De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Mobiele devices zijn voor veel onlinebedrijven steeds belangrijker voor de omzet. Op wereldwijde schaal was het overslagpunt – het moment waarop mobiel verkeer het traditionele desktopverkeer oversteeg – al in 2014 bereikt. Veel bedrijven vinden het echter lastig online conversie te behalen. Dat wil zeggen: ze zien dat mobiele shoppers niet zo vaak een aankoop voltooien als shoppers via een desktop. Mobiele devices worden gebruikt om informatie op te zoeken, maar veel consumenten haken af en kopen uiteindelijk niets. Hier zijn veel redenen voor en er is uitgebreid onderzoek naar gedaan. Hieronder vind je tien manieren waarop je het checkoutproces kunt verbeteren en de conversie op je eigen betaalpagina’s kunt vergroten.
1. Ontwerp voor mobiel gebruik
‘Mobile-first’ is de laatste jaren een buzz word geworden. Toch zijn er nu nog steeds veel websites en checkoutpagina’s waar dit principe niet is toegepast. Een bepaald websitedesign lijkt misschien geweldig op je 23-inch scherm. Maar stel je dat ontwerp nu eens voor op je telefoon. Ziet het er dan nog steeds zo goed uit? Ontwerpen voor mobiel betekent dat je moet kijken naar wat mobiele devices nu zo anders maakt dan laptops of desktops:
- ze hebben geen fysiek toetsenbord;
- bijna alle interacties gebeuren door het scherm aan te raken;
- de omvang van het scherm is beperkt;
- internetsnelheden kunnen variëren van device tot device, en zelfs van locatie tot locatie;
- mobiel betekent altijd en overal interactie.
Daarnaast zijn er nog andere punten waarmee je rekening moet houden. Een responsive design is raadzaam. Hiermee ben je er zeker van dat de checkoutpagina’s zich automatisch aanpassen aan het device waarop ze bekeken worden.
2. Toon het juiste toetsenbord
Heb je wel eens geprobeerd de zestien cijfers van je creditcard met een QWERTY-toetsenbord in te toetsen op je mobiele telefoon? Dat was vast niet je beste user experience ooit. Het is mogelijk op mobiele devices het numerieke toetsenbord te tonen. Sommige gehoste oplossingen hebben zelfs toetsenbordmatching als optie. En zowel iOS als Android biedt een native, in-app betaalproces met het juiste toetsenbord in de juiste context.
3. Maak het invoeren van gegevens eenvoudig
Sommige websites tonen een foutmelding als bijvoorbeeld de postcode niet op de juiste manier is ingevoerd. Dat veroorzaakt natuurlijk irritatie en verkleint de kans dat de consument het betaalproces voltooit. Maak het invoeren van gegevens op de website en de checkoutpagina’s dus zo makkelijk mogelijk. Bijvoorbeeld door dingen voor te programmeren, zoals streepjes in het veld voor de geboortedatum of spaties in een postcode.
4. Houd rekening met de omvang van het scherm
Vanwege het kleinere scherm van mobiele devices is het essentieel dat je je belangrijkste boodschappen meteen zichtbaar maakt – zonder dat de bezoeker naar beneden hoeft te scrollen. Gebruik dus ook niet de helft van het scherm voor een banner. In het geval van een checkoutpagina betekent dit, dat de ‘koop nu’-knop altijd direct zichtbaar moet zijn. Zo kan de klant eenvoudig en snel betalen.
5. Bouw vertrouwen op
Hoewel we nu meer online kopen dan we tien jaar geleden voor mogelijk hielden, voelt shoppen op een desktop of laptop nog vaak veiliger dan op een mobiel device. Je kunt je klanten op veel manieren laten zien dat het veilig is om te betalen via hun telefoon of tablet. Bijvoorbeeld met het SSL-certificaat dat te zien is aan een internetadres dat begint met https://. Of door je bedrijfsnaam in de URL van de checkoutpagina op te nemen – als die pagina is gehost door een payment service provider – en op de daadwerkelijke betaalpagina. Zo weet de klant zeker dat hij of zij betaalt aan iemand die men kent.
6. Toon het bedrag dat de klant moet betalen
Om het vertrouwen van de consument nog verder te vergroten, laat je het bedrag dat hij of zij moet betalen, zien op de daadwerkelijke betaalpagina. Maak daarnaast ook de winkelwagen zichtbaar. Daarmee kan de klant makkelijk zien waaruit dat totaalbedrag is opgebouwd en hoeft hij of zij niet terug te gaan naar je webshop voor een bevestiging van het bedrag. Dat zorgt voor frustratie en heeft natuurlijk zijn weerslag op de conversie.
7. Verkort de laadtijd van je pagina’s
Een van de belangrijkste redenen voor shopping cart abandonment is simpelweg dat het te lang duurt voor de pagina geladen is. Uit onderzoek blijkt dat elke twee seconden dat een pagina sneller laadt, je conversie kan laten stijgen met maar liefst 66 procent.
8. Besteed aandacht aan de ‘terug’-knop
Wat gebeurt er als een klant op de ‘terug’-knop klikt, ongeacht of dat in de browser of op een mobiel device is? Bij sommige webshops betekent dat: helemaal opnieuw beginnen. Zorg ervoor dat je met een klik op die knop de klant ook echt terugbrengt naar de vorige pagina. En dat de zoekvelden geldig blijven, de winkelwagen nog steeds gevuld is en er geen foutmelding verschijnt.
9. Bied de juiste betaalmethoden
Voor een optimaal betaalproces is het essentieel dat je klanten de mogelijkheid biedt om af te rekenen via hun favoriete betaalmethoden. Dat betekent niet alleen de juiste betaaloptie per land, maar ook betaalmogelijkheden die geoptimaliseerd zijn voor mobiel.
10. Test op mobiel
Wat werkt op een iPhone hoeft niet per definitie ook te werken op een Android-telefoon. Het advies is dus: testen, testen, testen. Bekijk je website en checkoutpagina op zoveel mogelijk telefoons en zorg dat ze functioneren op ten minste de twintig of dertig meest gebruikte toestellen waarmee bezoekers op je website komen.
[Dit is een blogpost via Ingenico.]
Verder lezen over Android
Mobile16.10.2024
Android 15 is nu uit: wat brengt de update?
Mobile08.10.2024
Epic krijgt gelijk: Google houdt Android te dicht
Mobile07.10.2024
Google komt met hulp voor als je telefoon wordt gestolen
Gaming20.08.2024
Wololo! Age of Empires Mobile lancering op 17 oktober
Mobile13.08.2024
Alles wat je moet weten over de nieuwe Google Pixel 9
Gadgets23.07.2024
De nieuwe Chromecast is bijna tegenovergestelde van oude
Gadgets17.04.2024
Nieuwe kleurstelling OnePlus Watch 2 & OnePlus Pad Go worden op 23 april onthuld
Technology09.04.2024
Gevonden voorwerpen: Androids gaan zoekgeraakte gadgets vinden
Verder lezen over iOS
Mobile14.10.2024
Zo kun je straks je Apple iCloud-mailadres veranderen
Mobile04.10.2024
De eerste update van iOS 18 is uit: dit is wat 18.0.1 doet
Mobile23.09.2024
Het touchscreen van iPhone 16 Pro geeft problemen
Mobile16.09.2024
Update je iPhone: iOS 18 is gelanceerd
Mobile10.09.2024
iOS 18 komt eraan: dit is wat Apple allemaal vernieuwt
Mobile26.08.2024
5 verbeteringen die we verwachten van iPhone 16
Gaming20.08.2024
Wololo! Age of Empires Mobile lancering op 17 oktober
Mobile17.07.2024
Hoe je iPhone straks je kwijtgeraakte foto’s kan redden
Verder lezen over Smartphone
Mobile21.11.2024
OPPO Find X8 Pro aangekondigd met 4 camera’s aan de achterkant
Mobile18.11.2024
We gaan nu naar telefoonloze telefoonwinkels zonder personeel
Mobile06.11.2024
iPhone krijgt een oplaadfunctie die we op alle toestellen willen
Mobile16.10.2024
Android 15 is nu uit: wat brengt de update?
Mobile15.10.2024
Nieuw op smartphones: de digitale detox-modus
Mobile07.10.2024
Wanneer mag de politie in je telefoon kijken?
Mobile07.10.2024
Google komt met hulp voor als je telefoon wordt gestolen
Tech in Asia03.10.2024