Tweakers heeft goed gespot dat Tele2 bij het afsluiten van een abonnement klanten laat beloven dat ze alleen maar een 4G-telefoon gebruiken met hun abonnement. Als klanten daarna toch hun simkaart in welk ander apparaat dan ook gebruiken als datakaart worden ze door Tele2 na twee weken afgesloten.
Volgens de provider is dat bedoeld om misbruik tegen te gaan. Dat klinkt raar – en is het feitelijk ook – maar er zit wel een reden achter: schaarste aan 06-nummers. Daarom heeft de Autoriteit Consument en Markt regels opgesteld voor het gebruik van mobiele nummers.
Je hebt naast de 06-nummers die we kennen ook de 097-nummers. Die hebben twaalf cijfers en zijn prima geschikt voor alle toepassingen anders dan bellen in een telefoon, zoals slimme meters of thermostaten, dongles, alarmsystemen of tablets.
De ACM heeft heel duidelijk gemaakt dat het verboden is om 06-nummers voor al dat soort diensten in te zetten. Gebeurt dat wel en doet de provider daar niks aan, dan wordt de provider verantwoordelijk gehouden en kan het nummer ingetrokken worden en de provider een boete krijgen. Het aandeel 097-nummers stijgt gestaag, maar er wordt blijkbaar toch nog te veel gesjoemeld.
Het is dus niet zo dat Tele2 klanten probeert te pesten of anderszins geld wil aftroggelen: dit zijn al sinds 2015 de regels en daar heeft de provider zich aan te houden. Je mag er dus van uitgaan dat andere providers een zelfde vinkje zullen gaan vragen voordat ze je een abonnement verkopen.
Of dat ook betekent dat er binnenkort door alle providers serieus gehandhaafd gaat worden is vers twee, maar door de bevestiging af te dwingen kunnen gebruikers in elk geval niet zeggen dat ze het niet wisten. Tele2 lijkt gewoon als eerste te beginnen met het handhaven van de regels.
Onhandig? Lichtelijk, maar die 097-nummers zijn gewoon nodig. Er zijn domweg niet genoeg 06-nummers voor alle apparaten met een simkaart in Nederland. Dat gaat alleen maar erger worden, dus is het zaak om de 06-nummers te blijven gebruiken waar ze voor bedoeld zijn: telefoons. Je kunt het met die redenering eens zijn of niet, maar Tele2 volgt alleen die regels, niets meer, niets minder.
*Update 14 december: Naar aanleiding dit artikel heeft Tele2 veel vragen ontvangen over de dienstverlening. Een overzicht hiervan is hier te vinden: tele2.nl/mobiel/sim-only.
[Afbeeldingen © Dan Race – Adobe Stock]