Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
Een gratis lidmaatschap waarmee je betaald wordt als bètatester met kortingen op gadgets en andere snuisterijen. Zet mij maar op de lijst. En met mij vele anderen. Startup Erli Bird denkt dan ook met het gelijknamige platform de oplossing gevonden te hebben voor een probleem waar veel andere startups mee worstelen: het vinden van betrokken gebruikers voor een bètatest.
Na het bouwen of ontwikkelen van een product, komen de gebruikers niet vanzelf. En betrokkenheid is een schaars goed. Startups die hunkeren naar actieve gebruikers die een product of dienst helpen te verbeteren, kunnen sinds een paar maanden aankloppen bij Erli Bird. De online ontmoetingsplaats heeft de homepage ingeruimd om startups te presenteren aan de leden.
De gebruikers van Erli Bird verzamelen punten door zich aan te melden bij een startup. Voor aanvullende handelingen (registreren, een profiel aanmaken, content delen en meer), worden weer punten uitgedeeld. En daar komt het gamificationelement om de hoek kijken. Ben je als gebruiker actiever betrokken bij een startup, dan krijg je meer punten. Punten die in te wisselen zijn voor korting op goodies.
Naast de punten die op Erli Bird in te wisselen zijn voor kortingen op snuisterijen, kunnen de startups die meedoen ook extraatjes aanbieden om de betrokkenheid van de gebruiker te vergroten. Een levenslang gratis lidmaatschap voor de aangeboden dienst is mogelijk, maar eerder werd gebruikers ook de kans gegeven om een biertje te drinken met een oprichter van een startup.
Het zijn overigens indrukwekkende startups die zich verbinden aan het platform. Zo is er Capriza, waarmee binnen enkele minuten met een soort drag and drop systeem een mobiele app gemaakt kan worden. Onder meer investeringsvehikel Andreessen Horowits investeerde in dit clubje. Ter verduidelijking, Andreessen Horowits stak ook geld in Skype, Pinterest, Groupon, Instagram, Zynga, Facebook, Twitter en Foursquare.
De startups geven aan hoeveel gebruikers ze zoeken. Dit getal ligt tussen de 25 en 500 testers. De gebruikers van Erli Bird moeten dus soms snel zijn om een van de beschikbare plekken bij een startup te claimen. Startup FlixMasters kreeg in twee weken bijna 2.000 bezoekers te verwerken op de website nadat het 200 plekken weggaf aan testers op Erli Bird.
Erli Bird komt zelf net uit een ei gekropen. In juni 2012 werd de bètaversie gelanceerd en de dienst is nog volop in ontwikkeling. Inmiddels heeft het platform meer dan 15.000 leden waarvan het merendeel een leeftijd heeft van tussen de 18 en 34 jaar. Het gebeurt nog niet, maar het is ook mogelijk voor bedrijven die al langer bestaan om via dit platform gebruikers te vinden die een nieuwe dienst willen testen.
Het verschil met andere pay-per-click diensten die gebruikers leveren, moet zijn dat de gebruikers van Erli Bird meer betrokkenheid tonen. Daarnaast is Erli Bird gratis, voor zowel het bedrijf als de gebruiker die zich aanmeldt. Het bedrijf wil op termijn met premium diensten geld binnenhalen.
Verder lezen over Engagement
Social Media04.04.2019
Instagram marketing in 2019: less is more
Social Media11.09.2018
5 tips om met jouw merk via Twitter in te spelen op live events
Online25.04.2017
De perfecte customer experience creëer je zelf
DC Business15.06.2016
Maak kans op het gloednieuwe praktische Handboek Engaging Content
Social Media07.10.2015
5 redenen waarom je Instagram moet inzetten voor je merk
Events11.06.2015
De 10 Instagram-geboden voor merken
Social Media17.02.2015
Met native Facebook Video’s bereik je de meeste mensen
En met foto's nu de minste?Social Media19.08.2014
Dit soort berichten zorgen voor veel retweets
Verder lezen over Gamification
Marketing27.02.2024
Zeeman opent eigen virtuele winkel in Roblox tijdens Fashion Week
Automotive04.08.2021
Halo-held Master Chief is de nieuwe gids in Waze
Marketing24.11.2020
Gamification in de praktijk: 5 succesvolle cases
Marketing09.11.2020
3 manieren om gamification in te zetten met Black Friday
Marketing02.11.2020
Een online adventskalender is dé perfecte marketingtool voor de feestdagen
Marketing26.10.2020
Gamification en online marketing: de perfecte match!
Marketing19.10.2020
Wat is gamification en hoe zet je het in als online marketeer?
Online09.10.2017