Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
Een onderzoek van de American Marketing Association leverde een uniek kijkje in onze psychologie op: consumenten blijken roekelozer met hun telefoons om te gaan als er een nieuwer model te kopen is. Precies rond de tijd dat het tijd is voor een upgrade wordt er beduidend minder gezocht naar kwijtgeraakte telefoons en is de algemene tendens dat mensen, bewust of onbewust, een excuus zoeken om een nieuwe te kopen.
Excuusverlies
De reden dat dit zo veel gebeurt is het eindeloze commentaar dat consumenten krijgen als ze hun telefoon (dit geldt ook voor andere apparaten trouwens) upgraden terwijl dat “nog niet nodig was”. Dat zorgt er voor dat consumenten een manier nodig denken te hebben om de nieuwe aankoop te rechtvaardigen zonder gezien te worden als verspiller. Dan is een toevallig ongeluk of verlies natuurlijk een prachtig excuus. De onderzoekers noemen dat het ‘upgrade effect’. Virgin maakte ooit een commercial die dit idee leuk uitwerkte:
Onbewust
Het grappige is dat het onderzoek ook uitwees dat de meeste mensen die wel dit soort dingen gedaan hadden zich er niet bewust van waren. Je onderbewustzijn wil dus nog liever een iPhone 7 of Galaxy S7 Edge dan jij zelf. Of de makers van onze consumentenelektronica zich ook bewust zijn van dit effect en daar misbruik van maken? Daar hadden de onderzoekers geen sluitend antwoord op, maar ze waren het er wel over eens dat de enige manier om dit soort gedrag tegen te gaan is om te zorgen dat onze niet meer gebruikte elektronica een nieuw doel heeft met waarde, zodat het onbewuste gevoel van verspilling niet getriggerd wordt.
Verantwoord weg ermee
Natuurlijk is er een prima doel met oudere telefoons en andere zaken: gewoon verkopen. Niet alleen kost het nieuwe apparaat relatief minder, je hebt ook iemand anders blij gemaakt met een vermoedelijk prima werkend stukje techniek. Zelfs als er iets mis mee is kun je een telefoon vaak beter laten repareren en daarna alsnog verkopen, maar ‘het gedoe’ houdt mensen vaak tegen om dit te doen. Wat je ook doet: gooi een oude telefoon in elk geval niet gewoon in de prullenbak, dat is onverstandig én slecht voor het milieu.
We willen dus altijd graag het laatste nieuwe ding hebben. Om ons tegen onszelf te beschermen is er ook nog een andere optie: eigenaarschap. Zeg gewoon tegen iedereen die zeurt dat je nou eenmaal een early adopter bent en dat dit er bij hoort. En vraag meteen of ze nog een iPhone 6S willen kopen. Zo goed als nieuw.
[Afbeelding © Victor Hanacek – Picjumbo]
Verder lezen over Mobiele telefoon
Mobile18.11.2024
Last van ongewenste telefoontjes? Deze computer-oma pest terug
Mobile19.02.2024
Tijdmachine: de autotelefoon was voor de echte zakenman
Gaming18.01.2024
Bethesda komt met smartphonegame Elder Scrolls: Castles
Mobile04.12.2023
Terugblik: Pocketline Swing was voor velen de eerste mobiel
Mobile05.09.2023
T-Mobile is niet meer: heet nu Odido
En gaat vol op de klantMobile04.04.2023
Het mobieltje ziet Abraham
Gaming22.03.2023
Netflix wil eind dit jaar bijna 100 games op het platform hebben
Mobile27.02.2023
Drie irritante dingen waar je tegenaan loopt op een OnePlus
Verder lezen over Onderzoek
Cybercrime29.10.2024
25% van de Nederlandse bedrijven is niet goed voorbereid op cyberdreiging
Online28.10.2024
Hoe valt het ontstaan van eilandbogen of vulkaanbogen te verklaren?
Marketing01.10.2024
Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten
Nieuws17.09.2024
Gecombineerde NIVEL- en CBS-gegevens COVID-19-pandemie zijn prima te verklaren!
Social Media04.09.2024
“Trap Er Niet Influencer” doet onderzoek naar effecten van social media
Nieuws21.08.2024
De stollingsgesteenten cyclus op aarde
Artificial Intelligence14.08.2024
Heeft AI-chatbot ChatGPT onze levens echt veranderd?
Nieuws12.08.2024