Nieuws21.11.2023

​5 dingen om op te letten als je Black Friday shopt


Deze week spelen er onder ons allen twee vragen: (op wie) ga je stemmen, en: wat heb jij al gekocht met Black Friday? Het blijkt toch wel te spelen onder Nederlanders, ook al zetten sommige mensen het liever weg als ‘Amerikaans gedoe’ waar ze liever niet aan meedoen. Black Friday zit echter wel in ons dna: we houden nu eenmaal van een diepe aanbieding. Niks mis mee, maar er zijn wel Black Friday-valkuilen waar je vooral verre van moet blijven.

1. De van/voor-prijs

Het is een veelgebruikte verkooptechniek: de prijzen stiekem iets opvoeren, zodat de korting met Black Friday extra hoog lijkt. Het gebeurt heel veel en dat is waarschijnlijk de nummer één valkuil voor wie deze week shopt. Het is natuurlijk een lekker gevoel: iets kopen waarvoor iemand ongetwijfeld ooit dat volle pond heeft betaald, terwijl jij ‘wegkomt’ met een veel lagere aanschafprijs. Check echter goed of die prijzen wel zo realistisch zijn. En vooral: voor welke prijs zou jij het willen kopen als je nu uit het niets zou worden gevraagd: wat zou je over hebben voor een X? Let vooral op dat antwoord, in plaats van dat doorgestreepte getal op de website.

2. Is het het geld waard?

Het is heel verleidelijk om je blind te staren op die van-voor-prijs. Je denkt: wow, ik krijg 60 procent korting! Dat is heel veel, maar kijk ook even op de rest van het internet wat zoiets inmiddels doorgaans kost. Misschien was de adviesprijs drie jaar geleden inderdaad 600 euro, maar kun je het artikel nu bijna overal kopen voor 200 euro. En kijk desnoods even op Marktplaats: misschien hoef je helemaal niet iets nieuw te kopen, maar is een tweedehandsje ook prima.

3. Wie is de verzender?

Het is de schrijfster van dit stuk wel eens gelukt om 16 potjes nagellak te kopen die dan ook alle 16 apart verpakt, apart verstuurd werden. Een duurzaamheidsnachtmerrie, naast dat je ook steeds aanwezig moet zijn om al die pakketjes in ontvangst te nemen. Liever niet.. Check als je shopt dus even goed de afzender. Zeker bij Zalando, Amazon en Bol is dit iets dat vaak speelt: je denkt dat je bij één en dezelfde aanbieder winkelt, maar stiekem zijn het allemaal bedrijfjes daaronder die je dan dingen gaan toesturen. Dat is veel post en dat is niet alleen vervelend, maar ook totaal niet duurzaam. Plus: als er iets mee is, dan moet je vaak veel meer moeite doen om je recht te halen.zier!

4. Kun je het wel betalen?

Dat iets een diepe aanbieding is, wil niet zeggen dat je dan het geld ineens wel hebt. Waar je normaal bij het kopen van kleding misschien 150 euro in je mandje klikt, zijn veel mensen geneigd om tijdens Black Friday ineens veel hoger te gaan zitten: 500/600 euro, misschien wel meer. Het feit dat het goedkoper is, dat is natuurlijk aantrekkelijk, maar je moet het maar net kunnen betalen. Bedenk ook wat dat geld eigenlijk betekent: is je huur of hypotheek ook niet ongeveer zo’n bedrag en vind je het dat echt waard?

5. Wacht even een kwartier

Het probleem van Black Friday is dat de hele ‘feestdag’ erop gebrand is om je te laten stressen over de tijdslimiet die eraan zit. Nu hebben we in Nederland ‘gelukkig’ meer een soort Black Fri-week, waardoor je iets meer tijd hebt, maar goed, voorraden raken natuurlijk wel op. Je kunt dus wel degelijk een deal mislopen als je niet snel beslist. Maar waarschijnlijk worden er vooral veel veel te rappe beslissingen genomen die ook wel een kwartier konden wachten. Klik dus lekker je winkelmand vol, maar ga daarna even een kop koffie drinken en overdenk nog even of je dat echt nodig hebt.

Het is heel aantrekkelijk om even snel een deal te scoren tijdens Black Friday, maar met de bovenstaande tips hopen we je te behoeden voor een kat in de zak, of een deurwaarder die aanklopt. Veel shopplezier!

Laura Jenny
Laura Jenny

Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.

...

Verder lezen over E-Commerce

Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!

We gaan in sneltreinvaart richting de feestdagen. Black Friday, Cyber Monday, Sinterklaas en Kerstmis volgen elkaar in rap tempo op. En dus gaan we ook met zijn allen weer op zoek naar de leukste cadeaus en scherpste aanbiedingen. Maar daar spelen ook kwaadwillenden slim op in. En dus komt Autoriteit Consument & Markt nu alvast met een waarschuwing voor onbetrouwbare webshops in aanloop naar de feestdagen.

Online31.10.2024

Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!

Nieuwe campagne tegen onbetrouwbare webshops
Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat

Kruidvat gaat vanaf 23 september een aantal erotische producten verkopen van EasyToys. De speeltjes en aanverwanten komen te liggen in 1.200 winkels in Nederland en België en natuurlijk ook online op Kruidvat.nl. Dankzij deze overeenkomst verdubbelt de erotische webshop in één keer zijn aanwezigheid in het Nederlandse en Belgische winkelbestand.

Online23.09.2024

Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat

Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen

De Nederlandse consument geeft steeds meer geld uit online, maar ook steeds meer waarde aan duurzaamheid. Er is alleen wel werk aan de winkel voor webwinkels. Uit onderzoek van Thuiswinkel.org  blijkt namelijk dat consumenten niet voldoende zijn geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen. Daarnaast wordt de impact van het gedrag van consumenten ook nog vaak onderschat.

Online04.09.2024

Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen

Albert Heijn opent een nieuw gemechaniseerd Home Shop Center

Boodschappen doen, steeds vaker doen we dat vanuit huis op je smartphone of vanachter een laptop. En dat merkt ook Albert Heijn. Daar zien ze de vraag naar online boodschappen dermate sterk toenemen dat ze nu een 2e gemechaniseerd Home Shop Center (HSC) openen, ditmaal in Zwolle.

Online01.07.2024

Albert Heijn opent een nieuw gemechaniseerd Home Shop Center

en zet in op verdere groei e-commerce
Catawiki komt met een ‘nu kopen’ functie

Catawiki introduceerde vandaag een aantal nieuwe functies, waaronder de mogelijkheid voor kopers om de hele veiling over te slaan en het object direct te kopen voor een vaste prijs. In 2023 liepen veel geïnteresseerden het object van hun dromen mis: ze plaatsten een bod maar verloren de veiling. Om dit in de toekomst te vermijden, lanceert Catawiki de optie om iets gelijk te kopen. Dankzij deze functie kunnen kopers ervoor kiezen om een object meteen te kopen in plaats van de duur van de veiling af te wachten.

Online27.06.2024

Catawiki komt met een ‘nu kopen’ functie

Daarmee skip je de veiling
5 x waarom een goede verpakking telt bij webshops

Als je iets bij een kleine webwinkel bestelt, zeker als het een op papierwaren of cadeautjes toegespitste webshop is, dan weet je dat je vaak dat beetje extra kunt verwachten.

Online17.06.2024

5 x waarom een goede verpakking telt bij webshops

Een nieuwe editie van het Sprints & Sneakers Festival

Het Sprints & Sneakers Festival is terug voor zijn derde opeenvolgende jaar van succes, op 30 augustus 2024 in Thuishaven, Amsterdam. Na twee achtereenvolgende edities, breidt het thema van dit jaar ‘A New Definition of Growth' de grenzen van groei en impact verder uit.

Events30.05.2024

Een nieuwe editie van het Sprints & Sneakers Festival

A New Definition of Growth
​Webshops pas op: de nieuwe cookiewet wordt volop overtreden

We horen wel veel over de Digital Markets Act vanuit het oogpunt van grote techbedrijven, maar vergis je niet: ook als je een kleine webshop runt krijg je hiermee te maken. Sinds vorige week is er nieuwe cookiewetgeving...

Online11.03.2024

​Webshops pas op: de nieuwe cookiewet wordt volop overtreden

Verder lezen over Online Shop

Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!

We gaan in sneltreinvaart richting de feestdagen. Black Friday, Cyber Monday, Sinterklaas en Kerstmis volgen elkaar in rap tempo op. En dus gaan we ook met zijn allen weer op zoek naar de leukste cadeaus en scherpste aanbiedingen. Maar daar spelen ook kwaadwillenden slim op in. En dus komt Autoriteit Consument & Markt nu alvast met een waarschuwing voor onbetrouwbare webshops in aanloop naar de feestdagen.

Online31.10.2024

Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!

Nieuwe campagne tegen onbetrouwbare webshops
Is de kassaloze supermarkt mislukt?

Albert Heijn had ooit een kassaloze AH To Go en al was dat een experiment, kunnen we stellen dat de kassaloze supermarkt niet werkt. 

Technology08.10.2024

Is de kassaloze supermarkt mislukt?

Heb je een webwinkel, let dan goed op hoe je knoppen heten

Hoe heten de knoppen op jouw webwinkel? Dat kan veel uitmaken in het consumentenrecht.

Online07.10.2024

Heb je een webwinkel, let dan goed op hoe je knoppen heten

Dit is het verschil tussen Riverty en Klarna

Achteraf betalen bij een webshop kan heel handig zijn, bijvoorbeeld met Riverty of Klarna. Wat zijn de verschillen en de risico's?

Online24.09.2024

Dit is het verschil tussen Riverty en Klarna

Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat

Kruidvat gaat vanaf 23 september een aantal erotische producten verkopen van EasyToys. De speeltjes en aanverwanten komen te liggen in 1.200 winkels in Nederland en België en natuurlijk ook online op Kruidvat.nl. Dankzij deze overeenkomst verdubbelt de erotische webshop in één keer zijn aanwezigheid in het Nederlandse en Belgische winkelbestand.

Online23.09.2024

Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat

Bol verhoogt de prijs van zijn Select-abonnement

Heb je een Select-abonnement van Bol? Dan is er slecht nieuws: het wordt duurder. Het goede nieuws? Niet belachelijk veel.

Online05.09.2024

Bol verhoogt de prijs van zijn Select-abonnement

Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen

De Nederlandse consument geeft steeds meer geld uit online, maar ook steeds meer waarde aan duurzaamheid. Er is alleen wel werk aan de winkel voor webwinkels. Uit onderzoek van Thuiswinkel.org  blijkt namelijk dat consumenten niet voldoende zijn geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen. Daarnaast wordt de impact van het gedrag van consumenten ook nog vaak onderschat.

Online04.09.2024

Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen

Worden je Temu-bestellingen straks duurder?

Bestel je wel eens op Shein, AliExpress of Temu? Dan ben je niet de enige en dat ziet ook de Nederlandse overheid...

Online30.07.2024

Worden je Temu-bestellingen straks duurder?