De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
The Beatles of The Rolling Stones. Democraten of Republikeinen. Kop of munt. Zwart of wit. In het leven is er echter vaak sprake van verschillende tinten grijs. Waar moeten retailers nu precies voor kiezen in hun strijd om hun steeds meer verbonden klanten: de app of browser, de tablet of smartphone?
Mobiele toestellen, smartphones en tablets in het bijzonder, zijn niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Het aantal apps dat op deze toestellen wordt gebruikt, groeit met de dag. Interessant genoeg blijkt er geen sprake van een eenduidig fenomeen dat je met de term ‘mobiel‘ kunt aanduiden. Ten eerste is er binnen de uiteenlopende retailcategorieën sprake van uiteenlopende voorkeuren voor mobiele toestellen, met een opvallende groei van het aantal consumenten dat via tablets en Facebook winkelt. Ten tweede geven consumenten de voorkeur aan browsergebaseerd en mobiel winkelen boven het gebruik van speciale winkel-apps. Dit blijkt uit een onderzoek naar verbonden consumenten uit januari 2012.
Volgens een onderzoek van Zmags naar het gedrag en de profielen van online en mobiele winkelbezoekers geeft slechts 4% van alle consumenten de voorkeur aan winkelen via mobiele apps op hun smartphone of tablet. Daarentegen zegt maar liefst 87% dat hun voorkeur uitgaat naar online winkelen vanaf een pc of laptop. Consumenten die liever winkelen vanaf een smartphone of tablet (respectievelijk 14% en 9%) doen dit via mobiele websites.
Het gebrek aan interesse voor winkelen van apps komt enigszins als een verrassing. De opmerking ‘daar is een app voor‘ is immers overal te horen. Volgens Zmags concentreren veel winkels hun mobiele initiatieven op apps, terwijl ze browsergebaseerd winkelen een lagere prioriteit toekennen.
Minder verrassend is dat het gebruik van tablets een enorme vlucht heeft genomen. Dankzij het succes van de iPad biedt de tabletmarkt dezelfde draagbaarheid als een smartphone plus een groter schermoppervlak, dat kan worden gebruikt om een rijkere en boeiendere mobiele winkelervaring te bieden, compleet met creatieve retailproposities.
Hoewel de markt voor tablets nog geen twee jaar oud is, beginnen consumenten tekenen te vertonen van categoriespecifieke apparaatvoorkeuren. Zo blijkt uit de enquête van Zmags dat iets meer dan de helft (53%) van consumenten die elektronicawinkels bezoeken hiervoor het liefst een tablet gebruikt. Consumenten die naar speelgoed winkelen, tonen de grootste voorkeur voor winkelen vanaf een tablet (39%), gevolgd door bezoekers van online kledingwinkels (37%) en online reisbureaus (26%).
Wat betekent dit nu precies voor retailers? Net zoals bij een fysieke winkel is het voor mobiele winkels niet mogelijk om een passe-partoutaanpak te hanteren. Mobiele klanten moeten ongeacht hun locatie en het mobiele toestel waarvoor ze kiezen een verbinding kunnen maken. Dit kan het nodige programmeerwerk vereisen. Duidelijk is echter dat het voor retailers belangrijk is om zowel consumenten-apps als mogelijkheden voor browsergebaseerd winkelen aan te bieden. Ten tweede moeten retailers goed nadenken over het type platform dat ze binnen hun branche ondersteunen. Gezien de enquêteresultaten zouden elektronicawinkels er onverstandig aan doen om geen mobiele versie van hun webwinkel aan te bieden die voor tablets is geoptimaliseerd.
Retailers moeten er kortom voor zorgen dat hun tablet-, smartphone- en online winkelervaring optimaal zijn afgestemd op de groeiende apparaatvoorkeuren van consumenten. Dit vertegenwoordigt minstens zoveel kansen als investeringen. Het goede nieuws met een knipoog is dat deze voorkeuren voortdurend veranderen. Jazeker, er is geen eenduidig antwoord.
Deze blogpost is geschreven door Verizon’s Fedor Hoevenaars.
Verder lezen over Consument
Nieuws16.11.2024
Consumentenbond: ‘zonnestroomsubsidie’ als alternatief voor salderingsregeling
Online04.09.2024
Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen
Media06.03.2024
RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv
Cybercrime05.02.2024
Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security
Marketing01.02.2024
Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers
Automotive24.01.2024
Lexus is volgens de consumentenbond het meest betrouwbare merk
scoort gemiddeld een 9,6 in betrouwbaarheidsonderzoekGadgets22.12.2023
Massaclaim: Je krijgt mogelijk geld als je een tv hebt gekocht
Met vriendelijke groet, Samsung?Mobile01.11.2023
ACM en Apple komen er maar niet uit met datingapps
Verder lezen over Retail
Online23.09.2024
Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat
Marketing06.05.2024
Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing
maar de website kan vaak beterDC Business22.02.2024
Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar
Lifestyle18.02.2024
Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?
Marketing01.02.2024
Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers
Online19.01.2024
Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers
Marketing14.12.2023
ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam
aan Kalverstraat/RokinDC Business13.12.2023