Nieuws21.01.2012

Multiscreen Synchronized advertising


multiscreen-synchronized-advertising.jpg
multiscreen-synchronized-advertising.jpg

Mediabureau UM heeft samen met de Radboud Universiteit Nijmegen onderzoek gedaan naar het effect van een nieuwe vorm van reclame: ‘multiscreen synchronized advertising’. Multiscreen synchronized advertising is een nieuwe vorm van adverteren die bestaat uit het synchroon tonen van uitingen van hetzelfde merk op meerdere schermen tegelijk.

Nu consumenten volop proberen te media-multitasken, vermijden zij reclame. De aandacht van de consument tijdens commercialblokken op televisie verplaatst van televisie naar andere mediumtypen. Multitasking heeft daardoor een negatief effect op informatieoverdracht, reclame herkenning, merkherinnering en merkherkenning. Het onderzoek van UM en Radboud was erop gericht om te kijken of het tegelijkertijd aanbieden van dezelfde boodschap dit negatieve effect zou kunnen opheffen. 

Het onderzoek spitst zich toe op het tonen van een banner van een merk op een website van een bijbehorend programma, die op hetzelfde moment wordt getoond als de reclame van hetzelfde merk in een commercialblok op televisie. Hoewel multiscreen synchronized advertising nog niet wordt toegepast is het technisch wel mogelijk om TV content te synchroniseren met een online omgeving of een tablet app (denk aan de Thuis Coach van The Voice of Holland of StarPlayer van Heineken). Hierdoor wordt de beleving van het programma vergroot en verdiept maar het leidt ook tot multitasking tijdens de reclameblokken. De vraag is hoe dat negatieve multitasking effect kan worden opgeheven.

Een experiment (N=141) is uitgevoerd door de sectie Communicatiewetenschap (RU) in samenwerking met Universal Media. De respondenten keken een aflevering van TVOH. Tijdens het reclameblok moesten zij een taak (vragen beantwoorden over het programma) op een laptop uitvoeren. Naast de taak in het scherm werden tegelijk synchrone en a-synchone banners getoond die de TVC ondersteunden.

Het resultaat
Wat bleek is dat de respondenten die synchroon een ondersteunende banner zagen, de reclameboodschap uit de TVC even goed konden terugspelen als de controlegroep (niet multitaskers). Interessant hierbij is dat dit een onbewust effect was: de reclameherkenning was namelijk net zo laag als bij de controlegroep.

Het lijkt erop dat je door multiscreen synchronized advertising een boodschap (onbewust) kan overbrengen die anders niet was doorgekomen bij de doelgroep. Dit pleit voor TV formats waarbij multitasking gekanaliseerd wordt naar een gecontroleerde omgeving op tweede schermen zoals tablets en smart phones. Het is ook belangrijk dat het technisch mogelijk wordt gemaakt om TV reclame te synchroniseren met online platformen“.

Vervolgonderzoek is noodzakelijk om aan te tonen of multiscreen synchronized advertising ook het negatieve effect op merkherinnering en merkherkenning tijdens media-multitasken op kan heffen. Mogelijk heft multiscreen synchronized advertising dit negatieve effect op merkherinnering en merkherkenning wel op wanneer er sprake is van meerdere blootstellingen aan de gehanteerde onbekende merken.

...

Verder lezen over TV

RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv

Op welk moment is de opbrengst van je zonnepanelen het hoogst? Hoeveel energie leveren al onze windmolens vandaag? Wanneer kan je het beste thuis een wasje draaien? Hoe kan jouw groene stroom zo optimaal mogelijk worden...

Media06.03.2024

RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv

​Dit mag niet ontbreken in een mancave

Voor mannen die op zoek zijn naar een eigen plek om te ontspannen, te gamen, te socializen of gewoon even weg te zijn van de alledaagse drukte, is de mancave de ultieme ontsnapping. Of je nu een liefhebber bent van sport...

Lifestyle31.05.2023

​Dit mag niet ontbreken in een mancave

Gaat LG OLED schermen leveren aan Samsung?

LG en Samsung hebben meer concurrenten, maar de concurrentiestrijd tussen de twee Koreaanse merken is er een waar voor beide merken het meeste van afhangt. Zowel Samsung als LG willen niet onder doen voor elkaar, en ze d...

Gadgets16.05.2023

Gaat LG OLED schermen leveren aan Samsung?

Het is bijna ondenkbaar dat de ‘L-company’ en ’S-Company’ gaan samenwerken
WTF?!? ‘Supportersgeweld’ bij Snooker

De afgelopen weken zijn supportersrellen, vuurwerk ‘veldbestormers’ en het gooien van aanstekers, bier en batterijen naar spelers weer volop in het nieuws. Het een terugkerend fenomeen in het voetbal en we slagen er...

Entertainment18.04.2023

WTF?!? ‘Supportersgeweld’ bij Snooker

Activisten springen op het veld… uhm… de tafel in Sheffield
Mediatrends 2022: Lineaire content consumptie verliest meer terrein

Deze week is een nieuw rapport van het Nationaal Media Onderzoek (NMO) voor 2022 gepubliceerd. Daarin wordt gekeken naar het bezit en gebruik van media-apparaten en consumptie van video, audio en andere vormen van conten...

Entertainment22.03.2023

Mediatrends 2022: Lineaire content consumptie verliest meer terrein

Glasvezel heeft koper ingehaald

De Autoriteit Consument & Markt heeft haar meest recente uitgave van de Telecommonitor gepubliceerd. Daaruit blijkt dat 2022 het jaar geworden is waarin glasvezel koper heeft ingehaald. Dit betekent dus dat er in Nederla...

Online11.01.2023

Glasvezel heeft koper ingehaald

​Maakt Philips TV weer een afstandsbediening op zonne-energie?

Philips kennen we als het bekende Nederlandse techmerk uit Eindhoven, maar inmiddels is het een heel ander bedrijf: meerdere bedrijven zelfs. De Hue-verlichting wordt bijvoorbeeld gemaakt door een ander bedrijf dan Phili...

Gadgets14.12.2022

​Maakt Philips TV weer een afstandsbediening op zonne-energie?

Een kijkje in de toekomst
Vier op de vijf Europeanen kiest liever voor connected tv

On demand (streaming) videodiensten zijn onder Europeanen inmiddels een stuk populairder dan het ‘ouderwetse’ lineaire tv kijken. Dat is een van de conclusies van een onafhankelijk ondezoek, uitgevoerd door COG Resea...

Entertainment09.06.2022

Vier op de vijf Europeanen kiest liever voor connected tv

Reclames op CTV-diensten worden ook beter bekeken, en gewaardeerd