Mobile01.08.2017

Nederlandse Start-up Pabbl ontwikkelt lock-screen advertising


Advertenties vormen het verdienmodel van online business zoals media, maar gebruikers zijn er niet dol op. Daarom bestaan ook plugins als adblockers, om ervoor te zorgen dat je advertenties niet ziet. Voor traditionele marketeers wordt het hierdoor steeds lastiger om de juiste doelgroep op een relevante manier te bereiken. Wat de markt nodig zou hebben is een vorm van adverteren die bij de jonge, digitale generatie past.

Amsterdamse start-up Pabbl heeft een oplossing: lock-screen advertising, oftewel relevante content op het vergrendelscherm van je telefoon via een app. Maar niet alleen relevant, ook mooi, à la WeTransfer. En hier bovenop verdien kun je als gebruiker van de app ook wat verdienen: het is de advertentiewereld op z’n kop. Pabbl is inmiddels al 25.000 keer gedownload en het bedrijf heeft nu een investering van een half miljoen binnen gehaald om de app verder te ontwikkelen.

Content op je vergrendelscherm

Pabbl is ontstaan naar een idee van Jeroen Malotoux en Bas Gerritsen. Het viel hen op dat bedrijven nog steeds adverteren in en rondom rijdende metro’s, maar dat de gemiddelde reiziger deze billboards helemaal niet ziet omdat ze veel te druk zijn met hun mobiele telefoon. Het bracht hen op het idee om te onderzoeken hoe ze het billboard konden digitaliseren en wat past bij de jonge, digitale generatie.

Het vergrendelscherm is het meest bekeken scherm van je telefoon, maar het minst benut. Er wordt maximaal naar een notificatie gespiekt, en anders snel weg geswiped. Pabbl wilt dit scherm benutten door er advertenties op aan te bieden die voor de gebruiker relevant zijn. Wanneer je de app installeert (Android only; Apple staat dit niet toe) zie je namelijk advertenties op het vergrendelscherm die getarget zijn op het profiel dat je zelf bij je instellingen omschreven hebt. “Waarom zou je dat willen”, vroeg men zich af. Naast dat de content mooi en afwisselend, zit het voordeel voor de gebruiker ‘m in het feit dat je daar iets voor terug krijgt; met elk contactmoment spaar je punten die je kunt inwisselen in ruil voor kortingen bij bedrijven als Hema, Deliveroo en Coffee Company.

Voordelen voor de gebruiker

De kans van slagen van dit model hangt natuurlijk af van de balans tussen hoeveel advertenties de gebruiker gaat zien en wat hij of zij daarvoor terug krijgt. Volgens meerdere bronnen wordt er tussen de 120 en 220 keer per dag naar een smartphone gekeken, maar dat betekent niet dat je ook zoveel advertenties wilt zien. Dat zullen er dus veel minder zijn, maar iedere advertentie die je ziet kan jou ook iets opleveren. Je spaart dus met ieder contactmoment voor kortingen en rewards die in te wisselen zijn in de Pabbl-shop. Daarnaast krijg je niet alleen advertenties te zien, maar ook interessante content: het weerbericht van Buienradar, nieuws van Metro of andere mediapartijen.

Bewezen dat het werkt

Deze manier van adverteren is in Nederland nieuw, maar dat geldt niet voor Azië en Amerika: daar heeft lock-screen advertising al 20 miljoen gebruikers. En ook in Nederland begint het dus te komen. Pabbl heeft het concept getest onder millennials, die zeggen verrast te zijn door de kwaliteit van de content.

Voorbeelden van lock-screen advertising van de Pabble-app
Voorbeelden van lock-screen advertising van de Pabble-app
...