Over heel 2014 zijn er in totaal ruim 127 miljoen online aankopen gedaan. Gedurende het jaar waren er geen grote verschuivingen in de manier waarop deze online aankopen werden betaald, behalve bij aankopen via de smartphone. iDEAL blijft nog het meest gebruikte betaalmiddel. Zo blijkt uit recente cijfers van de eCommerce Payment Monitor, het onderzoek naar betaalmethoden in Nederland.
Van de ruim 127 miljoen online aankopen die in 2014 zijn gedaan, zijn er ruim 69 miljoen betaald via iDEAL (54%). Daarna wordt de creditcard (11%) het meest gebruikt om online te winkelen. Bijna 14 miljoen aankopen worden afgerekend met dit betaalmiddel.
De meeste aankopen betaalt de consument voorafgaand aan de levering van de bestelde producten of diensten (87%). Een klein deel van de aankopen wordt bij of na de levering van de producten of diensten betaald, voornamelijk met Acceptgiro (6%) of door middel van een pintransactie bij levering/afhalen (4%).
Mobiele betalingen
Voor het doen van hun online aankopen gebruiken Nederlanders veelal nog de traditionele devices: ruim 3/4 van alle aankopen via internet worden gedaan via desktop of laptop. Maar toch wordt al 18% van de aankopen gedaan via een mobiel apparaat, wat neerkomt op ruim 23 miljoen online aankopen.
Het percentage mobiele aankopen dat consumenten met iDEAL betaalt lag in de tweede helft van vorig jaar hoger dan in de eerste helft, vooral bij aankopen via de smartphone. In het eerste half jaar werd een kwart van alle online aankopen via de smartphone met iDEAL afgerekend, in de tweede helft van 2014 was dat 31%.
Hierdoor is iDEAL in de tweede helft van 2014 het meest gebruikte betaalmiddel bij aankopen via de smartphone. Dat in tegenstelling tot de eerste helft van dat jaar, toen de meeste aankopen (27%) op een smartphone nog met creditcard werden afgerekend.