Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
De ACM heeft deze week de nieuwste versie van de Telecommonitor gepubliceerd. Het rapport over het gebruik van mobiele- en andere telecomdiensten in Nederland. Het zal niemand echt verbazen dat we, vergeleken met voorgaande jaren, weer minder vaste belminuten en sms’jes geproduceerd hebben. Het (mobiel) datagebruik blijft daarentegen, maar ook dat is geen verrassing te noemen, gestaag doorstijgen.
Vaste telefonie verdwijnt langzaam
Kijkend naar de afgelopen drie jaar (van begin 2019 tot eind 2022) is het aantal belminuten via de vaste lijnen zelfs gehalveerd, van 2,8 miljard naar amper 1,4 miljard. Het lijkt dus een kwestie van tijd voordat de vaste telefoonlijnen helemaal verleden tijd zijn, zou je denken. Toch telt Nederland nog altijd meer dan 4,5 miljoen vaste telefoonaansluitingen. Een jaar geleden waren dat er nog iets meer dan 5 miljoen.
Appen heeft sms’en al lang ingehaald. In 2022 werden nog zo’n 1,8 miljard sms’jes verzonden. Daarbij worden natuurlijk ook de ‘automatische’ sms-berichten meegeteld. Denk aan verificatiecodes en dergelijke. Die jaar geleden, in 2019 werden in Nederland nog ruim 3,3 miljard sms’jes verstuurd.
Leuk is ook om even te kijken naar de beginjaren van WhatsApp. De chatapp werd weliswaar in 2009 al gelanceerd, maar pas toen we massaal ‘grote’ databundels namen – na de introductie van 4G (2014/2015) – werd ‘appen’ echt populair. In 2014 verstuurden we in Nederland nog zo’n 4 miljard sms’jes. Dat valt mij, vergeleken met vijf jaar later (2019) nog best mee en het geeft aan de ‘teloorgang’ van sms de afgelopen drie jaar eigenlijk sneller gegaan is dan in de vijf jaar daarvoor.
Mobiel datagebruik blijft groeien
Hoewel er nog steeds mensen zijn – ik ken ze ook wel hoor – die nog zonder mobiele databundel de dag doorkomen, blijven we met z’n allen steeds meer mobiele data verstoken. In 2021 was dat in totaal 1.258 Petabyte.
Vorig jaar kwam daar nog eens ruim 30 procent bij en steeg het mobiele datagebruik naar 1.637 PB. Ter vergelijk: in 2014 werd in Nederland 64 Petabyte mobiele data verbruikt. Dat is amper 4 procent van het dataverbruik in 2022.
Voorraad mobiele nummers blijft krap
Al jaren wordt gewaarschuwd voor het feit dat de voorraad mobiele nummers op dreigt te raken. De ongebruikte voorraad schommelt dan ook al jaren rond de 10 procent. Eind 2022 was 89 procent van alle beschikbare 06-nummers – de reeksen die voor mobiele telefonie gereserveerd zijn – uitgegeven. De ACM adviseert nu dan ook om 06760-nummers beschikbaar te maken voor mobiele telefonie. Die nummers zijn bestemd voor toegang tot internet voor bepaalde diensten maar worden niet meer gebruikt.
Ook de vraag naar telefoonnummers die gebruikt worden voor slimme apparaten, groeit flink. In 2022 werden hiervoor – denk aan alarmsystemen, slimme rookmelders en andere systemen die online informatie kunnen delen – 37 procent meer nummers uitgegeven dan in 2021. Van de 100 miljoen beschikbare nummers is nu nog iets meer dan de helft (ruim 52 miljoen) beschikbaar.
Verder lezen over Bellen
Mobile14.12.2023
5 redenen om voor een zakelijk sim only-abonnement te kiezen
Nieuws05.07.2023
Pakkans smartphone gebruik achter stuur gaat omhoog
Slimme flitspalen verschijnen vanaf 2024 langs de Nederlandse wegenNieuws24.11.2022
Verbod op dure doorschakeldiensten voor 0800-nummers
Online20.10.2022
Videobellen op WhatsApp makkelijker door linkjes
Mobile10.06.2022
Waarom de rode, typisch Engelse telefooncel nog niet verdwijnt
Mobile06.06.2022
Rustig bellen in peperdure telefooncellen bij Buitenlandse Zaken
Buitenlandse Zaken koopt 60 ‘telefooncellen’ van 127.000 euro per stuk!Mobile17.05.2022
Bellen of appen achter het stuur in België: Doei rijbewijs!
Rijbewijs wordt direct ingevorderd en komt pas acht dagen later terugMobile11.02.2022
Mobiele bereikbaarheid 112 verbeterd
Eindelijk via alle providers ook overal bereikbaar via WiFi en VoLTEVerder lezen over Data
Technology27.06.2024
Dit is de innovatieve Control Room van Team Visma | Lease a Bike
Cybercrime27.06.2024
Veel zorginstellingen hebben last van DDoS-ransomware aanvallen
Online31.10.2023
Zoveel datacenters: wat zijn de voors en tegens?
Technology20.09.2023
Doek valt definitief voor een datacenter in Zeewolde
Online25.08.2023
Er komen beperkingen op de cloudopslag van Dropbox
Online11.07.2023
Europa en Amerika gaan datadelen weer toestaan
Komt Threads dan nu wel naar Europa?Cybercrime28.06.2023
Nieuw onderzoek: datalekken in de zorgsector nemen nog steeds toe
41% van de gezondheidszorgorganisaties sinds 2021 te maken heeft gehad met een datalekCybercrime26.05.2023
Autoriteit Persoonsgegevens onderzoekt mogelijk datalek bij Tesla
Verder lezen over SMS
Mobile15.11.2023
Wat is iMessage en waarom gebruiken we het niet zoveel?
Marketing21.03.2023
Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over
Omnichannel messagingdienst om conversational commerce, marketing en klantenservice te verbeterenMobile09.09.2022
Pech voor Google: de groene bolletjes van Apple iMessage blijven
‘Koop voor je moeder maar een iPhone’Mobile14.08.2022
Google maakt ruzie met Apple om berichten sturen
Mobile18.05.2022
Oude mobiel van Premier Rutte zorgt voor opschudding
Jarenlang SMS’jes gewist vanwege ‘te weinig opslagruimte'Mobile27.12.2021
We smsen en bellen wéér minder, maar data gaat door het dak
Technology07.06.2021
Noodbericht ontvangen? Zo kun je een NL-Alert teruglezen
Spoiler: niet in je sms-boxTechnology23.05.2021