Gezellig samen thuis? Dan nog kiest 25% van de Nederlanders ervoor om elkaar te ‘appen’ of te mailen. Zo blijkt uit onderzoek dat TNS in opdracht van KPN uitvoerde.
Coen Olde Olthof, Senior Vice President Marketing & Online KPN, en tevens initiatiefnemer voor dit onderzoek: “Hoe beïnvloedt ‘online’ onze maatschappij? Dat is waar we als KPN voortdurend benieuwd naar zijn. Wat we al weten is dat de online mogelijkheden de Nederlander vooral een gevoel van vrijheid geven. Je hebt overal en altijd toegang tot elkaar, en tot informatie. Inzichten uit het onderzoek helpen ons beter te begrijpen wat wij als samenleving – en daarin KPN – kunnen verbeteren. Met én voor elkaar.”
Bijna de helft van de respondenten (44%) geeft aan dat online een verrijking is voor het leven. En zelfs op vakantie is een kwart nog graag online. De helft van de Nederlanders vindt het niet nodig om altijd en overal bereikbaar te zijn. Maar onder jongeren (t/m 34 jaar) ziet men een omgekeerd beeld: hier geeft juist bijna de helft aan dat ze wèl graag altijd en overal bereikbaar willen zijn.
Daarnaast geeft een derde van de Nederlanders tussen 50 en 64 weer aan vaak het gevoel te hebben dat ze het overzicht online kwijt zijn. Hiernaast geeft bijna de helft van hen aan dat ze er moeite mee hebben dat online een steeds belangrijkere rol speelt in het dagelijks leven en contacten met anderen.
– Vrouwen bezoeken vaker sociale netwerken op hun smartphone dan mannen. Ze waarderen de vriendschappen via social media ook meer: ze vinden het prettig om online te communiceren met vrienden/bekenden en vinden dat vriendschappen via social media best diepgang hebben.
– Een kwart van de Nederlanders stuurt wel eens een whatsapp bericht of e-mail naar zijn / haar partner of kind terwijl ze zich in hetzelfde huis bevinden.
– 86% stoort zich als zijn / haar tafelgenoot tijdens een etentje steeds op de telefoon aan het kijken is.
Uitgevoerd door TNS – Netto respons 588 – Respondentengroep 18+ uit TNS NIPO base3, verspreid over Nederland – Weging: gouden standaard voor 18+.
[Afbeelding © Fotolia]