Mobile01.12.2015

Winkels moeten ‘mobile friendly’ worden


Mobiele apparaten worden steeds belangrijker. Zo werd er in 2014 maar liefst 18 procent van de online omzet via mobiele websites gegenereerd. Dat blijkt uit onderzoek van ActiePagina.nl en Centre for Retail Research. Het is daarom ook niet vreemd dat oer-Hollandse en traditionele winkels zoals de V&D en HEMA ook online aan de slag gaan.

In het onderzoek werd ook een schattig gedaan voor 2015. Toen was de verwachting dat er 1,3 miljard euro zou worden uitgegeven via mobiele apparaten. De enorme groei is waarschijnlijk te danken aan het feit dat we mobiel veel makkelijker en meer kopen, dan via desktop of in de fysieke winkel.

Producten

We kopen vooral digitale downloads (29 procent), mode (26 procent) en entertainment zoals boeken en dvd’s (24 procent) via mobiele apparaten. En laten de producten van bijvoorbeeld de V&D in de bovenstaande categorieën vallen. Daarom moeten fysieke winkels ook ‘mobile friendly’ worden, zo stelt het onderzoek.

Eisen

Wanneer je dan mobile friendly wil worden als winkel, zijn er volgens het onderzoek ook wel wat eisen van klanten. Zo geven de deelnemers in het onderzoek aan dat ze de mogelijkheid willen om met mobiel te betalen (45 procent). Daarnaast willen ze online de beschikbaarheid van producten kunnen checken en reserveringen kunnen maken via de mobiele website (42 procent). Ten slotte willen ze een mobiel loyaliteitsprogramma (43 procent) en vouchers naar hun mobiel kunnen sturen (41 procent).

Resultaat

En het resultaat van al deze aanpassingen? De ondervraagden geven aan dat ze gemiddeld 7,69 euro meer zouden besteden in ‘mobile friendly’ winkels. Hierdoor zouden de Nederlandse retailers maar liefst 1,4 miljard extra omzet draaien.

Kortom, ‘mobile friendly’ winkels zijn de toekomst en kunnen de retailers zelfs een flinke extra omzet opleveren!

Sponsored story

...