Apple staat met zijn logo, Steve Jobs als zijn boegbeeld en de constante herhaling van zijn ‘sustainable’ initiatieven bekend als een bedrijf dat duurzaamheid belangrijk vindt. Toch is het niet bepaald op alle gebieden even duurzaam denkend. Deze vier veranderingen kunnen Apple een aanzienlijk duurzamer bedrijf maken.
Apple laat regelmatig weten hoe het met zijn duurzaamheidsiniatieven staat. Je ziet het ook steevast voorbijkomen bij presentaties van nieuwe iPhones: er is wel zoveel procent gerecycled materiaal gebruikt. Laten we voorop stellen dat het goed is dat Apple dit meldt en mensen op die manier helpt herinneren dat duurzaamheid belangrijk is, zeker waar het ook nog eens gaat om grondstoffen die erg kostbaar zijn. Echter voelt het voor sommige mensen toch als een beetje hypocriet: het bedrijf kan immers genoeg ondernemen om veel duurzamer te zijn. Deze vijf dingen bijvoorbeeld.
Hoewel dit zeker niet alleen aan Apple te wijten is, want andere smartphonemakers doen dit ook, lijkt het soms alsof fabrikanten nieuwe producten maken om het maken. Zorgen dat je door een kleine vernieuwing van het product toch weer het gevoel hebt dat je een nieuwe moet gaan halen. Een goed voorbeeld hiervan zijn de Airpods die Apple recent aankondigde: wat is er immers nou echt nieuw aan? Soms ligt de focus veel te veel op zorgen dat er in september weer een hele batterij aan nieuwe producten is, dan dat het gaat om het verbeteren van huidige producten zodat die jaarlijkse telefoonwissel niet nodig is.
Apple zegt dat in 2021 59 procent van het aluminium, 45 procent van de zeldzame aardmetalen, 30 procent van het tin en 13 procent van het kobalt in zijn producten uit gerecyclede bronnen kwam. Hartstikke goed, maar wat veel mensen zich niet realiseren is dat de uitstoot een probleem is. De fabrieken die 24/7 draaien om al die gloednieuwe iPhones maar te blijven maken: zouden die niet wat minder kunnen produceren? Als Apple niet elk jaar met een heel arsenaal aan gadgets zou komen, of één iPhone per keer in plaats van vier, dan kunnen die fabrieken ook wat minder uitstoten. De levenscyclus van een iPhone 14 zorgt uiteindelijk voor 61 kilogram aan uitstoot, waarvan 79 procent komt door het productieproces.
Android-toestellen hebben er al jaren geleden voor gekozen: USB-C. Het is de standaard. Als je op kantoor bent en je hebt je oplader vergeten, dan zal je er geheid eentje kunnen lenen van een collega. Dat is met een iPhone al een stuk moeilijker, omdat die van een eigen lightningkabel gebruikmaakt. Het hangt natuurlijk van je collega’s af, maar waar compleet verschillende merken/concurrenten binnen Android hebben begrepen dat USB-C nu eenmaal de standaard is (ook voor smarthomegadgets), zien we Apple vooral de hakken in het zand zetten onder het mom van innovatie. Dan weegt dat toch ineens zwaarder dan duurzaamheid, zo blijkt. Opvallend, want het gebruikt in sommige iPads wel USB-C.
iFixit heeft teardowns gemaakt van de nieuwe Apple Watch en de nieuwe Airpods en die komen er niet goed vanaf. Wat blijkt? Apple maakt sommige onderdelen zodanig vast, dat je het helemaal niet van elkaar af kan krijgen zonder de boel te slopen. Producten zijn dus amper te repareren, waardoor je dan moet overgaan tot vervangen, en dan komen we weer bij die hele levenscyclus en uitstoot uit de fabrieken, naast het feit dat het weggooien van producten ook vaak niet heel duurzaam verloopt.
Natuurlijk ligt dit probleem zeker niet alleen bij Apple. Motorola heeft bijvoorbeeld op zijn beurt een updatebeleid waardoor zijn telefoons een zeer kort leven hebben. Veel Chinese fabrikanten zijn sowieso niet veel met duurzaamheid bezig. Daarnaast ligt er ook een verantwoordelijkheid bij de consument: gaat die wel zo voorzichtig om met zijn gadgets? Waarom kiest die ervoor om elk jaar een nieuwe telefoon te kopen?
Apple wil CO2-neutraal zijn in 2030. Het is alleen de vraag hoe het dit precies wil gaan bewerkstelligen. Zou het een van de bovenstaande paden gaan bewandelen? Er moet tegelijkertijd immers één ding worden gedaan dat altijd op nummer één zal staan bij een commercieel bedrijf: geld verdienen.