De toekomst van de appsindustrie, een van de fundamenten van de technologiesector, oogt weinig enthousiasmerend, nu uit een rapport van adviesbureau Deloitte blijkt dat de verkoop van apps zijn hoogtepunt voorbij is.
31% van smartphone-eigenaars zegt nooit apps te downloaden, terwijl bijna 90% toegeeft nooit voor apps of andere smartphonecontent te betalen.
Het rapport zal onvermijdelijk vragen doen rijzen over de omvang en winstgevendheid van de mobiele markt voor producenten van spelletjes en andere mobiele content.
Vorige week al bleek uit de kwartaalcijfers van King Digital Entertainment – de makers van Candy Crush Saga – dat de inkomsten uit het spel sneller waren gedaald dan verwacht en dat andere spelletjes het verlies niet konden compenseren.
De studie maakt brandhout van eerdere rapporten waarin Apple en Google claimen dat hun apps stores een belangrijke industrie in Europa ondersteunen. De appseconomie wordt volgens Deloitte gedomineerd door een kleine groep software- en internetbedrijven die met het gros van de downloads en de winst gaan lopen.
Uit het rapport blijkt tevens dat de markt voor apps niet noodzakelijk krimpt, maar wel dat zich steeds meer “casual users” melden, die minder apps gebruiken:
Werden een jaar geleden nog gemiddeld 2,32 apps per gebruiker gedownload dan is dat nu teruggevallen tot 1,82. Vorig jaar zei een op 5 smartphonegebruikers geen apps te gebruiken, vandaag is dat 31%.
“Wie zich niet in de top 200 of 300 van de apps store bevindt, zal het erg moeilijk krijgen om enig geld aan zijn initiatief te verdienen,” aldus Ouriel Ohayon, CEO van het mobiele reclametechnologiebedrijf Appsfire.