Een Digital Marketeer, ondernemer met een passie voor alles dat (gemotoriseerd) snel gaat.
Vandaag heeft Layar, 1 van de meest succesvolle mobiele startups van Nederland, een nieuw product gelanceerd. Het heet “Layar vision” en vormt een directe bedreiging van de traditionele QR code. Layar Vision herkent objecten zonder de traditionele “blokjes vertaling” en laat extra informatie zien in je scherm. Met deze stap neemt Layar een nieuwe route in de ontwikkeling van het bedrijf. Met de aankondiging van deze nieuwe techniek volgt ook een prijsvraag voor ontwikkelaars waarbij 55.000 dollar (+/- 38.500 euro) aan prijzengeld te verdienen is.
Met deze aankondiging en de prijsvraag maakt Layar een grote aanpassing in de richting van haar platform. Waar eerst puur alleen punten van interesse de doelen van gebruik waren worden nu random vormen op elke mogelijke locatie relevanter gemaakt.
Met deze stap wordt het voor marketeers eenvoudiger om hun producten via het mobieltje aan te prijzen zonder dat de blokjes plaatjes moeten worden opgenomen in de diverse uitingen van poster tot verpakking.
Hiermee is niet enkel het vinden van de dichtsbijzijnde sushi restaurant relevant, ook de beoordeling van het gerecht en de service kan worden gedeeld door een eenvoudige scan van locale objecten en de directe koppeling met bijvoorbeeld facebook. Althans dat is wat de documentatie van het Vision product ons nu laat weten. In de praktijk is het product nog niet te downloaden op je telefoon maar volgt eerst een testfase.
Oudere versie van Android (< versie 2.2) zullen niet worden ondersteund vanwege performance issues maar hogere versies wel net zoals Apples iOS telefoon (3GS, 4). Voor meer technische vragen heeft Layar een Layar vision FAQ sectie ingericht (helaas is er geen NL documentatie of persbericht beschikbaar op dit moment).
Alhoewel deze ontwikkeling ook wordt geintegreerd in de Layar applicatie volgt later dit jaar de seperate lancering van de Layar vision player in de app stores. De standaard Layar applicatie bestaat al een tijd en het genereren van content voor de applicatie is altijd een uitdaging geweest. Zou hiermee een koersverandering weg van de initiele strategie definitief kunnen worden? Benieuwd naar de ontwikkelingen!
Verder lezen over Layar
Online05.02.2013
In samenwerking met Layar is de eerste interactieve Playboy beschikbaar
Mobile08.01.2013
Mobiele inspirator: Raimo van der Klein [interview]
Mobile11.07.2012
Layar app richting 1 miljoen downloads per maand
Online15.06.2012
Bol.com gaat samenwerking aan met Layar
Mobile06.06.2012
Layar Creator brengt de kracht van interactieve print binnen ieders handbereik
Mobile17.04.2012
Layar en Vtwonen komen met mobiele commerciële innovatie
Online02.04.2012
Stripboek Eppo verrijkt met Layar technologie
Online27.03.2012