan je foto's gebruiken om kunstmatige intelligentie te trainen. Zie je dat niet zitten, dan is er een uitweg.

Social Media28.05.2024

Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

Internet en sociale media hebben het podium voor nepnieuws enorm vergroot. Doordat iedereen kan publiceren en daarmee in potentie een groot publiek bereiken kan, is nepnieuws niet eerder in onze geschiedenis zo wijdverspreid geweest.

Nieuws15.05.2024

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

De wereld van social media verandert steeds meer. Enerzijds omdat Meta nu eenmaal de meeste succesvolle social media-platforms in handen heeft, anderzijds omdat de EU ook zijn zegje doet. En dat zegje komt met veel regel...

Social Media22.02.2024

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads