Nieuws30.09.2011

Van film naar game en terug


van-film-naar-game-en-terug.jpg
van-film-naar-game-en-terug.jpg

Ze konden natuurlijk niet ontbreken op het Beeldenstorm programma van het Nederlands Film Festival: Guerrilla Games. Jan-Bart van Beek, Art and Animation Director van de Nederlandse game-ontwikkelaar, vertelde op de Favoriete game avond van Guerrilla Games over de ontwikkelingen.

N00bs in de zaal kwamen van alles te weten over de relatie van games tot film, welke rol technologische ontwikkeling speelt en hoe het zwaartepunt nu naar storytelling verschuift. Je zou kunnen spreken van een proces van samensmelting tussen films en games: er ontstaat steeds meer overlap.

Film en games

Jan-Bart van Beek illustreerde eerst hoe er in de filmindustrie tegen computers aangekeken wordt. Fragmenten uit The Net,  Swordfish, Hackers en zelfs Transformers – toch echt een film uit 2007 – geven er een futuristische sfi-fi draai aan.

Ook games komen er niet echt realistisch vanaf: in een aflevering van de serie House uit 2009 brengt een archaïsche VR helm de speler in de gamewereld. Er is dus een wrijvingspunt; filmmakers snappen het nog niet goed.

De gamesindustrie zelf pleegde vanaf het begin veel plagiaat op films, met look-a-likes van bijvoorbeeld Terminator. Bovendien waren games als Duke Nukem 3D (1996) volgens Jan-Bart nogal smakeloos. Deze dingen bepaalden de naam van de gamesindustrie behoorlijk.

Met Tomb Raider was het voor het eerst omgekeerd: de gameserie werd vertaald naar een film in 2001.

Technologie

Hoe de exponentieel groeiende rekenkracht van computers de productiewaarden van games enorm voortstuwde, is heel goed te zien aan de Final Fantasy gameserie. In Final Fantasy VI (1994) bewogen pixels nog over elkaar heen en was er nog geen animatie. Final Fantasy VII (1997) beschikte over 3D animatie. Met Final Fantasy IX (2000) werd een enorme sprong gemaakt door veel meer drama, rijkere werelden en karakters die emoties lieten zien toe te voegen.

De leader van Final Fantasy XIII (2009) ziet eruit als een film. Overigens ga je in het spel zelf een niveau terug, want de realtime graphics bieden nog geen volledig filmische ervaring.

Videokaarten vernieuwen nog sneller dan de rekenkracht. Qua graphics zijn we binnenkort voor het eerst op een niveau dat niet zo snel meer zal verbeteren. Er kan dan vooral op het gebied van animatie en illusie nog veel vooruitgang geboekt worden.

 

Werelden, karakters en storytelling

Games maken gaat over het bouwen van werelden waar mensen graag willen zijn. Geïnspireerd door het appeal van de filmwereld, de zogenaamde krachtfantasie, wil je het ook zelf meemaken. Games kunnen je die ervaring bieden.

Een mooi voorbeeld van hoe ver we nu zijn is Heavy Rain (2010). In dit interactieve detective verhaal zijn de personages levensecht neergezet. De bediening van de interface is bijzonder: om heuvels te beklimmen in het spel maak je bijpassende bewegingen met je vingers.

 

Maar Heavy Rain is vooral geavanceerd als drama. Er zijn maar liefst 1400 verschillende scènes. Anders dan bij film kan de verhaallijn tijdens de productie van een game nog heel vaak veranderen. Het proces verloopt vaak open en flexibel.

Bij het maken van games als Heavy Rain en L.A. Noir (2011) is veel naar film gekeken om een bepaalde sfeer neer te zetten. Zo ademt Heavy Rain de sfeer uit van Seven.

De tendens is dat karakters driedimensionaal moeten zijn, met volwassen emoties. En het moet kloppen. Uncharted (2007) en Uncharted 2 (2009), overigens zowel commercieel als kritisch een groot succes, lieten hier een steekje vallen. In de trailer zien we de hoofdpersoon als een charmante, knullige man. In de game wordt dit niet vastgehouden: hij wordt steeds gewelddadiger. Je laat spelers dan dingen doen die het karakter helemaal niet zou willen.  

 

Sport – game – film

Met de enorme populariteit van Parkour / l’art du deplacement kwamen er spellen gebaseerd op het je rennend en springend verplaatsen van object naar object. Dit is een ervaring die maar weinig mensen in het echte leven hebben, maar die dankzij Mirror’s Edge (2008) toch vanuit eigen perspectief (‘first-person’) beleefd kan worden. In 3D vertaalt het gevoel van hoogtevrees zich overigens heel goed.

Hollywood wordt door dit soort games geïnspireerd tot nieuw camerawerk: veel actie in de nieuwste Spiderman (2012) is first-person. En zo is het cirkeltje rond. Games zijn volwassen geworden. Behalve dan misschien Duke Nukem Forever (2011).

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

...

Verder lezen over Games

Blizzard pakt uit voor 30 jaar Warcraft & 20 jaar World of Warcraft

30 jaar Warcraft! Een bijzondere mijlpaal. Blizzard Entertainment vierde dit 30-jarig jubileum van de iconische Warcraft-franchise met een reeks opwindende aankondigingen die zowel veteranen als nieuwe spelers zullen aanspreken. Tijdens een speciale presentatie onthulde Blizzard nieuwe functies voor World of Warcraft, langverwachte remasters van ondermeer Warcraft I en Warcraft II, en een Classic-update.

Gaming14.11.2024

Blizzard pakt uit voor 30 jaar Warcraft & 20 jaar World of Warcraft

Nieuwe Features, Remastered en Classic
Netflix Games Review: Word Trails is onze nieuwe verslaving

Word Trails geeft je steeds een paar puzzelblokjes en een aantal letters, waarmee je dan door te slepen woorden moeten maken. Leuk? Ja, gek genoeg.

Gaming06.11.2024

Netflix Games Review: Word Trails is onze nieuwe verslaving

Welk kaartspel speelt James Bond graag in het casino?

Ben je benieuwd welk casinospel James Bond het liefst speelt? Deze vraag leeft bij veel mensen. James Bond, de wereldberoemde geheim agent, staat erom bekend dat hij zijn tijd in casino's doorbrengt, vaak omringd door de spanning van verschillende casinospellen.

Entertainment14.10.2024

Welk kaartspel speelt James Bond graag in het casino?

Hebbeding: Sony komt met limited edition PlayStation 5 voor 30ste verjaardag

Sony introduceert twee nieuwe consoles om de dertigjarige verjaardag van het gamemerk te vieren. Het gaat om limited editions PlayStation 5 en PlayStation 5 Pro. Ze hebben een heel toffe retrolook, maar binnenin natuurlijk de kracht die we van deze consoles mogen verwachten.

Gaming20.09.2024

Hebbeding: Sony komt met limited edition PlayStation 5 voor 30ste verjaardag

PlayStation onthult vandaag waarschijnlijk de PlayStation 5 Pro

Sony staat op het punt om de PlayStation 5 Pro te onthullen. Vanmiddag is er een 'technische presentatie'.

Gaming10.09.2024

PlayStation onthult vandaag waarschijnlijk de PlayStation 5 Pro

EA Sports FC 25: ruim 700 teams, 30 competities en 120 officiële stadions

Electronic Arts heeft verschillende nieuwe en exclusieve meerjarige marketingpartnerships en in-game-integraties bevestigd met een paar van de grootste namen in het voetbal, waaronder marketing- en licentiepartnerships met de Italiaanse giganten AS Roma en SSC Napoli. Ook Fenerbahçe SK, Galatasaray S.K., FK Bodø/Glimt en de Argentijnse competitie Liga Profesional de Fútbol (LPF) maken nu onderdeel uit van de meer dan 700 clubs en meer dan 30 competities die beschikbaar komen in EA Ssports FC 25.

Gaming05.09.2024

EA Sports FC 25: ruim 700 teams, 30 competities en 120 officiële stadions

Een nieuwe versie van de Philips Hue Play HDMI-sync box

Signify maakt vandaag bekend een nieuwe versie van de Philips Hue Play HDMI sync box te lanceren. De Philips Hue Play HDMI sync box 8k is ontworpen om je Philips Hue lampen te synchroniseren met de nieuwste HDMI 2.1-videostandaard die wordt gebruikt door populaire spelconsoles zoals de PS5 en Xbox One, met resoluties tot 8K en verversingssnelheden tot 120Hz.

Gadgets05.09.2024

Een nieuwe versie van de Philips Hue Play HDMI-sync box

Acer Project Dualplay: een laptopconcept met afneembare controllers

Acer introduceerde vanaf de IFA in Berlijn het Project DualPlay-concept. Dit Predator-concept speelt in op de laatste trends in gaming en bestaat uit een nieuwe, gedeelde gamingervaring op één krachtige pc. Project DualPlay verlegt de grenzen van mobiel gamen en biedt gamers nog meer mogelijkheden om overal hun favoriete AAA-games te spelen.

Gaming05.09.2024

Acer Project Dualplay: een laptopconcept met afneembare controllers

Verder lezen over Storytelling

​Dit is wat Disney World zo bijzonder maakt!

Even een paar dagen helemaal ondergedompeld worden in de wondere wereld van Disney. Het is voor velen een bijzondere beleving. Herinneringen ophalen aan vroeger (als kind?), of nieuwe herinneringen maken (met kinderen?)....

Entertainment06.04.2024

​Dit is wat Disney World zo bijzonder maakt!

Storytel lanceert eigen e-reader in Nederland

Vandaag introduceert Storytel haar eigen e-reader in Nederland: de Storytel Reader. Een device waarop gebruikers voor een vast bedrag per maand hun favoriete boeken onbeperkt kunnen luisteren en lezen. Uniek aan het devi...

Gadgets12.07.2021

Storytel lanceert eigen e-reader in Nederland

​Operation Pandora: eerste levensechte science-fiction experience ter wereld

Er is vier jaar gewerkt aan de ontwikkeling van Operation Pandora. Wat begon als een interessant ideetje, waar door een eenling in de avonduren aan werd gewerkt, is uitgegroeid tot een ambitieus megaproject, gedragen doo...

Online16.11.2020

​Operation Pandora: eerste levensechte science-fiction experience ter wereld

Next level Storytelling
​Zo gebruik je LinkedIn Stories (7 tips voor content)

LinkedIn heeft afgelopen week een nieuwe functie uitgerold: LinkedIn Stories. En omdat in Nederland het percentage dat een LinkedIn account heeft ten opzichte van de beroepsbevolking het grootste is in Europa, zijn wij d...

Social Media28.05.2020

​Zo gebruik je LinkedIn Stories (7 tips voor content)

​Greetz​ kiest voor verhalen van echte mensen in nieuwe merkcampagne

Greetz, het online platform voor persoonlijke verrassingen, introduceerde deze week een nieuwe merkcampagne. Een campagne waarbij is gekozen voor een andere aanpak. Geen uitgebreide scripts of op pad met een groep acteur...

Marketing22.03.2019

​Greetz​ kiest voor verhalen van echte mensen in nieuwe merkcampagne

Prachtige storytelling van SEAT bij lancering Tarraco

Het is niet veel automerken gegeven om de gebaande paden voor de marketing van een nieuwe auto te verlaten. Niet dat alles op de autopilot gaat, dat zeker niet maar er worden toch wel zekerheden ingebouwd in campagnes. S...

Automotive04.03.2019

Prachtige storytelling van SEAT bij lancering Tarraco

Drie Nederlandse mini-docu’s: Why Not Now
Een succesvol eerste jaar voor het allereerste spoken word-agency van Nederland

Het eerste spoken word-agency van Nederland, Clubspoken, bestaat vandaag precies één jaar. Tot een jaar geleden waren er alleen agency’s voor sprekers en artiesten, maar gezien toenemende interesse in creative storyt...

DC Business21.06.2018

Een succesvol eerste jaar voor het allereerste spoken word-agency van Nederland

Nederlands Film Festival brengt het beste op gebied van Interactive

Het Nederlands Film Festival (NFF) zet dit jaar een aantal grote stappen in het verder uitbreiden en verdiepen van het in 2015 geïntroduceerde Interactive programma. Hiermee speelt het festival in op de snel veranderend...

Entertainment25.07.2017

Nederlands Film Festival brengt het beste op gebied van Interactive