Nieuws20.06.2019

Adobe en Pantone brengen speciale kleurenrange uit


Geïnspireerd door de verkleuringen van koraal door klimaatverandering

Toen Pantone de kleur van 2019, “Living Coral”, aankondigde, was de ironie van de naam moeilijk te missen; over de gehele wereld sterven koraalriffen in een rap tempo dankzij de stijgende zee-temperaturen. Het bekende design platform vraagt daarom wereldwijde aandacht voor dit probleem met de nieuwe kleurlijn “Glowing Glowing Gone”, geïnspireerd op de prachtige, maar alarmerende kleuren van het koraal als gevolg van klimaatverandering.

Een SOS

Samen met Adobe en non-profit organisatie The Ocean Agency zijn de kleuren “Glowing Blue”, “Glowing Yellow” en “Glowing Purple” ontwikkeld. Vicepresident van Pantone, Laurie Pressman, vertelt: “Levend koraal is van zichzelf al buitengewoon prachtig, maar ironisch genoeg heeft juist de oplichtende gloed die van stervend koraal afkomt nu hard onze aandacht nodig. Het is bijna alsof het koraal ons een SOS boodschap in kleurcode stuurt, met de boodschap ‘kijk alsjeblieft naar mij, je moet dit weten voor ik er niet meer ben’. Wanneer je het zo bekijkt, zouden deze levendige kleuren als symbool kunnen dienen voor de klimaatcrisis.”

pantone-coral-examples-1-2019
pantone-coral-examples-1-2019

Designers van over de hele wereld worden door de bedrijven uitgenodigd om de kleuren #0029fd, #ffff05 en #9007f9 te gebruiken. Hiermee hopen ze deze koraalkleuren op allerlei soorten uitingen en in verschillende mediums terecht komen, en zo bewustwording creëren voor de klimaatcrisis.

Waarom koraal?

Wat is er nu zo belangrijk aan koraal, kun je je misschien afvragen. Deze kleine diertjes hebben wel degelijk een functie: ze zijn ontzettend belangrijk voor zowel mens als milieu. Koraalriffen beschermen onder andere tropische kusten tegen de invloeden van storm en golfslag. Daarnaast bieden ze honderdduizenden vissers op de wereld een inkomen en voedsel, en is het vaak een grote inkomstenbron voor toerisme. Niet alleen is koraal dus heel mooi, ook het economisch en natuurkundig nut is niet te verwaarlozen.

“De toekomst van de koraalriffen in de wereld hangt aan een zijden draadje. Zowel het onderwaterleven als miljoenen mensen op de wereld zullen hiervan negatieve gevolgen ondervinden, op het gebied van voedsel, leefbaarheid en kustbescherming” aldus Gabriel Grimsditch, koraalrif expert bij de Verenigde Naties Environment. “We zullen heel snel de internationale aandacht moeten trekken, als we als maatschappij willen voorkomen dat een van ‘s werelds grootste ecosystemen voorgoed verdwijnt.”

Bekijk alle informatie over het project op https://www.glowing.org/#brief

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

...

Verder lezen over Adobe

Adobe verrast met tool om platte tekeningen 3D te maken

Adobe heeft het nog niet ingebouwd in tool, maar het is gemaakt voor Illustrator. De tool heet nu nog Project Turntabel en het laat mensen versteld staan van wat de computer allemaal kan bedenken.

Artificial Intelligence21.10.2024

Adobe verrast met tool om platte tekeningen 3D te maken

Adobe introduceert generatieve AI-video’s op basis van foto’s

Als AI stop motion-video kan maken en het er ook echt goed en echt uit kan laten zien, want dat is juist bij dit type animatie essentieel, dan kan dat betekenen dat deze toffe films veel sneller kunnen worden gemaakt.

Artificial Intelligence16.10.2024

Adobe introduceert generatieve AI-video’s op basis van foto’s

Logitech MX Creative Console: gemaakt voor alle digital content creators

Logitech heeft onlangs de MX Creative Console aangekondigd: een nieuwe productcategorie in het portfolio van Logitech die is gericht op alle digitale creators. Het is een device waarmee zij zich volledig kunnen focussen op hun artistieke ambities.

Gadgets10.10.2024

Logitech MX Creative Console: gemaakt voor alle digital content creators

Vage, oude video’s worden scherp door nieuwe tool Adobe

Heb je al gehoord van Adobe VideoGigaGAN? Het is niet voor iedereen beschikbaar, maar de eerste resultaten zijn fenomenaal.

Online25.04.2024

Vage, oude video’s worden scherp door nieuwe tool Adobe

Adobe geeft indrukwekkend voorproefje van AI in videobewerking

Adobe maakt het mensen die video's bewerken steeds makkelijker: ze kunnen nu hele objecten veranderen, verwijderen of erbij zetten in hun video. En er is meer.

Online15.04.2024

Adobe geeft indrukwekkend voorproefje van AI in videobewerking

​Canva neemt Affinity over: Adobe mag wel oppassen

De populaire designtool Canva doet een grote overname: Affinity. Misschien zegt Canva je meer dan Affinity, maar het betekent vooral dat Adobe moet gaan oppassen. Affinity maakt namelijk dezelfde soort producten als Adob...

Online27.03.2024

​Canva neemt Affinity over: Adobe mag wel oppassen

Adobe Project Music GenAI Control is de Photoshop voor muziek

Project Music GenAI Control wordt al gekscherend de ‘Photoshop for Music’ genoemd. Deze nieuwe experimentele tool van Adobe Research is zo ontwikkeld dat de manier waarop je gemaakte audio en muziek kunt creëren en...

Technology01.03.2024

Adobe Project Music GenAI Control is de Photoshop voor muziek

​Adobe draait koop van Figma terug: dit is waarom

Adobe, bekend van onder andere Photoshop en Acrobat Reader, was van plan om Figma te kopen maar ziet hier nu toch vanaf. Figma, het bedrijf achter het programma Figma, dat wereldwijd wordt gebruikt om ontwerpen te maken...

Technology19.12.2023

​Adobe draait koop van Figma terug: dit is waarom