Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
Toen Pantone de kleur van 2019, “Living Coral”, aankondigde, was de ironie van de naam moeilijk te missen; over de gehele wereld sterven koraalriffen in een rap tempo dankzij de stijgende zee-temperaturen. Het bekende design platform vraagt daarom wereldwijde aandacht voor dit probleem met de nieuwe kleurlijn “Glowing Glowing Gone”, geïnspireerd op de prachtige, maar alarmerende kleuren van het koraal als gevolg van klimaatverandering.
Een SOS
Samen met Adobe en non-profit organisatie The Ocean Agency zijn de kleuren “Glowing Blue”, “Glowing Yellow” en “Glowing Purple” ontwikkeld. Vicepresident van Pantone, Laurie Pressman, vertelt: “Levend koraal is van zichzelf al buitengewoon prachtig, maar ironisch genoeg heeft juist de oplichtende gloed die van stervend koraal afkomt nu hard onze aandacht nodig. Het is bijna alsof het koraal ons een SOS boodschap in kleurcode stuurt, met de boodschap ‘kijk alsjeblieft naar mij, je moet dit weten voor ik er niet meer ben’. Wanneer je het zo bekijkt, zouden deze levendige kleuren als symbool kunnen dienen voor de klimaatcrisis.”
Designers van over de hele wereld worden door de bedrijven uitgenodigd om de kleuren #0029fd, #ffff05 en #9007f9 te gebruiken. Hiermee hopen ze deze koraalkleuren op allerlei soorten uitingen en in verschillende mediums terecht komen, en zo bewustwording creëren voor de klimaatcrisis.
Waarom koraal?
Wat is er nu zo belangrijk aan koraal, kun je je misschien afvragen. Deze kleine diertjes hebben wel degelijk een functie: ze zijn ontzettend belangrijk voor zowel mens als milieu. Koraalriffen beschermen onder andere tropische kusten tegen de invloeden van storm en golfslag. Daarnaast bieden ze honderdduizenden vissers op de wereld een inkomen en voedsel, en is het vaak een grote inkomstenbron voor toerisme. Niet alleen is koraal dus heel mooi, ook het economisch en natuurkundig nut is niet te verwaarlozen.
“De toekomst van de koraalriffen in de wereld hangt aan een zijden draadje. Zowel het onderwaterleven als miljoenen mensen op de wereld zullen hiervan negatieve gevolgen ondervinden, op het gebied van voedsel, leefbaarheid en kustbescherming” aldus Gabriel Grimsditch, koraalrif expert bij de Verenigde Naties Environment. “We zullen heel snel de internationale aandacht moeten trekken, als we als maatschappij willen voorkomen dat een van ‘s werelds grootste ecosystemen voorgoed verdwijnt.”
Bekijk alle informatie over het project op https://www.glowing.org/#brief
Verder lezen over Adobe
Artificial Intelligence21.10.2024
Adobe verrast met tool om platte tekeningen 3D te maken
Artificial Intelligence16.10.2024
Adobe introduceert generatieve AI-video’s op basis van foto’s
Gadgets10.10.2024
Logitech MX Creative Console: gemaakt voor alle digital content creators
Online25.04.2024
Vage, oude video’s worden scherp door nieuwe tool Adobe
Online15.04.2024
Adobe geeft indrukwekkend voorproefje van AI in videobewerking
Online27.03.2024
Canva neemt Affinity over: Adobe mag wel oppassen
Technology01.03.2024
Adobe Project Music GenAI Control is de Photoshop voor muziek
Technology19.12.2023