Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
Het gebeurt de afgelopen weken steeds vaker, zo lijkt het. Vanochtend zijn voor de tweede keer in twee weken de mobiele- en internet bankdiensten van ABN-AMRO uitgevallen. Op Allestoringen stroomden vanaf ca. 9 uur in korte tijd meer dan 10.000 meldingen binnen van klanten die niet meer konden inloggen via de app en internet bankieren van dé bank. Ook op Twitter wemelde het van de klachten van ABN-AMRO klanten die problemen ondervonden, en nog steeds (10u30) ondervinden.
App, Internet bankieren en iDeal
Wat er precies aan de hand is, is op dit moment nog niet duidelijk. ABN-AMRO is op de hoogte van de storing en zegt hard te werken aan een oplossing. Zeker is wel dat de problemen zowel gevolgen heeft voor de Mobiel Bankieren app, als Internet Bankieren en iDeal betalingen.
“Door een storing kunt u nu helaas uw bankzaken niet regelen met de ABN AMRO app, iDEAL en Internet Bankieren. Probeer het later nog eens. Onze excuses voor het ongemak”, zo meldt de bank in de app en op social media. Opvallend is wel dat ruim anderhalf uur na het begin van de storing, daar op de storingspagina van de bank zelf nog geen melding over gedaan werd.
Op Twitter wordt ook veel geklaagd over de frequentie van de storingen bij ABN-AMRO. En dat dan vooral ook in relatie tot de al maar stijgende tarieven voor het (zelf) regelen van bankzaken.
UPDATE, 11u18: Net na 11 uur waren de eerste tekenen van een oplossing van de problemen zichtbaar. Hoewel de statusmelding over de storing in de app van ABN AMRO nog steeds getoond werd, lukte het mij wel om in te loggen. Helemaal soepel verliep dat nog niet. Het inlogproces duurde nog steeds vrij lang, maar ik kon uiteindelijk wel weer mijn rekeningen benaderen en bankdiensten regelen.
Officieel heeft de ABN AMRO overigens nog geen enkele melding gedaan over het feit dat de storing mogelijk verholpen is. De reacties van de bank op social media beperken zich nog altijd tot ‘we zijn er mee bezig en proberen het zo snel mogelijk op te lossen’.
UPDATE, 12u50: Inmiddels is, in mijn ABN-AMRO app, de storingsmelding verdwenen, maar de problemen lijken nog niet opgelost. Het duurt nog steeds lang om in te loggen en de app blijft ook regelmatig melden dat het inloggen niet (helemaal) goed gegaan is: ‘Sorry, we kunnen uw overzicht nu niet laten zien. Er ging iets mis met het ophalen van de gegevens. Wilt u het later nog eens proberen?’
De storing duurt nu dus al zo’n vier uur.
Later meer!
Verder lezen over Internet bankieren
Cybercrime21.06.2024
Phishingslachtoffers Bunq krijgen nu wel hun geld terug
Online09.04.2024
Direct betalen via iDEAL hoeft niet meer: nu kan het in drieën
Nieuws24.01.2024
We stappen graag en vaak over, maar niet van bank
Online08.01.2024
Google Pay: dit zijn de voordelen en nadelen
Online01.11.2023
Wat is Wero en wat gebeurt er met iDEAL?
Online03.07.2023
Je kunt nu geld uit de muur trekken zonder pinpas
Cybercrime08.05.2023
Let op: dit zijn 5 internetscams die momenteel veel voorkomen
Online08.05.2023