Nothing onthult zijn nieuwe smartphone Nothing Phone (3a) eigenlijk pas op 4 maart, maar het lijkt de lekken voor te willen zijn. Het heeft niemand minder dan de nieuwe robot van het Noorse bedrijf 1X bereid gevonden om de unboxing te doen.
Nothing Phone (3a) schijnt een knop te hebben speciaal voor AI. Ook heeft het een rond camera-eiland en een scherm van 6,7 inch. Qua camera’s verwachten we een 50 megapixel hoofdcamera, 8 megapixel groothoeklens en een 50 megapixel telelens. Over de AI-mogelijkheden is nog niet heel veel bekend. Veel andere merken gaan voor samenvattingen van teksten en het mooier maken van foto’s, of dat hier ook geldt is nog onbekend.
Nothing heeft met zijn toestel weer het bekende ontwerp gekozen met zijn doorschijnende kenmerken en de glyph met licht. Het is nog afwachten of het daar iets anders mee doet: in eerste instantie flitste het alleen bij een notificatie, daarna kon je zelfs zien hoe laat je Uber ongeveer kwam en het is de vraag wat er nog kan worden geinnoveerd aan het lichtspektakel van het toestel.
Dit bericht op Instagram bekijken
Naast die Nothing Phone (2a) wordt er ook een (2a) Pro verwacht met betere camera’s. Vooral de telelens zou het verschil moeten maken, al is het nog afwachten wat het verschil in prijs is en of dat de moeite waard is. We zijn niet ontevreden over fotografie op eerdere Nothing-toestellen: juist heel kleurrijk, maar er is een trend gaande in de smartphonewereld met juist wat donkerdere afwerking, dus het zal in de praktijk bewezen moeten worden hoe Nothing daarmee omgaat.
Nothing is een vrij jong merk uit Londen, dat is opgericht door Carl Pei, die ook oprichter is van OnePlus. Nothing staat bekend om zijn doorzichtige designs, maar ook het zwart-witte uiterlijk en het wat techie lettertype dat er wordt toegepast. Nothing heeft eerder al de Nothing Phone (1), Nothing Phone (2), Nothing Phone (2a) en de Nothing CMF Phone 1 uitgegeven. Ook heeft het meerdere oordopjes gelanceerd en een smartwatch onder CMF, het budgetmerk van Nothing.
Wat Nothing beter doet dan de meeste merken, dat is social media aanwezigheid. Daarmee bedoelen we vooral het maken van video’s. YouTube is een ware schat als het om Nothing gaat. Het merk heeft het toestel voor die unboxing al meerdere malen getoond, waaronder in een video waarin de designers aan het woord worden gelaten over de keuzes die ze gemaakt hebben bij het ontwerpen. Vooral het scherm is belangrijk: van de kwaliteit van het scherm tot de rondheid van de hoekjes. Het kleinste bochtje kan al een dramatisch verschil maken, stellen de ontwerpers.
Het is in ieder geval tof om alvast te zien wat we over een week te zien krijgen, wanneer Nothing tijdens MWC zijn nieuwe vlaggenschip toont. In ieder geval zien we hier en daar al wat gelijkenissen met andere toestellen, maar dus ook dingen die we juist nog niet kennen, zoals die spannende AI-knop.