Mobile22.07.2015

WhatsApp Zakelijk: What’s in it for everybody?


De groei van social platformen zoals Instagram (1.8 miljoen gebruikers), Pinterest (1.6 miljoen gebruikers) en Facebook (9,4 miljoen gebruikers) zal wellicht ook jou niet zijn ontgaan. Met alle content die zich daarop verspreidt in de vorm van foto’s en filmpjes, vervagen grenzen en is de wereld nauwer met elkaar verboden dan ooit tevoren. De groei van deze platformen valt echter in het niets vergeleken met de groei van chat-applicatie WhatsApp, die alleen al in Nederland ruim 9.5 miljoen gebruikers telt (wereldwijd 1,19 miljard maandelijkse gebruikers). Met deze groei heeft WhatsApp ‘Facebook’ binnen no time ingehaald en wordt de tool inmiddels ook zakelijk succesvol ingezet.

Laten wij hier even bij stilstaan, want waarin ligt zakelijk gezien nou de kracht en meerwaarde van deze ‘dark social’ tool? Dat heeft simpelweg vier redenen:

1. Jouw doelgroep is actief op WhatsApp (top-of mind).

2. Zij kunnen hier goed mee overweg (gemak en eigen terrein).

3. Berichten worden vaak gelezen en je hebt hier ook altijd inzicht in.

4. (de naam zegt het eigenlijk al); het gesprek speelt zich privé af, is daarmee verborgen voor de buitenwereld en dus laagdrempelig. Dit werkt niet alleen conversieverhogend, maar het wekt ook veel vertrouwen bij de groep klanten die zich niet comfortabel genoeg voelt om vragen of klachten ‘en plein public’ te delen via Facebook of Twitter.

Kortom: WhatsApp brengt je dichter bij de doelgroep en stelt je in staat snel, eenvoudig en persoonlijk met hen te communiceren. En dat willen we uiteindelijk als organisatie toch allemaal, zijn waar zij zijn?

Maar hoe zet je WhatsApp als organisatie dan vervolgens in? Dat is afhankelijk van je eigen doelstelling. Zo is de SaySimple WhatsApp Manager uitermate geschikt voor webcare en ondersteuning van de klantenservice. Het zorgt namelijk voor een call-reductie en de ‘extra’ vragen die via WhatsApp gesteld worden (omdat er ruimte is om door te vragen), kun je effectiever en eenvoudiger afhandelen door deze vragen te bundelen. Dit versterkt eveneens de klantrelatie, omdat je meer empathie kunt tonen. Grote namen zoals Nutricia, Transavia, Eurocamp, Daikin, Omoda en Roompot maken hiervoor op dit moment al gebruik van de WhatsApp Mananger van SaySimple, die het voor afdelingen mogelijk maakt om vanuit een webomgeving of de eigen software via de SaySimple API met klanten te communiceren.

Daarnaast kun je WhatsApp ook kunt inzetten als extra marketingcommunicatietool voor het informeren van de doelgroep of voor campagnematige doeleinden, zoals stichting Dedicon, 1Limburg en Metro-nieuws dit doen. En vergeet niet dat het ook kan bijdragen aan de versterking van de interne communicatie. Maar voordat je begint aan het uitbreiden van je communicatiekanalen, stel jezelf de volgende vraag: voorziet een extra kanaal in de behoeften van mijn klanten en ben ik relevant? Is dat het geval? Dan kun je starten met de veilige implementatie van de SaySimple WhatsApp Manager!

Daarvoor noemen wij nog wel wat aandachtspunten voor de implementatie hiervan, want met de tool ben je er nog niet. Hoe je WhatsApp ook wilt inzetten: manage verwachtingen in de breedste zin van het woord, zorg vóór gebruik voor een goede interne organisatie, zoek naar de juiste tone-of-voice en houd rekening met het privacybeleid van jouw organisatie. Maar bovenal: schakel een bewezen expert in voor een succesvolle implementatie. Is WhatsApp de revolutionaire social tool van 2015? Wij denken van wel!

Deze blogpost is geschreven door Joey Drieskens, Online marketeer.

whatsapp
whatsapp
...

Verder lezen over WhatsApp

In aanloop naar de feestdagen komt Sendcloud met WhatsApp Tracking

Met de feestdagen in aantocht bereiden veel webshops zich inmiddels voor op de jaarlijkse golf van online bestellingen. De bekende vraag ‘Waar blijft mijn pakketje?’ blijft dan niet uit. Om dergelijke leveringsvragen beter te managen, introduceert Sendcloud nu WhatsApp Tracking. Deze nieuwe feature helpt niet alleen om het aantal klantvragen te verminderen, maar verhoogt ook de klanttevredenheid.

Online14.11.2024

In aanloop naar de feestdagen komt Sendcloud met WhatsApp Tracking

WhatsApp introduceert een manier om je chats beter te organiseren

Hoe houd je overzicht in je WhatsApp-gesprekken? Met de nieuwe optie om je chats te categoriseren zodat je ze makkelijker kunt vinden.

Social Media01.11.2024

WhatsApp introduceert een manier om je chats beter te organiseren

WhatsApp-kanalen worden weer een stuk makkelijker te bereiken

WhatsApp-kanalen zijn voor veel bedrijven nog een grote uitdaging. Het is bijna niet mogelijk om vindbaar te zijn, maar dat wordt beter.

Social Media28.10.2024

WhatsApp-kanalen worden weer een stuk makkelijker te bereiken

Signal: We gaan helemaal niet in zee met WhatsApp

Signal is niet blij: waar veel mensen schreven dat je Signal-berichten straks in WhatsApp kunt lezen, is dat niet het geval.

Social Media13.09.2024

Signal: We gaan helemaal niet in zee met WhatsApp

Dit zijn de apps waarvan je straks berichten kunt lezen in WhatsApp

Meta zal geheel volgens de Europese regels binnenkort toestaan om berichten te lezen en te beantwoorden binnen WhatsApp, die helemaal niet vanuit WhatsApp afkomstig zijn.

Online09.09.2024

Dit zijn de apps waarvan je straks berichten kunt lezen in WhatsApp

WhatsApp gaat iets doen tegen stalkers

WhatsApp wil stalkers aanpakken. De chat-app lijkt te werken aan een functie waarmee onbekende nummers je maar een x aantal keer een berichtje mogen sturen.

Social Media20.08.2024

WhatsApp gaat iets doen tegen stalkers

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Geen zin om met al je fans te praten? Laat je AI-avatar het voor je doen. Meta introduceert het nu voor iedereen. Of althans, ook voor niet-influencers in de VS.

Social Media30.07.2024

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

WhatsApp laat je weten wie je aan de groep heeft toegevoegd

Geen idee hoe je in een groep terechtkomt? Dat gaat nu veranderen. WhatsApp vertelt je wie het was die jou heeft toegevoegd.

Social Media11.07.2024

WhatsApp laat je weten wie je aan de groep heeft toegevoegd