Het Chinese telefoonmerk komt naar Nederland. In juni dit jaar is het zover, dan kun je in Nederland Vivo-telefoons kopen. Vivo, weer een Chinees merk, zitten we daarop te wachten? Hoewel de smartphonewereld zich de laatste tijd niet van zijn meest spannende kant laat zien, kan Vivo de boel best eens kunnen gaan opschudden.
Dat is in de eerste plaats omdat Vivo gigantisch is. Misschien ken je het Chinese Huawei, Oppo en OnePlus wel. Ooit was Huawei een van de grootsten ter wereld, maar nu heeft van de Chinezen Vivo het overgenomen. De grootste telefoonleveranciers ter wereld zijn Apple, Samsung en… Vivo dus. In China is het de nummer één, maar wereldwijd de nummer 3. Sinds 2020 is het merk al in Europa aanwezig, maar het gaat dus per juni ook echt naar Nederland. Het is nog onduidelijk waar de telefoons precies verkrijgbaar zijn.
Vivo heeft trouwens wel een belangrijke connectie met andere Chinese leveranciers, want het valt onder moederbedrijf BBK Electronics. Hieronder vallen ook Realme, OPPO en OnePlus. Realme is mondjesmaat in Nederland verkrijgbaar, OPPO en OnePlus zijn al jaren volop beschikbaar in Nederland. Vivo is dus al wat langer in Europa beschikbaar en hier groeit het merk nog, een logische stap dus om verder te willen groeien in Nederland.
Vivo kan bovendien een meerwaarde leveren op de verder wat ingedutte smartphonemarkt. Het is namelijk een merk dat wel eens experimenteert. Het heeft een telefoon met een cameradrone gemaakt, waardoor je foto’s kunt maken vanuit de lucht, Ook heeft het een telefoon ontwikkeld met een afneembare camera met een eigen batterij. Je kunt als het aan Vivo ligt je fotografiehobby een andere draai geven (en dan blijkbaar ook nog letterlijk en figuurlijk).
In eerste instantie zal het echter nog niet zo’n vaart lopen. Er schijnen in eerste instantie drie lijnen te komen: de X-, Y- en de V-serie. De X-serie is de luxe serie met wat duurdere telefoons. De Y- en V-series zijn wat nieuwer, die zijn pas dit jaar aangekondigd. Bijzondere toestellen, want de Vivo V23 kan bijvoorbeeld van kleur veranderen als je hem in de zon houdt. Daarnaast heeft Vivo ook toestellen met een gimbal-camera en heeft het patent aangevraagd voor een telefoon zonder oorten of knoppen, met een heel groot, randloos scherm.
Vivo is in 2009 opgericht en is inmiddels actief in meer dan 100 landen over de wereld. Dat heeft wel even geduurd: van 2009 tot 2014 was het een China-only merk. Inmiddels is dat wel anders en is het met zijn telefoons die binnen diverse prijsklasses vallen een merk dat zowel in minder rijke landen populair is, als in rijkere landen. Het werkt onder andere samen met fotografiemerk Zeiss voor lenzen. Toch is Vivo niet altijd zo positief in het nieuws. Zo is er een ban op vliegen met een lading Vivo-telefoons nadat er drie pallets met de telefoons in brand vlogen op Hong Kong-airport. En dan was er ook nog een akkefietje met telefoons in India die allemaal hetzelfde IMEI-nummer bleken te hebben. Het is dus niet alleen een merk dat graag experimenteert, het gaat ook wel eens mis.
Kortom, het lijkt erop dat er een frisse wind door ons smartphonelandschap kan gaan waaien deze zomer. Sowieso ga je meer van het merk zien. Het is namelijk sponsor van het WK-voetbal.