De smartphone markt is, zeker in Nederland, de afgelopen vier jaar weer een ‘two-horse-race’ tussen Samsung en Apple. In de jaren daarvoor was er nog een derde ‘paard’ dat aan een behoorlijke opmars bezig was, maar Huawei heeft inmiddels mank de renbaan verlaten en wacht op het definitieve genadeschot. Op dit moment, kijkend naar het smartphone bezit in ons land, heeft bijna acht van de tien smartphone gebruikers een Samsung of een Apple in zijn of haar handen. Dat blijkt uit de meest recente cijfers die door Telecompaper in de consumentenmarkt verzameld zijn.
Van alle smartphones die op dit moment in gebruik zijn, is 43 procent afkomstig van Samsung en op 36 procent van de toestellen prijkt het Apple logo. In aantallen betekent dit dat Nederland momenteel 5,6 miljoen actieve Samsung smartphone gebruikers telt en 4,7 miljoen mensen met een iPhone. Samsung is dus nog altijd de onbetwiste nummer 1 in Nederland. Maar, Apple kruipt dichterbij.
Vier jaar geleden lag het marktaandeel van Samsung ook al op 43 procent terwijl destijds 30 procent van alle Nederlanders toen een iPhone had. Dit is in zoverre opvallend omdat de praktijk laat zien dat steeds meer smartphone gebruikers voor een betaalbaar toestel (zeggen) te kiezen. En hoewel ook Samsung – met de Galaxy S en Fold modellen – smartphones heeft die de aanschafprijs van 1000 euro ver ontstijgen, heeft die fabrikant ook een groot arsenaal van betaalbare smartphones, zoals de Galaxy A-series.
Dat het bezit van de iPhone in Nederland met enkele honderdduizenden gebruikers toegenomen is, is met name ook te danken aan de almaar groeiende tweedehands markt van iPhones. Daarbij komt dat een iPhone ook veel langer ondersteund wordt door de fabrikant (zowel OS- als beveiligingsupdates) dan de gemiddelde Samsung. Daardoor kunnen de Apple smartphones langer met een gerust hart gebruikt worden.
Dat betekent overigens niet dat álle Samsung gebruikers hun smartphone ‘op tijd’ vervangen. Uit de cijfers van Telecompaper blijkt namelijk ook dat meer dan 600.000 Samsung gebruikers met een toestel rondlopen dat vier jaar of ouder is.
Wat ook opvalt is dat het er alle schijn van heeft dat het ‘vrijgekomen’ marktaandeel van Huawei smartphones niet door Samsung gekaapt is. Ofwel, de Huawei gebruikers die het Chinese merk de rug toekeerden omdat de fabrikant geen Google Services en andere ‘Westerse’ diensten en producten meer mag gebruiken, niet massaal een Samsung gekocht hebben. Immers, het aantal Samsung eigenaren is procentueel de afgelopen vier jaar niet gegroeid.
Hebben die Huawei gebruikers dan allemaal naar de iPhone ‘gegrepen’? Dat is niet met zekerheid te zeggen. Feit is dat het aantal Nederlanders met een iPhone in de jaren dat het Huawei bezit kelderde, wel gegroeid is. Maar dat geldt ook, in de marge, voor merken (en nieuwkomers) als Xiaomi, One Plus en Oppo.