Ondanks dat Facebook met eigen cryptovaluta komt, zijn er nog veel malafide advertenties voor bitcoins te zien op het platform. De AFM (Autoriteit Financiële Markten) gaat nu ook zelf speuren naar de misleidende advertenties, nadat het klachten regende bij de toezichthouder. Het is nodig om het heft in eigen handen te nemen, zo vertelde AFM-woordvoerder Nicole Reijnen eerder vandaag tegen BNR.
De woordvoerder stelt dat Facebook geen financiële instelling is en niet onder toezicht staat. De AFM vindt dat de consument wel recht heeft op bescherming en stuurt daarom waarschuwingen uit. De politiek lijkt het daar niet helemaal mee eens te zijn, omdat censuur op de loer ligt. Kees Verhoeven van D66 vindt dat Facebook zijn verantwoordelijkheid moet nemen en daar een nieuwsredactie voor moet opzetten. De AFM wacht niet af en spreekt Facebook aan op de neppe en misleidende reclames.
Op Facebook zijn al maanden advertenties te zien waarin de namen en foto’s van bekende Nederlanders misbruikt worden om mensen te overtuigen in bitcoins te investeren. John de Mol liet eerder deze week weten dat hij om deze reden een rechtszaak tegen Facebook aanspant.
In de advertentievoorwaarden van Facebook staat dat het zelf advertenties scant en misleidende reclame niet plaatst. Ook mag het geen inbreuk maken op de rechten van derden. Precies wat bij de Talpa-directeur wel is gebeurd. John de Mol eist dan ook dat Facebook de eigen regels handhaaft. In de nepadvertenties, die iedere Facebook-gebruiker ongetwijfeld eens voorbij heeft zien komen, zie je een foto van een BN’er met een verzonnen quote. Bedoeld om geld over te maken naar een oplichter. Niet alleen John de Mol is hier trouwens de dupe van. In de advertenties zijn onder andere ook Waylon, Humberto Tan en Alexander Klöpping te zien.
De toezichthouder vraagt Facebook om te achterhalen wie de aanbieders van deze misleidende advertenties zijn en daarop actie te ondernemen.
Wordt ongetwijfeld vervolgd!