Art ziet zichzelf als onderzoeksjournalist en doorgrondt het liefst thema's die anderen volgens hem laten liggen. Verklarende en verdiepende artikelen vormen zijn stijl. Hij schuwt ingewikkelde materie daarbij niet.
Recentelijk heb ik aan alle Nederlandse en Belgische banken gemeld dat de doorgeschoten bedieningseenvoud van hun QR-code scanners binnen mobiele bankapps gemakkelijk tot misbruik kan leiden.
Met het scannen van een QR-code kun je binnen de meeste mobiele bankapps óf toestemming geven voor het inloggen op internetbankieren op een andere mobiel, tablet of computer óf een betaling c.q. overschrijving goedkeuren. Doorgaans is er daarbij slechts sprake van een impliciete of passieve melding met betrekking tot de door jou goed te keuren actie. Een dergelijke melding kan echter gemakkelijk over het hoofd worden gezien als je wordt afgeleid. Op deze manier kun je met een slimme babbeltruc en onder het mom van een zgn. betaling worden opgelicht om onbedoeld toegang te geven tot jouw gepersonaliseerde omgeving voor internetbankieren. Daarom is het verstandig om altijd alert te zijn op de mogelijkheid van onbedoeld inloggen op internetbankieren. Helemaal als je de QR-code rechtstreeks van één of ander digitaal apparaat af scant.
Dit gezegd hebbende, het is beter om überhaupt niet in de situatie te geraken dat iemand jou kan proberen op te lichten. De kans is namelijk groot dat een potentiële oplichter jou enorm onder druk zal zetten, behoorlijk drammerig wordt of zelf ronduit agressief als je niet gewillig mee gaat in zijn of haar oplichtingspraktijken. Je moet erg sterk in je schoenen staan om dat te kunnen weerstaan.
Ongevraagd afrekenen vormt het recept voor oplichting door slimme babbeltrucs
De kans op oplichting door slimme babbeltrucs is het grootst in die situaties waarin je te maken krijgt met onbekenden die jou ongevraagd met een betalingstransactie confronteren. Zulke situaties doen zich meestal voor aan de voordeur of op straat met onbekenden. Aan de voordeur komt zo’n verhaal er meestal op neer dat er voor een gering bedrag aan extra invoerkosten, pakketverwerkingskosten of (ongevraagd) verleende diensten moet worden afgerekend. Ook kan het zo zijn dat iemand beweert voor zijn of haar eigen veiligheid te collecteren door slechts elektronisch met jou af te rekenen.
Op straat komt het er meestal op neer dat iemand er zogenaamd niet in slaagt om af te rekenen bij een betaalautomaat, jou vervolgens vraagt om dat tegen onmiddellijke terugbetaling even voor hem of haar te doen om jou vervolgens op te lichten met een slim vervalste bon of een QR-code. De creativiteit van oplichters om verhalen en scams te verzinnen is eindeloos. Het is daarom veel zinniger om je te focussen op de kenmerkende omstandigheden van zo’n scam dan op het verhaal zelf. Vrijwel alle gevallen van oplichting door slimme babbeltrucs blijken dan te worden gepleegd door onbekenden die niet zijn verbonden aan enige concrete fysieke lokatie (i.c. winkel, bedrijf of woning) en die jou ongevraagd benaderen/confronteren. Uiteraard vanwege het feit dat ze daardoor niet zijn te achterhalen.
RED FLAG: onbekenden die niet zijn verbonden aan enige concrete fysieke lokatie
In fysieke winkels, door bedrijven of met bekenden ligt oplichting door slimme babbeltrucs daardoor een stuk minder voor de hand, omdat je daar in principe nog achteraf actie kunt ondernemen. Dit maakt oplichting door slimme babbeltrucs al bij voorbaat erg onwaarschijnlijk. Aan de voordeur of op straat met onbekenden is de spreekwoordelijke vogel echter al lang gevlogen, voordat jij überhaupt de hulp van de politie of iemand anders hebt kunnen inroepen.
Het is daarom ronduit het verstandigste om in voorkomende situaties nooit in te gaan op ongevraagde betalingstransacties door het pakketje in zo’n geval te weigeren door te zeggen dat je niets hebt besteld, nadrukkelijk te bedanken voor elke andere ongevraagd verleende dienst, resoluut te bedanken voor elke elektronische collecte en zo snel als mogelijk jouw voordeur weer te sluiten. Je kunt er, zoals ondergetekende, ook voor kiezen om jouw voordeur slechts te openen als je iemand verwacht. Bij mij staat er negen van de tien keer iemand op de stoep die mij iets dubieus probeert aan te smeren. Daar open ik mijn voordeur dus niet meer voor. Zolang ik niemand verwacht, negeer ik eenvoudigweg de bel. Bekenden kunnen mij vooraf beter appen. Op straat is het altijd het verstandigste om zo snel mogelijk door te lopen en te zeggen dat je diegene niet verder kunt helpen. Blijf wel altijd beleefd, dat geeft een oplichter namelijk minder aanknopingspunten om drammerig of agressief te worden.
Gebruik nooit jouw mobiele bankapp of jouw pinpas aan de voordeur of op straat
Samenvattend is het dus verstandiger om geen QR-codes voor een betalingstransactie te scannen, noch om jouw pinpas te gebruiken in dié situaties die jou niet volledig vertrouwd zijn. In een winkel, bij een bedrijf, binnen de horeca of misschien zelfs bij jouw vaste marktkoopman kun je echter gerust gebruik maken van een QR-code of jouw pinpas om te betalen. Dit geldt natuurlijk eveneens voor uitbestede klussen waar je zelf om hebt gevraagd. Waarbij je vooraf uiteraard goed (online) onderzoek moet doen of het daadwerkelijk een legitiem bedrijf betreft.
Qua ongevraagde betalingstransacties aan de voordeur of op straat met onbekenden loop je echter een reëel risico om de dupe te worden van slimme babbeltrucs en geavanceerde oplichtingspraktijken. Mijn dringende advies, gebruik nooit jouw mobiele bankapp, noch jouw pinpas bij ongevraagde betalingstransacties aan de voordeur of op straat met onbekenden. De voorbeelden van misbruik in zulke situaties zijn namelijk legio:
- oplichters die jou neppe of spookfacturen opdringen voor niet verleende diensten,
- oplichters met neppe pinapparaten die jouw pincode opslaan en slinks jouw pinpas omwisselen,
- oplichters die jou een QR-code opdringen om onbedoeld in te loggen op internetbankieren,
- oplichters die jou een QR-code opdringen om in te loggen op een valse bank-/phishingwebsite,
- oplichters die van een bepaalde verwarring gebruik maken om jouw huis binnen te dringen.
Het gebeurt helaas regelmatig en het treft over het algemeen diegenen die te goed van vertrouwen zijn. In veel gevallen worden hun betaal- en spaarrekeningen vervolgens volledig leeg geplunderd.
Dit artikel is met de grootst mogelijke zorgvuldigheid tot stand gekomen. De auteur aanvaardt niettemin geen enkele aansprakelijkheid in relatie tot de onderwerpen die binnen dit artikel worden beschreven.
[Fotocredits – Rawpixel.com © Adobe Stock]
Verder lezen over ABN Amro
Cybercrime30.09.2024
De Gesprek Check is een extra controle-hulpmiddel van ABN AMRO
heb je echt de bank aan de telefoon?Mobile28.12.2023
In 2023 hebben we ruim 6,6 miljard euro betaald met Tikkies
Nieuw jaarrecordMobile17.11.2023
Veel jongvolwassenen betalen niet meer met een fysieke betaalpas
gebruiken we de betaalpas over vijf jaar nog?Cybercrime01.11.2023
Had 44% van alle Nederlandse online fraudegevallen voorkomen kunnen worden?
Online16.03.2023
Banken dreigen door te schieten in hun anti-witwascontroles
Kafkaiaanse reflexen bedreigen ook jouw bankrekeningGadgets02.12.2022
ABN-AMRO stopt ondersteuning voor passieve betaalwearables
Vanaf 1 april 2023 werken de sleutelhangers, ringen, armbanden en horloges niet meerMobile01.12.2022
Tikkie Zakelijk: een aparte app voor zakelijke gebruikers
Mobile15.08.2022
Tikkie lanceert Groepie: nieuwe functie voor verwerken groepsuitgaven
Verder lezen over Hackers
Cybercrime11.10.2024
Het allerbelangrijkste gereedschap van cybercriminelen is JOUW browser!
Gebruik daarom liever apps op tablets of smartphones voor de allergevoeligste gegevensCybercrime08.10.2024
Unlock Digitale Weerbaarheid: leer online gevaren te herkennen
Cybercrime30.09.2024
De Gesprek Check is een extra controle-hulpmiddel van ABN AMRO
heb je echt de bank aan de telefoon?Cybercrime29.08.2024
TeamViewer heeft een groot cybersecurity-probleem
Cybercrime26.08.2024
Financiële fraude met phishingmethode specifiek gericht op Android & iOS
Cybercrime16.08.2024
Wielrenner, je racefiets kan gehackt worden
Cybercrime29.07.2024
Veel openbare WiFi netwerken in Parijs zijn onveilig
Cybercrime25.07.2024
Vigorish Viper: een Chinees cybercrimesyndicaat ontdekt door Infoblox
banden met Europese voetbalsponsors, mensenhandel en illegale gokindustrieVerder lezen over Internet bankieren
Cybercrime21.06.2024
Phishingslachtoffers Bunq krijgen nu wel hun geld terug
Online09.04.2024
Direct betalen via iDEAL hoeft niet meer: nu kan het in drieën
Nieuws24.01.2024
We stappen graag en vaak over, maar niet van bank
Online08.01.2024
Google Pay: dit zijn de voordelen en nadelen
Online01.11.2023
Wat is Wero en wat gebeurt er met iDEAL?
Online03.07.2023
Je kunt nu geld uit de muur trekken zonder pinpas
Cybercrime08.05.2023
Let op: dit zijn 5 internetscams die momenteel veel voorkomen
Online08.05.2023
De hardnekkige mythe rondom populaire tweestapsverificatie
Verder lezen over Rabobank
Mobile21.02.2024
Je kunt je iPhone nu als ‘pinterminal’ gebruiken
Online01.11.2023
Wat is Wero en wat gebeurt er met iDEAL?
Metaverse28.09.2022
Het metaverse wordt door banken gebruikt voor duurzaamheidsdoelen
Online17.05.2022
Waarom je moet oppassen bij geld pinnen in het buitenland
Cybercrime13.04.2022
Tweestapsverificatie van banken gemakkelijk verschalkt door phishing-scams
Banken zijn verwijtbaar als het op de gevolgen van phishing-scams aankomtCybercrime24.02.2022
Banken kunnen phishing via valse bankwebsites grotendeels verhinderen
Hoe een adequate bancaire systeemoplossing tegen phishing in beginsel mogelijk isMobile17.01.2022
Mobiele bankapps kunnen beter worden beveiligd tegen slimme babbeltrucs
Actieve gebruikerskeuzes zijn veiliger dan passieve gebruikerskeuzesMobile13.01.2022
Waarom mobiele bankapps pertinent veiliger zijn dan internetbankieren
Verder lezen over Security
Cybercrime25.11.2024
Ook bekende webshops kunnen je oplichten tijdens Black Friday
Gadgets25.11.2024
Review: Yale Linus slim deurslot L2 & Smart Keypad met vingerafdrukherkenning
En Black Friday deals!Cybercrime20.11.2024
Wortell opent nieuw next-gen Cyber Defense Center
Cybercrime11.11.2024
Dit zijn de huidige trends binnen cybersecurity en hoe je jezelf beschermt
Online06.11.2024
Veel computer-influencers zijn weinig meer dan pseudo-experts
Online31.10.2024
Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!
Nieuwe campagne tegen onbetrouwbare webshopsCybercrime23.10.2024
Ransomwareaanvallen slagen nog steeds: 178 stuks in 2023
Cybercrime15.10.2024