Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
Eind vorig jaar leek de smartphonemarkt weer even flink aan te trekken. Daar was in het eerste kwartaal van dit jaar echter niet veel meer van over, ondanks het feit dat het vierde kwartaal – met de feestdagen – van oudsher het beste ‘smartphone kwartaal’ is. Helaas, zo heeft marktonderzoeker Canalys becijferd, is het in het tweede kwartaal van 2022 niet beter geworden. In tegendeel. Vergeleken met een jaar geleden gingen wereldwijd 9 procent minder smartphones over de toonbanken.
Oorlog, chiptekort en economische tegenwind
De meeste redenen voor deze verdere terugval zijn inmiddels gevoeglijk wel bekend. Het tekort aan grondstoffen (chips), de oorlog in Oekraïne en de daarmee gepaard gaande economische tegenwind. Allemaal factoren die ertoe bijdragen dat minder smartphones de weg naar de winkel, en klanten, vinden.
Toch valt er ook nog wel iets op. Ten eerste zijn het de traditionele nummers 1 en 2, Samsung en Apple, die het in verhouding nog het beste doen. Zij zagen het aantal verkochte smartphones ook dalen, maar minder hard dan de Chinese concurrentie (Xiaomi, Oppo en Vivo). Dat is in zoverre opvallend omdat het juist die Chinese merken waren – en dan met name Oppo en Xiaomi – die Samsung en Apple de afgelopen jaren naar de kroon leken te gaan steken.
De coronapandemie, waar men in China een stuk strenger meer omgaat – met meer fabriekssluitingen en lockdowns – hebben duidelijk een negatief effect op de smartphone verkoopcijfers in dat land.
Apple is Xiaomi weer voorbij
Qua marktaandeel, gebaseerd op de verkoopcijfers van het tweede kwartaal, is en blijft Samsung de nummer 1 van de wereld met 21 procent. Vergeleken met dezelfde periode vorig jaar is dat een stijging van drie procent.
Ook het verkoopaandeel van Apple steeg met drie procent, naar 17 procent. Xiaomi, dat vorig jaar in het tweede kwartaal beter presteerde dan Apple (17%), moet nu weer tevreden zijn met de derde plek (14%). De twee andere merken in de top 5 verloren elk 1 procent marktaandeel in het tweede kwartaal van 2022.
Verder lezen over Smartphone
Mobile21.11.2024
OPPO Find X8 Pro aangekondigd met 4 camera’s aan de achterkant
Mobile18.11.2024
We gaan nu naar telefoonloze telefoonwinkels zonder personeel
Mobile06.11.2024
iPhone krijgt een oplaadfunctie die we op alle toestellen willen
Mobile16.10.2024
Android 15 is nu uit: wat brengt de update?
Mobile15.10.2024
Nieuw op smartphones: de digitale detox-modus
Mobile07.10.2024
Wanneer mag de politie in je telefoon kijken?
Mobile07.10.2024
Google komt met hulp voor als je telefoon wordt gestolen
Tech in Asia03.10.2024