Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
Jarenlang hebben banken, toen nog tevergeefs, geprobeerd om mobiel bankieren en -betalen door t laten dringen tot de massa. Ik heb het dan over jaren aan het begin van het ‘moderne smartphone tijdperk’, tussen 2008 en 2013. Ik herinner mij dat nog als de dag van gisteren. Elke zichzelf respecterende bank en financieel onderzoeker riep meerdere keren per jaar dat de doorbraak voor mobiel bankieren en -betalen aanstaande was. Anno 2021 weten we dat die doorbraak een paar jaar langer op zich liet wachten.
Maar, inmiddels is mobiel bankieren en -betalen dan ook écht doorgebroken. De pinpas blijft steeds vaker thuis, of in de binnenzak en de ‘gewone’ bankzaken doen we voor een groot deel ook op onze smartphone of tablet. Dat blijkt ook weer uit de Digitale Monitor van ING, een onderzoek naar digitaal bankieren onder ruim 1500 Nederlanders.
5,3 miljoen overboekingen per week
Deze week was het precies 10 jaar geleden dat de ING Mobiel Bankieren App werd geïntroduceerd. Het eerste jaar werd de app door zo’n 700.000 klanten van de bank gebruikt. Nu, tien jaar later, telt de app 5,3 miljoen gebruikers die samen elke dag ruim zeven miljoen keer inloggen. Het aantal mobiele betalingen dat via de Mobiel Bankieren App uitgevoerd wordt, komt uit op 5,3 miljoen overboekingen per week. Daarnaast worden via de app ook 2,4 miljoen Betaalverzoeken verstuurd. Ook mobiel betalen is populairder dan ooit, met 9,5 miljoen betalingen per week. Mede gedreven door de corona pandemie, is het gebruik van contactloos betalen sowieso fors gestegen in 2020 en 2021.
Niet alleen jongeren
Het zal op zich niemand verbazen dat mobiel bankieren met name populair is onder jongere doelgroepen, zoals de millennials. In die doelgroepen (18 – 24 jaar en 25 – 34 jaar) regelt zo’n 90 procent hun bankzaken mobiel. Voor jongeren tot 14 jaar ligt dat percentage een stuk lager, maar die hebben vaker ook minder bankzaken om te regelen, (nog) geen eigen bankrekening of geen (geschikte) smartphone. Vergeleken met twee jaar geleden is het gebruik van mobiel bankieren onder 50-plussers met ruim 20 procent gestegen. Opvallend is verder ook dat inmiddels een derde van alle ING-klanten van 75 jaar en ouder ook al gebruik maakt van mobiel bankieren.
De meeste klanten vinden dat mobiel bankieren het regelen van bankzaken niet alleen makkelijker maakt, maar dat ze daardoor ook meer inzicht in hun fincanciën hebben. Zo wordt de functie ‘Kijk Vooruit’, waarmee klanten kunnen zien welke bij- en afschrijvingen de komende week verwacht worden, al meer dan 900.000 keer per week geraadpleegd. De meeste gebruikte functies van de app zijn, en blijven, het checken van saldo, bij- en afschrijvingen en het uitvoeren van betalingen.
Verder lezen over Internet bankieren
Cybercrime21.06.2024
Phishingslachtoffers Bunq krijgen nu wel hun geld terug
Online09.04.2024
Direct betalen via iDEAL hoeft niet meer: nu kan het in drieën
Nieuws24.01.2024
We stappen graag en vaak over, maar niet van bank
Online08.01.2024
Google Pay: dit zijn de voordelen en nadelen
Online01.11.2023
Wat is Wero en wat gebeurt er met iDEAL?
Online03.07.2023
Je kunt nu geld uit de muur trekken zonder pinpas
Cybercrime08.05.2023
Let op: dit zijn 5 internetscams die momenteel veel voorkomen
Online08.05.2023