Nederlanders gebruiken Tikkie niet alleen meer om etentjes en cadeaus terug te betalen. De betaaldienst van ABN AMRO wordt ook steeds vaker ingezet om bijvoorbeeld vaste lasten aan elkaar terug te betalen. Dit varieert van verzekeringen tot abonnementen op diensten als Netflix en Spotify. Tikkies voor de boodschappen zijn wel echt de grote uitschieters. Er zijn tot en met september dit jaar al 30% meer Tikkies bestempeld voor de boodschappen dan in 2018 het geval was.
Met inmiddels meer dan 6 miljoen gebruikers groeit het gebruik flink door. Gemiddeld worden er per dag 204.000 Tikkies betaald. Zes op de tien Nederlanders betalen hun Tikkie zelfs binnen het uur terug, en 30 procent doet dat zelfs binnen 5 minuten. Het gemiddelde bedrag van een Tikkie is in vergelijking met begin dit jaar iets hoger en ligt nu op 32 euro. In totaal is er – sinds de start halverwege 2016 – al voor meer dan 3,4 miljard euro aan Tikkies betaald.
“We proberen altijd zo relevant mogelijk te zijn voor onze gebruikers,” aldus Moreno Kensmil van Tikkie. “Al sinds de start weten we dat Tikkies vooral door vrienden voor of na gezamenlijke activiteiten worden verstuurd. De laatste tijd zien we in toenemende mate Tikkies voor vaste lasten voorbijkomen. Het betalen van een Tikkie is inmiddels zo ingeburgerd dat het steeds meer ook voor andere doeleinden gebruikt wordt. Consumenten hebben op meer plekken behoefte aan deze eenvoudige en leuke manier van betalen. Daarom zijn we ook continu bezig met nieuwe ontwikkelingen voor onze gebruikers.”