03.05.2015
Mobile

WhatsApp minder populair onder jongeren, muziek-apps steeds populairder

By: Henk de Hooge

BlogMobile

Bijna 40 procent van de Nederlandse smartphone-gebruikers heeft een muziek-app geïnstalleerd op zijn mobiele toestel. Whatsapp blijft de populairste app, maar lijkt minder populair te worden onder jongeren. Dat blijkt uit het meest recente kwartaalrapport over de Dutch Apps Market van het vakblad Telecompaper.

Gemiddeld gebruiken mensen hun muziek-app 20 dagen per maand, zo blijkt uit het kwartaalrapport. Muziek-apps zoals van Spotify, iTunes of Deezer, zijn vooral populair onder tieners. In het afgelopen jaar is het aantal tieners dat minimaal één muziek-app op zijn smartphone heeft geïnstalleerd, gestegen van 59 naar 67 procent.

populariteit_apps
populariteit_apps

WhatsApp verliest gebruikers onder jeugd

Hoewel WhatsApp nog altijd aan populariteit wint in Nederland, verliest de app aanhang onder tieners. In de afgelopen zes maanden is het gebruik van WhatsApp in deze leeftijdsgroep met zeven procentpunten gedaald, naar 88 procent in maart 2015.

Snapchat groeit geleidelijk aan in populariteit onder Nederlandse smartphone-gebruikers, vooral onder jongeren. De app stond eind maart 2015 op ruim 1,7 miljoen smartphones. Het aantal smartphone-bezitters met Snapchat verdrievoudigde bijna in het afgelopen jaar en kwam aan het einde van het eerste kwartaal uit op en penetratie van bijna 16 procent in alle leeftijdsgroepen. Onder tieners ligt dit percentage veel hoger namelijk op 61 procent.

Over Dutch Apps Market

Bovenstaande resultaten komen uit het Dutch Apps Market, een kwartaalrapport over mobiele apps in Nederland. Het rapport legt de focus op apps voor communicatie, instant messaging en sociale netwerken. Onder de gemonitorde apps vallen bijvoorbeeld Bapp (Ziggo), Facebook, Facebook Messenger, Facetime, Google+, Hangouts, Instagram, Pinterest, Snapchat, Skype, Telegram, Twitter, UPC Phone, Viber en WhatsApp.

Het rapport biedt inzicht in het app-gedrag van Nederlanders, zoals welke apps worden gedownload en geïnstalleerd, welke apps daadwerkelijk worden gebruikt en welke waardering er aan wordt gegeven. De data wordt opgesplitst naar de totale markt, mobiele provider, leeftijd, geslacht, opleidingsniveau, pre/postpaid en type OS.

Share this post