Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
De Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA verbiedt ruim 6800 vliegtuigen om gebruik te maken van een landingssysteem in de buurt van bepaalde 5G-netwerken. Het betreft netwerken, van Verizon en AT&T, die gebruik maken van de zogenoemde C-band op de 3.7 en 3.8 Ghz frequentiebanden. De betreffende vliegtuigen zijn uitgerust met radio-gestuurde hoogtemeters die gebruik maken van de in de 4.X Ghz frequentiebanden. Die systemen kunnen door interferentie van de 5G-signalen verstoord raken.
Niet meer landen bij slecht zicht
De landingssystemen worden doorgaans alleen gebruikt wanneer een piloot geen direct zicht heeft op de landingsbaan. Tijdens (zware) regenval, mist of laaghangende bewolking bijvoorbeeld. Het FAA verbod betekent dat de vliegtuigen met die systemen bij die omstandigheden nu niet meer kunnen landen op luchthavens waar de betreffende 5G-netwerken actief zijn.
Het verbod geldt overigens niet als luchtvaartmaatschappijen kunnen aantonen dat het landingssysteem dat zij gebruiken niet ontvankelijk is voor storingen van de 5G-netwerken.
Oplossing
Het verbod kan er toe leiden dat vluchten vertraagd of omgeleid moeten worden. Over welke toestellen, maatschappijen, luchthavens en regio’s het gaat, daar doet de FAA in haar statement geen uitspraken over.
Op dit moment werkt de FAA aan een oplossing voor de problemen. “Wij werken samen met de mobiele providers en diverse andere partner om al het mogelijke te doen om ervoor te zorgen dat de systemen zo geconfigureerd worden om verstoringen te voorkomen”, aldus de FAA.
De luchtvaartautoriteit voegt daar aan toe dat ze er alle vertrouwen in hebben dat de problemen opgelost zullen worden en dat ‘5G-netwerken en de luchtvaart prima samen kunnen functioneren’.
Verder lezen over 5G
Mobile02.07.2024
VodafoneZiggo verkrijgt (voor € 57,5 miljoen) belangrijk 5G spectrum
Technology03.05.2024
Er is nog geen 6G, maar Japan heeft het wel al gebruikt
Mobile22.01.2024
Vodafone, test nieuwe 5G-technologie voor snellere uploads
Mobile28.12.2023
Waarom worden nog steeds antistralingsstickers verkocht?
Is na 30 jaar nog steeds niet duidelijk dat die niet werken?Mobile22.12.2023
Vier jaar later dan gepland kan het ‘echte’ 5G eindelijk los in Nederland
De 3.5GHz band is vanaf augustus 2024 beschikbaarMobile14.12.2023
5 redenen om voor een zakelijk sim only-abonnement te kiezen
Mobile12.12.2023
Gaat Huawei pogen om Europa via Frankrijk te heroveren?
Chinese fabrikant zou 'oude' plannen voor een fabriek in Frankrijk weer nieuw leven ingeblazen hebbenMobile05.12.2023
Apple werkt al aan 6G
De fabrikant zoekt een techneut die daarbij kan helpenVerder lezen over Vliegtuig
Advertising06.11.2024
Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?
Online17.10.2024
Google Flights laat je straks goedkopere vluchten vinden
Gaming16.08.2024
De veiligheidsinstructie in het vliegtuig kan een stuk beter
Technology05.08.2024
Schiphol test eerste Ground Power Unit op waterstof
Technology06.06.2024
Bedrijf ontwikkelt Skydeck: een bijzondere nieuwe uitbreiding voor vliegtuigen
Technology11.03.2024
Waarom ze tien jaar later opnieuw gaan zoeken naar MH370
DC Business06.03.2024
Eindhoven Airport heeft in Techonomy een nieuwe digitale partner
Online20.02.2024