Buzzfeed is een digitaal mediabedrijf dat maandelijks zo’n 130 miljoen unieke bezoekers verwelkomt. Het bedrijf verdient zo’n 19 miljoen dollar met het maken van quizzen en humoristische content. Een groot deel van het verkeer naar Buzzfeed is afkomstig van Facebook, maar momenteel is er een sterke daling waar te nemen vanaf dit kanaal.
In maart dit jaar ging het aantal shares van Buzzfeed over de 13 miljoen waarmee Buzzfeed prominent de eerste plaats innam. Op de tweede plaats stond de Huffington post met ruim 6 miljoen shares. Als er verder wordt gekeken, valt op dat Buzzfeed bijna 3.000 artikelen heeft geplaatst die gezamenlijk 20.7 miljoen keer zijn geliked. De Huffington Post bracht in dezelfde periode bijna zes keer zoveel artikelen, maar kreeg slechts de helft van het aantal Facebook shares ten opzichte van Buzzfeed.
Vanaf april dit jaar, is echter veel veranderd. Ten opzichte van 13 miljoen shares in maart, werden een maand later 10 miljoen shares waargenomen. Een maand later, bereikte Buzzfeed 5.9 miljoen shares, waardoor de Huffington Post de eerste plaats overnam van Buzzfeed als grootste Facebook uitgever. In het onderstaande figuur is een sterke daling te zien in het maandelijkse aandeel Facebook shares van Buzzfeed.
Maar niet alleen de shares zijn hard gedaald. Ook de Facebook likes zakte in mei van 20 miljoen naar 13.3 miljoen. De reacties van 13 miljoen naar 6.1 miljoen en de interacties zijn met 50% gedaald tot 25 miljoen.
De oorzaak van deze forse daling wordt verklaard doordat het aantal Buzzfeed quizzen is afgenomen. Liam Corcoran, Social media Editor beweert dat in januari dit jaar de tien meest gedeelde berichten allemaal quizzen waren.
Verder voegt Corcoran toe: ‘It’s important to emphasize that BuzzFeed remains a social powerhouse, with over 25 million total interactions in May. No other publisher, apart from The Huffington Post, has ever reached that figure.’
BuzzFeed is momenteel bezig om een grote quiz per dag te verspreiden. De daling is inmiddels in een stagnatiefase na de forse daling van de afgelopen maanden. Ondanks de sterke daling in Facebook shares is het verkeer naar de website vrij stabiel gebleven.