21.09.2012
Nieuws

Helemaal up-to-date in Silicon Valley

By: Jeroen de Hooge

BlogNieuws
helemaal-up-to-date-in-silicon-valley.jpg
helemaal-up-to-date-in-silicon-valley.jpg

Deze week vindt Dreamforce 2012 in San Francisco plaats. Deze update op het gebied van social media en marketing wordt georganiseerd door Salesforce.com. Twee van onze klanten wonen deze week de conferentie bij: Ramond Koning van Twinfield en Arthur van der Wees van Arthur’s Legal. Het thema voor deze editie van Dreamforce is Business is social.

Arthur’s Legal
Lees hieronder het verslag van de 2012 editie van DreamForce X door Arthur van der Wees, managing partner van Arthur’s Legal en investeerder in jonge bedrijven.

Cloud Computing, enterprise style: Salesforce.com breidt verder uit
Vanaf het begin van de jaartelling tot 2002 is er 5 miljard GB aan data gecreëerd. In 2011 duurde de creatie van dezelfde hoeveelheid slechts 2 dagen, elke twee dagen. In 2013 verwacht men dat dat elke 10 seconden gebeurt. Big Data is dus een understatement. Het is kolossaal. Hoe ga jij dat regelen met eigen computersystemen, opslagruimte en data centers?

Enterprice Cloud voor iedereen
Welkom bij Dreamforce X, de tiende editie van het jaarlijkse congres van Salesforce.com. Het bedrijf dat sinds 2000 pure cloud computing aanbiedt, met als motto ‘No Software’. Als het aan Salesforce ligt, kan alle enterprise/B2B software de deur uit en kan alles in de cloud. Omdat Salesforce.com een stevig platform heeft gebouwd op basis van open (html5), mobiel (apparaat onafhankelijk) en cloud (schaalbaar), maar niet voor alle toepassingen en wensen van de zakelijke gebruiker een applicatie geschikt heeft, is er de AppExchange. Denk: de Apple App Store voor enterprises, groot en klein. Enterprise Cloud voor iedereen, met inmiddels 1.700 apps.

Suite eigen applicaties
Dit jaar presenteert Salesforce.com op haar hippe congres midden in San Francisco, met meer dan 90.000 geregistreerde bezoekers, een hele suite aan eigen applicaties, zoals Sales Cloud (CRM + Data.com), Service Cloud (support + Desk.com), Marketing Cloud, Collaboration, Chatter (Yammerlike voor enterprises) plus ChatterBox (enterprise DropBox), Work (Recruitment/HRM + Work.com) en Innovate (Force.com, Site.com en Canvas). Deze suite is opgebouwd uit een combinatie van bestaande en nieuwe applicaties, dan wel zelf ontwikkeld, dan wel aangeschaft door overnames.

Sociale interactie en toepassingintegratie
Wat opvalt is dat Salesforce zijn enterprise platform – traditioneel het werkgebied van SAP, Oracle, Microsoft en andere softwaregiganten – echt volledig in de cloud aanbiedt en de mobile devices (smartphones en tablets) als heden en toekomst ziet. Verder doet het bedrijf dus zijn uiterste best om alle gewenste applicaties aan te bieden, meer nog dan Salesforce CRM dat de afgelopen 10 jaar vooral heeft gedaan. Sociale interactie en toepassingintegratie zijn daarbij het codewoord. Ook voor wat betreft applicaties van zijn partners, die al dan niet via de AppExchange hun applicaties aanbieden.

Hete adem in de nek
Wat verder opvalt, is dat Salesforce goed kijkt en luistert naar succesvolle cloud-aanbieders in de wereld, zoals Facebook, DropBox en Twitter, en hun geleerde lessen toepast voor zakelijk gebruik.

Salesforce moet ook wel hard vooruit, want ze voelen als huidige marktleider in enterprise cloud computing de hete adem in de nek van de grote softwaregiganten. Hoewel zij laat op het strijdtoneel zijn verschenen, hebben onder meer ook Oracle, Microsoft en SAP grootse plannen om in de cloud te gaan en zo mee te helpen om de uitdaging van het opslaan en verwerken van ‘Colossal Data’ aan te gaan. Maar er lijkt voor een ieder voldoende vis te zitten in de enterprise cloud-vijver met een geschatte 49 miljard dollar, aldus het rapport van Forrester van 10 september.

Share this post