De Nederlandse startup Bundle heeft vandaag wereldwijd de iOS– en Android-app uitgebracht. Vorig jaar kwam de bèta versie online en toen al wist de startup 250.000,- euro op te halen. Nu gaat de app voor iedereen live en komt er nog eens 250.000,- euro aan investering bij.
“We nemen duizenden foto’s met onze smartphones en camera’s, maar doen daar vervolgens weinig mee. Sterker nog, hoe meer foto’s we maken, des te minder we ermee doen. De meeste foto’s staan maar op onze telefoon en komen nooit terecht bij de mensen met wie we die ervaringen deelden. In die grote hoop gaan ook belangrijke foto’s verloren, foto’s die veel dierbare herinneringen op kunnen roepen bijvoorbeeld”, aldus Bundle CEO en mede-oprichter Michel op ‘t Landt. “Met Bundle helpen we mensen om die duizenden foto’s heel eenvoudig om te toveren in mooie en overzichtelijke fotoalbums die je privé kunt houden, of kunt delen met vrienden en familie om zo alle foto’s bij elkaar te krijgen”.
AutoAlbum
Bundle onderscheidt zich ten opzichte van andere foto-apps door de ‘AutoAlbum-technologie’. AutoAlbum maakt het heel simpel voor gebruikers om alleen de beste foto’s te organiseren, groeperen en delen met vrienden en familie.
AutoAlbum gebruikt machine learning om te zien welke foto’s samen in een bundle horen en geeft tegelijkertijd suggesties welke vrienden foto’s op hun camera roll hebben die bij die bundle horen. Op het moment dat foto’s gebundeld zijn gebruikt AutoAlbum computer vision technology om de beste foto’s te selecteren met behulp van duplicate, face en smile detection.
Als je Bundle meer gebruikt zal het algoritme dus ook meer leren over voorkeuren en zo nog meer werk uit handen kunnen nemen.
Investering
De startup maakt vandaag ook bekend dat voormalig Albumprinter/Albelli oprichter Hans Veldhuizen 250.000,- euro heeft geïnvesteerd. Bundle haalde november vorig jaar ook al 250.000,- euro op bij Startupbootcamp en een groep informele investeerders.
Veldhuizen: “Het design van Bundle is geweldig en de app is super intuïtief om te gebruiken. Het lost ook een groot probleem op dat veel consumenten hebben door een eenvoudige oplossing te bieden voor het organiseren en delen van de grote hoeveelheden foto’s die we op onze smartphone hebben en die het verhaal van ons leven vertellen.”