Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.
Apple staat met zijn logo, Steve Jobs als zijn boegbeeld en de constante herhaling van zijn ‘sustainable’ initiatieven bekend als een bedrijf dat duurzaamheid belangrijk vindt. Toch is het niet bepaald op alle gebieden even duurzaam denkend. Deze vier veranderingen kunnen Apple een aanzienlijk duurzamer bedrijf maken.
Apple mag duurzamer
Apple laat regelmatig weten hoe het met zijn duurzaamheidsiniatieven staat. Je ziet het ook steevast voorbijkomen bij presentaties van nieuwe iPhones: er is wel zoveel procent gerecycled materiaal gebruikt. Laten we voorop stellen dat het goed is dat Apple dit meldt en mensen op die manier helpt herinneren dat duurzaamheid belangrijk is, zeker waar het ook nog eens gaat om grondstoffen die erg kostbaar zijn. Echter voelt het voor sommige mensen toch als een beetje hypocriet: het bedrijf kan immers genoeg ondernemen om veel duurzamer te zijn. Deze vijf dingen bijvoorbeeld.
Niet elk jaar een nieuwe gadget
Hoewel dit zeker niet alleen aan Apple te wijten is, want andere smartphonemakers doen dit ook, lijkt het soms alsof fabrikanten nieuwe producten maken om het maken. Zorgen dat je door een kleine vernieuwing van het product toch weer het gevoel hebt dat je een nieuwe moet gaan halen. Een goed voorbeeld hiervan zijn de Airpods die Apple recent aankondigde: wat is er immers nou echt nieuw aan? Soms ligt de focus veel te veel op zorgen dat er in september weer een hele batterij aan nieuwe producten is, dan dat het gaat om het verbeteren van huidige producten zodat die jaarlijkse telefoonwissel niet nodig is.
Minder toestellen produceren
Apple zegt dat in 2021 59 procent van het aluminium, 45 procent van de zeldzame aardmetalen, 30 procent van het tin en 13 procent van het kobalt in zijn producten uit gerecyclede bronnen kwam. Hartstikke goed, maar wat veel mensen zich niet realiseren is dat de uitstoot een probleem is. De fabrieken die 24/7 draaien om al die gloednieuwe iPhones maar te blijven maken: zouden die niet wat minder kunnen produceren? Als Apple niet elk jaar met een heel arsenaal aan gadgets zou komen, of één iPhone per keer in plaats van vier, dan kunnen die fabrieken ook wat minder uitstoten. De levenscyclus van een iPhone 14 zorgt uiteindelijk voor 61 kilogram aan uitstoot, waarvan 79 procent komt door het productieproces.
Zich niet verzetten tegen universele oplossingen
Android-toestellen hebben er al jaren geleden voor gekozen: USB-C. Het is de standaard. Als je op kantoor bent en je hebt je oplader vergeten, dan zal je er geheid eentje kunnen lenen van een collega. Dat is met een iPhone al een stuk moeilijker, omdat die van een eigen lightningkabel gebruikmaakt. Het hangt natuurlijk van je collega’s af, maar waar compleet verschillende merken/concurrenten binnen Android hebben begrepen dat USB-C nu eenmaal de standaard is (ook voor smarthomegadgets), zien we Apple vooral de hakken in het zand zetten onder het mom van innovatie. Dan weegt dat toch ineens zwaarder dan duurzaamheid, zo blijkt. Opvallend, want het gebruikt in sommige iPads wel USB-C.
Producten beter repareerbaar maken
iFixit heeft teardowns gemaakt van de nieuwe Apple Watch en de nieuwe Airpods en die komen er niet goed vanaf. Wat blijkt? Apple maakt sommige onderdelen zodanig vast, dat je het helemaal niet van elkaar af kan krijgen zonder de boel te slopen. Producten zijn dus amper te repareren, waardoor je dan moet overgaan tot vervangen, en dan komen we weer bij die hele levenscyclus en uitstoot uit de fabrieken, naast het feit dat het weggooien van producten ook vaak niet heel duurzaam verloopt.
Niet alleen Apple
Natuurlijk ligt dit probleem zeker niet alleen bij Apple. Motorola heeft bijvoorbeeld op zijn beurt een updatebeleid waardoor zijn telefoons een zeer kort leven hebben. Veel Chinese fabrikanten zijn sowieso niet veel met duurzaamheid bezig. Daarnaast ligt er ook een verantwoordelijkheid bij de consument: gaat die wel zo voorzichtig om met zijn gadgets? Waarom kiest die ervoor om elk jaar een nieuwe telefoon te kopen?
Apple wil CO2-neutraal zijn in 2030. Het is alleen de vraag hoe het dit precies wil gaan bewerkstelligen. Zou het een van de bovenstaande paden gaan bewandelen? Er moet tegelijkertijd immers één ding worden gedaan dat altijd op nummer één zal staan bij een commercieel bedrijf: geld verdienen.
Verder lezen over Apple
Gadgets14.11.2024
‘Apple wil met meer smarthomegadgets komen: dit is de volgende’
Gadgets11.11.2024
Slim voor ouders: deel de locatie van een AirTag
Mobile06.11.2024
iPhone krijgt een oplaadfunctie die we op alle toestellen willen
Gadgets05.11.2024
Komt er in de toekomst een slimme bril van Apple?
Gadgets30.10.2024
Apple geeft de Mac mini een heel ander uiterlijk
Mobile29.10.2024
Apple Intelligence komt ook naar jouw iPhone
Gadgets25.10.2024
Apple kondigt volgende week nieuwe Macs aan
Entertainment24.10.2024
Seizoen 2 van Severance belooft heel vreemd te worden
Verder lezen over Duurzaam
DC Business14.11.2024
Ericsson Nederland verplaatst hoofdkantoor naar Breda
voor groei, innovatie en duurzaamheidAdvertising06.11.2024
Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?
Technology04.11.2024
Steeds meer negatieve geluiden over de thuisbatterij
Lifestyle31.10.2024
Refurbished iPhones: slimme keuze voor 2024
Lifestyle23.10.2024
3 manieren om je huiskamer te verlengen naar de tuin
Automotive11.10.2024
Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive
Nieuws10.10.2024
De klimaatcrisis gaat een nieuwe fase in: wat betekent dat?
Nieuws08.10.2024