Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
Het aantal smartphones dat wereldwijd verkocht wordt, daalt eigenlijk al sinds begin 2022. Het laatste kwartaal van 2021 was, met ruim 350 miljoen verkochte smartphones, het beste kwartaal van de afgelopen drie jaar. Daarbij moet natuurlijk wel rekening gehouden worden met de ‘corona-dip’ van 2020, toen winkels wereldwijd dicht waren en mensen nauwelijks naar buiten mochten. Die dip zette overigens door in 2022, vooral dankzij de wereldwijde chiptekorten, toen de smartphone verkopen een wereldwijd dieptepunt bereikten.
Daling smartphone verkopen neemt af
Hoe dan ook, het afgelopen kwartaal werden er, vergeleken met een jaar eerder, volgens marktanalist Canalys, zo’n 1 procent minder smartphones verkocht. Dat is nog steeds een dalende trend, maar volgens de analisten is die daling wel aan het afremmen. In de zes vorige kwartalen, tussen Q1 2022 en Q2 2023, daalde de smartphone verkopen telkens met 10 tot 20 procent vergeleken met het jaar daarvoor. Kijken we naar de verschillen per kwartaal, dan werden er in het derde kwartaal van dit jaar zo’n 20 procent meer smartphones verkocht dan in het tweede kwartaal.
Qua marktaandeel tussen de verschillende merken is de smartphone wereld al jaren een two horse race. Samsung (20%) en Apple (17%) zijn de onbetwiste marktleiders, zeker na het wegvallen van Huawei tussen 2018 en 2019 als gevolg van het handelsverbod waar de Chinese fabrikant mee om de oren geslagen werd, en wordt. Achter de twee marktleiders zijn Xiaomi (14%) en Oppo (9%, inclusief Oneplus) inmiddels zo ongeveer de vaste nummers drie en vier. Al wordt de vierde plek van Oppo op dit moment wel bedreigd door een nieuwkomer, die in het derde kwartaal ook bijna 9 procent van de smartphone markt in handen had: Transsion.
Nummer vijf niet in Europa te koop
De vijfde plek is al een tijdje in handen van Transsion, al zul je waarschijnlijk nog nooit gehoord hebben van dat smartphone merk. Niet gek, want Transsion is de verzamelnaam voor een aantal eveneens redelijk onbekende smartphone merken uit China en andere delen van Azië. Shenzen Transsion Holding, zoals het bedrijf officieel geregistreerd staat, is de eigenaar van onder andere Tecno, Itel en Infinix. Smartphone merken die je hier nooit in de winkels zult zien want het bedrijf is uitsluitend actief in Zuid- en Zuidoost Azië, Africa, het Midden Oosten en Latijns Amerika.
Snelle rekenaars hebben natuurlijk al opgemerkt dat de Top 5 smartphone merken samen iets meer dan twee derde (68%) van de totale markt in handen hebben. Bijna een derde van alle verkochte smartphones, een kleine 100 miljoen toestellen, hebben dus een andere merknaam op de voor-, of achterkant, staan. Daarbij zitten ook de grote namen van weleer, zoals Nokia, Sony en Motorola. Spelers die 20 jaar geleden nog volop meededen in de top van de mobiele telefoonmarkt, maar sinds de komst van de smartphone snel het speelveld hebben moeten laten aan nieuwe spelers.
Verder lezen over Smartphone
Mobile21.11.2024
OPPO Find X8 Pro aangekondigd met 4 camera’s aan de achterkant
Mobile18.11.2024
We gaan nu naar telefoonloze telefoonwinkels zonder personeel
Mobile06.11.2024
iPhone krijgt een oplaadfunctie die we op alle toestellen willen
Mobile16.10.2024
Android 15 is nu uit: wat brengt de update?
Mobile15.10.2024
Nieuw op smartphones: de digitale detox-modus
Mobile07.10.2024
Wanneer mag de politie in je telefoon kijken?
Mobile07.10.2024
Google komt met hulp voor als je telefoon wordt gestolen
Tech in Asia03.10.2024