Irene is tekstschrijver en blogger. Naast schrijven vindt ze het leuk om hard te lopen en de wereld rond te reizen. Of dat nu korte of lange trips zijn, een verre reis of een bestemming in eigen land. Ze leest dan ook veel reisverhalen om inspiratie op te doen en schrijft graag haar eigen belevenissen op. Omdat ze vindt dat elke plek iets bijzonders heeft, reist ze voor Travelvalley overal naartoe. Ook in haar vrije tijd ontdekt ze graag de wereld en af en toe gaat ze een tijdje weg om als digital nomad vanaf de andere kant van de wereld te werken.
Het blijft een interessant onderwerp: het kopen van neplikes en nepvolgers. Vooral voor accounts van (nieuwe) webshops en influencers die snel willen groeien lijkt het interessant om zich groter voor te doen dan ze daadwerkelijk zijn. In juni schreven we al over het optreden van de Autoriteit Consument en Markt (ACM) tegen de handel in al die neppe accounts. En dat dit inmiddels ook gebeurt blijkt wel uit het bericht dat de ACM de webshop van fitnessvlogger Mo Bicep op de vingers heeft getikt.
Mo Bicep op vingers getikt door ACM
Als de winkel (Bicep Papa) niet stopt met alle neplikes en nepvolgers kan er zelfs een boete worden opgelegd van € 100.000. De vlogger is trouwens zo netjes om zelf meteen een video te plaatsen en uit te leggen hoe het zit en welke actie hij nu onderneemt. Volgens Mo is hij de eerste influencer die voor het kopen van nepvolgers is aangesproken. Het zou gaan om 98.000 fake accounts. Dan houdt hij er nog genoeg over, want inmiddels staat de teller voor de vlogger op 478k volgers.
Online misleiding
De ACM heeft vastgesteld dat Bicep Papa tegen betaling nepvolgers heeft gebruikt om de producten uit de webshop te promoten op Instagram. Onder ‘nep’ worden volgers en likes verstaan die niet van echte consumenten afkomstig zijn. Dit kan een vertekend beeld schetsen van de werkelijkheid, volgens de ACM. Er kan zo een positiever beeld van het bedrijf en de producten worden geschetst dan de werkelijkheid is. Volgens de toezichthouder valt dit onder misleiding en dat is verboden.
Volgens de ACM zijn er inmiddels ook meerdere bedrijven opgespoord die nepreviews, nepvolgers en neplikes te koop aanbieden. Die zijn aangesproken en worden min of meer gedwongen te stoppen met het aanbieden ervan. Omdat de ACM ook toegang heeft gekregen tot klantbestanden, worden nu de influencers zelf ook aangepakt.
Tips voor consumenten
De ACM geeft zelfs tips voor consumenten om accounts met nepvolgers en likes te herkennen. “Ziet u een mooie aanbieding op social media? Laat u niet misleiden. Sommige bedrijven of influencers gebruiken nepvolgers of neplikes. Dan lijken de producten waar zij reclame voor maken heel populair, terwijl ze dat niet zijn”, zo lezen we op de site. Waar je onder andere op kunt letten:
- De naam van het account, een nepaccount bestaat vaak uit letters, cijfers en bijzondere tekens.
- Vaak heeft het profiel zelf geen posts, foto of contactgegevens en geen of juist heel veel volgers.
- Een account heeft heel veel volgers maar krijgt relatief weinig likes op berichten of juist weinig volgers met veel likes.
- Reacties hebben vaak niets te maken met het onderwerp van de post zelf. Vaak is het alleen ‘super’ of een ander gangbaar woord, eventueel gevolgd door een emoji.
Wanneer je zelf een account ontdekt met veel nepvolgers en neplikes kun je misschien de beheerder erop aanspreken, mocht het je dwarszitten. Je kunt ook melding maken bij de ACM. Dan wordt er daadwerkelijk onderzoek gedaan en opgetreden. Meestal zijn nepaccounts goed te herkennen en valt het ook op als een account dat je al langere tijd volgt, ineens veel meer volgers heeft gekregen.
Verder lezen over Fake
Online12.08.2024
Fake News: Was het publiek van Kamala Harris nep?
Social Media31.05.2024
Grootste verspreiders van nepnieuws zijn oude vrouwtjes
Nieuws27.05.2024
Europese verkiezingen: Pointer komt met een factcheck-marathon
Nieuws15.05.2024
Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!
Nieuws11.04.2024
Steeds meer mensen twijfelen aan de waarheid van online informatie
Online09.04.2024
Het verwijderen van nep-reviews: hoe doe je dat?
Social Media17.05.2022
UPDATE: Overname Twitter blijft voorlopig ‘on hold’ staan
Musk denkt dat meer dan 20% van de accounts fake isSocial Media30.03.2022
Ruim tweederde van de mensen denkt nepnieuws te kunnen herkennen
Slechts 22% kan het echtVerder lezen over Influencers
Events03.10.2024
Decathlon kijkt terug op succesvolle editie Premier Padel Rotterdam
Social Media04.09.2024
“Trap Er Niet Influencer” doet onderzoek naar effecten van social media
Entertainment20.08.2024
A Faking It Special over Andrew Tate: Icon Or Toxic?
Social Media10.05.2024
Is deinfluencing de nieuwe trend in de influencercultuur?
Marketing30.04.2024
Gaat gadgetmerk Insta360 te ver met contentmakers?
Social Media06.03.2024
Je kunt meer geld verdienen met lange video’s op TikTok
Social Media16.01.2024
5 tips voor als je een OnlyFans-account wil beginnen
Social Media01.01.2024
Influencers worden te duur, maar er is een oplossing
Verder lezen over Online Marketing
Advertising08.10.2024
Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom
Marketing01.10.2024
Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten
Marketing18.09.2024
Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes
Marketing21.08.2024
HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA
Search13.08.2024
SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen
DC Business07.08.2024
Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt
Search05.08.2024
5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert
Marketing19.06.2024