Smartphone-gebruikers verkiezen voor hun shopping-activiteiten een mobiele website boven een app. Zo blijkt uit
onderzoek van Siteworx onder Amerikaanse mobiele consumenten. Er wordt aan toegevoegd dat de voorkeur voor mobiele websites blijkt te groeien.
De onderzoekers wijzen er verder op dat bij mobiele websites maar ook bij apps de reactiesnelheid van cruciaal belang blijkt. Retailers moeten dus bij hun mobiele aanbod niet alleen werk maken van een optimalisering van het productportfolio, maar moeten ook oog hebben voor de technische eigenschappen van hun platform.
“Een jaar geleden bleek 56% van de smartphone-gebruikers voor hun shopping-activiteit
een voorkeur te hebben voor mobiele websites,”
aldus Patricia Mejia, CMO bij Siteworx. “Dat is inmiddels echter gestegen tot 63%.”
Uit het onderzoek blijkt dat snelheid de belangrijkste vereiste is die van een app wordt gevraagd en door 32% als de eerste prioriteit wordt geciteerd. Mejia merkt dan ook op dat
zowel bij mobiele websites als applicaties het succes in belangrijke mate door snelheid wordt bepaald.
De reactietijd heeft volgens Mejia weliswaar geen rechtstreeks verband met het shopping-proces, maar heeft wel een gigantische impact op de beleving en conversies.