De smartphoneverkopen liggen op hun gat. We hebben in tien jaar tijd niet zo weinig smartphoneverkopen gezien als nu. Er zouden dit jaar ‘slechts’ 1,15 miljard telefoons worden verkocht, laat onderzoeksbureau Counterpoint Research weten. Maar, waar ligt dat nou aan? Het kan aan veel zaken liggen en het is ook waarschijnlijk niet maar één ding: juist een gevaarlijke combinatie van dingen. Dit zijn ze:
Het onderzoeksbureau voert de verslechterde Chinese economie aan als hoofdreden voor die verminderde smartphoneverkopen. Er zou een grote ommekeer zijn in de economie van dat land, maar die laat erg lang op zich wachten. Xiaomi en Oppo, typisch Chinese merken, hebben het ook niet makkelijk de laatste tijd.
Er is tegelijkertijd wat minder buzz rondom smartphones. Ja, er zijn wel vouwbare toestellen, maar als we kijken naar de rechthoekige apparaten die we inmiddels al even gebruiken, dan zien we daar eigenlijk geen enorm grote innovaties of leuke gimmicks bij komen waardoor die ene telefoon een echte must-have is. iPhone maakt goede foto’s, maar of je nou de 13 of de 14 gebruikt: zo groot is dat verschil ook alweer niet, en zeker niet als je maar gewoon af en toe een kiekje van een gerecht maakt voor Instagram.
Volgens het onderzoeksbureau is het ook de afwachtendheid van de Amerikaanse consument waardoor de telefoonmarkt wat is ingedut. We merken het in Nederland ook: alles lijkt duurder te worden. Een weekendje naar een hotel lukt steeds moeilijker voor minder dan 100 euro per nacht en ook in de supermarkt staan we soms verbaasd te kijken naar wat producten inmiddels kosten. Geen luxe dingen zoals macarons, maar gewoon aardappelen en groenten: producten die je dagelijks gebruikt. In een wereld waarin alles duurder lijkt te worden, zijn mensen toch wat minder geneigd om dan ook nog eens ‘luxe’ apparaten te gaan kopen. Dan doen ze liever wat langer met hun oude toestel.
Dat langer doen met een huidig toestel heeft ook te maken met de grotere focus op duurzaamheid. We zijn met zijn allen meer bewust van de grondstoffen die nodig zijn om smartphones te maken, maar ook worden smartphonemakers er meer op aangesproken. Niet alleen qua materiaalgebruik trouwens, maar juist ook waar het gaat om het blijven updaten van telefoons. Hoe langer die van besturingssysteem- en beveiligingsupdates worden voorzien, hoe langer je het toestel kunt gebruiken.
Sinds een aantal jaar krijg je in Nederland een BKR-registratie als je een prijzige telefoon koopt, tenzij je bij aankoop meteen zelf al een bedrag kunt bijbetalen. Je krijgt de registratie al als je een telefoon van meer dan 250 euro koopt en daar zelf niks bij kunt bijbetalen. Hoewel dat niet een reden is om geen telefoon meer te kopen, is het wel een extra drempel. Bovendien was het vroeger zo dat mensen vaak elk jaar, elke twee jaar een nieuw abonnement namen en dan een telefoon erbij ‘kregen’, maar zo werkt het tegenwoordig niet meer en dat draagt niet bij aan de telefoonverkopen.
iPhone 15 en Google Pixel komen er nog aan dit jaar, maar of die echt zoden aan de dijk gaan zitten van deze markt, die toch wat in de herfst van zijn leven lijkt te zitten, dat zou ons verbazen.