Nieuws17.03.2014

Dit is niet de eerste keer dat een Boeing spoorloos verdwijnt…


25 landen nemen ondertussen deel aan de zoektocht naar de verdwenen Boeing MH370 van Malaysian Airlines die ruim 10 dagen geleden van de radar verdween. Het gaat om de grootste zoekactie ooit naar een vermist vliegtuig en er wordt gezocht op het grondgebied van 11 landen en de omliggende zeeën.

Toch is het niet de eerste keer dat een vliegtuig verdwijnt. Op 25 mei 2003 steeg een Boeing 727 van American Airlines met nummer 844AA op van op de luchthaven Quatro de Feveiro in Luanda (Angola). Nooit werd er meer iets van het toestel vernomen.

Het vliegtuig was tijdelijk buiten gebruik geplaatst voor reparaties. Aan boord bevonden zich de Amerikaanse boordwerktuigkundige Ben Charles Padilla en zijn Congolese helper, John Mikel Mutantu. Beide zouden het vliegtuig repareren voor zijn volgende vlucht.

dit-is-niet-de-eerste-keer-dat-een-boein.jpg
dit-is-niet-de-eerste-keer-dat-een-boein.jpg

Geen van beide mannen beschikte over een pilootbrevet, noch hadden ze toestemming om het vliegtuig te testen, maar laat in de avond van die zonnige meidag begon het toestel plots op de startbaan te taxiën waarna het opsteeg. Berichten vanuit de controletoren werden niet beantwoord en alle communicatiemiddelen waren – net als de lichten van het toestel – uitgezet. 

De luchtverkeerscontroleurs keken verbaasd toe hoe het vliegtuig boven hen opsteeg en zich zuidelijk begaf richting de Atlantische Oceaan. Tien jaar later is de Boeing 844AA nog altijd spoorloos. Ook van Padilla en Mutantu werd nooit meer iets vernomen.

In 2010 ging journalist Tim Wright van Air & Space magazine op zoek naar de verdwenen Boeing 844AA. Bleek dat – 2 jaar na de aanslagen van 11 september 2001 – zowat alle Amerikaanse veiligheidsagentschappen (FBI, CIA, Homeland Security) al daags na de verdwijning de zaak zeer serieus hadden genomen omdat ze vreesden dat het vliegtuig ‘een vliegende bom’ was geworden. Maar dagen gingen voorbij, dan weken en maanden en er gebeurde niets…

Sommigen speculeerden dat Padilla, noch Mutantu het vliegtuig hadden bestuurd; anderen dat beide door terroristen waren gevangen genomen die hen hadden verplicht het naar een geheime locatie te vliegen. Een derde theorie luidde dat het vliegtuig ergens naar een afgelegen hangar was gevlogen om daar te worden ontmanteld om de verschillende wisselstukken te verkopen.

Maar Tim Wright kreeg nooit een antwoord op zijn vele vragen. Zijn onderzoek leverde voornamelijk halve waarheden en hele leugens op over wat er die dag in 2003 gebeurde.

”We zullen waarschijnlijk nooit weten waar het vliegtuig die dag naartoe ging. Het is het grootste vliegtuig dat ooit verdween zonder een spoor na te laten…”

Sinds 10 dagen is het dus het op één na grootste.

Dominique Dewitte

Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert hij als Blogger artikelen op Dutchcowboys.

...

Verder lezen over Vliegtuig

Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?

Reclame maken voor roken is uit den boze, want iedereen weet toch hoe slecht het is? Gemeente Den Haag wil nu ook reclame voor vliegvakanties weren.

Advertising06.11.2024

Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?

Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden

Wil je echt de ultiem goedkoopste vlucht boeken, waarbij je misschien wel drie keer moet overstappen om in Australië neer te strijken, dan kun je daar nu een nieuwe knop voor aantikken in Google Flights.

Online17.10.2024

Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden

De veiligheidsinstructie in het vliegtuig kan een stuk beter

Als de veiligheidsinstructies in alle vliegtuigen zo waren als die van de Japanse vliegmaatschappij ANA, dan zouden veel meer mensen opletten.

Gaming16.08.2024

De veiligheidsinstructie in het vliegtuig kan een stuk beter

Schiphol test eerste Ground Power Unit op waterstof

Schiphol heeft de primeur om als eerste luchthaven een op waterstof aangedreven Ground Power Unit (GPU) in de operatie te testen. De H2-GPU is ingezet om toestellen van KLM Cityhopper op het platform te voorzien van stroom, bijvoorbeeld voor verlichting en stroom in de cockpit. Deze primeur is onderdeel van het door Schiphol geïnitieerde samenwerkingsverband TULIPS, mede gesubsidieerd door de Europese Commissie.

Technology05.08.2024

Schiphol test eerste Ground Power Unit op waterstof

Bedrijf ontwikkelt Skydeck: een bijzondere nieuwe uitbreiding voor vliegtuigen

Er is een nieuwe vorm van in-flight entertainment. Er wordt een soort koepel op een vliegtuig gezet waarmee je een heel speciaal uitzicht hebt. Je ziet dan de lucht boven je en om je heen. 

Technology06.06.2024

Bedrijf ontwikkelt Skydeck: een bijzondere nieuwe uitbreiding voor vliegtuigen

Waarom ze tien jaar later opnieuw gaan zoeken naar MH370

Een Texaans bedrijf beweert nieuw bewijs te hebben over wat er met MH70 is gebeurd. Een vliegtuig dat 239 mensen aan boord had en in 2014 nooit op zijn bestemming aankwam. Kunnen de Texanen het verschil maken en eindelij...

Technology11.03.2024

Waarom ze tien jaar later opnieuw gaan zoeken naar MH370

Eindhoven Airport heeft in ​Techonomy een nieuwe digitale partner

Eindhoven Airport kiest voor Techonomy als nieuwe partner in digital advertising, data en performance. Na een grondige aanbestedingsprocedure koos Eindhoven Airport onlangs Techonomy als haar digitale partner voor de kom...

DC Business06.03.2024

Eindhoven Airport heeft in ​Techonomy een nieuwe digitale partner

Bedrijven moeten nakomen wat een AI-chatbot belooft

Veel bedrijven experimenteren momenteel met AI-chatbots en dat is zeker op bijvoorbeeld een klantenservice heel erg handig. Je kunt er immers veel klanten mee helpen, omdat veel mensen toch vaak dezelfde vragen stellen....

Online20.02.2024

Bedrijven moeten nakomen wat een AI-chatbot belooft

Oh AIr Canada...